АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
ЖП тунел ще свързва България и Северна Македония
20:20 | 06.11.2025
65
коментари 0
Вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията на Гроздан Караджов и вицепремиерът и министър на транспорта на Република Северна Македония Александър Николоски подписаха днес на жп гарата в с. Гюешево Споразумение за подготовката, изграждането и експлоатацията на трансграничен железопътен тунел между двете държави.
На церемонията присъстваха представители на Европейската комисия, дипломатическите мисии на държавите от ЕС и НАТО в България, както и представители на Европейската инвестиционна банка, Европейската банка за възстановяване и развитие и Световната банка. Те, заедно с министър Гроздан Караджов, пристигнаха на гюешевската гара с т.нар. Царски влак.
Удоволствие е да се видим в Гюешево и да подпишем договор, за който сме учили, още когато сме били деца, за това двете държави и двата главни градове София и Скопие да се свържат с железопътна връзка, каза вицепремиерът и министър на транспорта на Република Северна Македония Александър Николоски. Той изтъкна, че коридорът е един от най-важните транспортни коридори с важно стратегическо, икономическо и геополитическо значение за Балканите и цяла Европа.
Николоски посочи, че отсечката от 31 км между Куманово и Беляковци в Република Северна Македония вече е завършена. В момента се работи на втората фаза, и се надявам с обща работа и подкрепа на финансиращите институции да успеем през декември да започнем и третата фаза от Крива паланка до границата. Ако през почне процедурата, напролет може да започне и изграждането на тази последна фаза, посочи още Николоски.
Той каза още, че ролята на коридора е огромна и по отношение на агресията срещу Украйна, като посочи, че коридорът ще е много важен, защото ще бъде в помощ на НАТО, за да помогне на Украйна да отбрани своите суверенитет, независимост и териториална цялост, нещо, което е важно за всички, отбеляза Николоски.
В отношенията между България и Република Северна Македония винаги и имало много емоция, която не винаги е била само положителна, каза министър Гроздан Караджов. Ето защо днешния ден има голям заряд и е важен за нашите две страни. С подписването на това споразумение ние връщаме към живот една 138- годишна идея от начертаването на първата Балканска железница и стартирането на връзката между София и Скопие, посочи вицепремиерът и министър на транспорта на България.
Той благодари за подновяването на проекта - на международните партньори и финансовите институции, посланиците на страните от ЕС и НАТО. Физическото ви присъствие е доказателство, че европейската интеграция на района е общо европейска кауза и не е само на думи, а и на дела, посочи още министър Караджов. Той изказа пожелание, влакът, с който пристигна днес на гарата в Гюешево, да бъде "влакът на общото ни европейско бъдеще".
Трансграничният тунел е ключов елемент от транспортния коридор "Западни Балкани – Източно Средиземноморие" и стратегическия Коридор VIII. Неговата реализация ще осигури липсващата железопътна свързаност между България и Република Северна Македония и ще подобри транспортния достъп между Черно море и Адриатика. Проектната дължина на тунела е около 2,4 км, а половината от него се намира на територията на България. Очаква се изграждането му да подпомогне икономическото развитие на региона и да засили интеграцията на транспортните мрежи на ниво ЕС и НАТО.
Инвестицията в Коридор №8 ще е над 1,2 милиарда евро, каза вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов на пресконференция. Караджов и колегата му от Република Северна Македония Александър Николоски подписаха днес на жп гарата в с. Гюешево Споразумение за подготовката, изграждането и експлоатацията на трансграничен железопътен тунел между двете държави.
От българска страна се работи по четири проекта, свързани с Коридор №8, каза Караджов. Участъкът от жп гара Гюешево до границата между двете държави е 2,4 км, където се намира и граничният тунел. Отсечката Перник - Радомир вече е в тръжна процедура и предстои избор на изпълнител и сключване на договор, а отсечката София - Перник е с приключено проектиране, но ще отнеме още няколко месеца и вероятно до края на годината ще се обяви търг, посочи министър Караджов. Той поясни, че за тези отсечки средствата са осигурени от Програма Транспортна свързаност и националния бюджет. "Последната отсечка, която е и най-дългата и най-проблемната, защото линията от Радомир до Гюешево, особено в последната ѝ част след Кюстендил е в много труден терен, с много завои и там не могат да се постигнат високи скорости, е в етап на приключило проектиране“ посочи Караджов. По думите му проектирането ще отнеме около шест месеца и най-вероятно в средата на 2026 г. ще бъде обявена тръжна процедура.
Караджов посочи, че България има идеен проектът за автомагистрала "Рила", която ще е част от Коридор №8 ще свързва автомагистрала "Струма" с границата при Гюешево. За проекта е направено и разширено геоложко проучване. По думите на вицепремиера до пет месеца се очаква да бъде обявен конкурс за концесия.
Първата фаза от Куманово до Беляковци вече е завършена и е пусната в експлоатация от януари, а по втората фаза от Беляковци до Крива паланка се работи в момента, каза на пресконференцията вицепремиерът и министър на транспорта на Република Северна Македония Александър Николоски. По думите му срокът за завършване на участъка е октомври 2026 година. Николоски изрази надежда, че с упорита работа и сътрудничество с финансиращите институции и Европейския съюз до декември ще бъде подписан документ за избор на изпълнител и такъв за избор на надзор.
Николоски посочи, че изграждането на трасето от Куманово до границата ще струва най-малко 810 млн. евро, от които 200 млн. евро са отпуснати от Европейския съюз. От Куманово до Беляковци разходите са в размер на 79 млн. евро, от Беляковци до Крива паланка трябва да струва 155 млн. евро и от Крива паланка до границата - 455 млн. евро. Допълнително Република Северна Македония има 110 млн. евро за сигнализация и електрификация, като целта е когато Коридор №8 бъде завършен, страната да разполага с модерна сигнализация.
Относно икономическото значение на проекта Николоски посочи, че Северна Македония има уникално географско изложение, но няма излаз на море. Двата паневропейски коридора 8 и 10 се пресичат източно от Скопие. Страната вече работи в посока да извади полезния потенциал, като вече се работи по изграждането на площадка за претоварване на стоки, пътуващи по коридорите 8 и 10. Коридор 8 има огромно значение за НАТО като Северна Македония и България могат да допринесат за опазването на глобалния мир, както и да помогнат на Украйна. По отношение на политическото значение, Николовски посочи, че когато се работи и има проекти, се сближават народите и държавите.
БТА
| Tweet |
|







