EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Енергия от биомаса – трудният път към министъра

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Енергия от биомаса – трудният път към министъра

mail18:00 | 08.02.2011прегледи 2104 коментарикоментари 0


На заседанието на МС от 02.02.2011 г. министърът на енергетиката Трайчо Трайков пое ангажимент да изпълни исканията на МЗХ за насърчаване на инвестициите в производството на енергия от биомаса – отпадъци от селското стопанство и твърди битови отпадъци, се казва в становище на Българската асоциация за устойчива енергия. На състоялия се днес (08.02.2011) форум, организиран от МЗХ на тема „Влияние на климатичните промени върху българската икономика”, министър Трайков отново представи акцентите на МИЕТ в областта на възможностите за производство на енергия от възобновяеми енергийни източници, които не кореспондират с обещанията, поети на заседанието на МС от 02.02.2011. Макар да изтъкна, че биомасата е с голям потенциал за производство на енергия в страната, той подчерта водещи акценти от енергийната ни политика, които на практика препятстват реализацията на проекти на основата на преработката на биомаса. Министър Трайков продължава да защитава тезата за необходимост от фиксирана изкупна цена на енергията, произведена от биомаса. А политика, целяща насърчаването на инвестиции в тази сфера би следвало да заложи преференциална цена, която да бъде актуализирана винаги, когато енергийният ресурс, използван за производство на ел. енергия, се изменя трайно. Справедливо е актуализирането на цената на изкупуваната ел. енергия да е равно на процента на изменението. Важно е да се отбележи, че актуализацията дава възможност за актуализиране на цената както нагоре, така и надолу, което предпазва от възможност от несправедливи печалби, както и от фалити. „Без тази основна и логична промяна в проектозакона за ВЕИ, просъществуването на системи, произвеждащи ел. енергия от Възобновяеми Източници, които са свързани със закупуване и логистика на биомаса, е невъзможно”, заявиха от Българската асоциация за устойчива енергия.
Новият закон убива в зародиш инвестициите в производство на енергия от биомаса, констатираха още експертите. По думите им в новия проектозакон на МИЕТ попадат под режим на лицензия всички системи за производство на ел. енергия от възобновяеми източници над 1 МW, a една система от биомаса е най-оптимизирана в производството на ел. енергия между 3 и максимум 5 МW. Така в стремежа си закона да ограничи и контролира мегапроектите от по 10, 20, 50, 80 МW, удря по нещо, което още не е проходило дори в България, а именно малките оптимизирани децентрализирани до 5 МW-ови системи на биомаса. Нещо повече, подобно тежко администриране на системи до 5MW е в изключително противоречие с Директива 2009/28/ЕО и Директива 2009/72/ЕО.
Друга възможност за насърчаване на инвестициите в производството на енергия от биомаса е изравняването на срока за преференциално изкупуване на ел. енергия от ВИ, използващи и биомаса, отбелязват още от асоцияцията. Така ще се отговори в пълнота на изискванията на Директива 2009/28/ЕО недопускаща дискриминационни политики по отношение на различните видове източници. От политиката на министър Трайков зависи и дали намеренията за над 2 млрд. евро, по данни на експерти на международни инвестиционни фондове, реални инвестиции в слаборазвитите и селски райони ще бъдат осъществени. Премийните плащания са най-бързият и единствен път за усвояването им в най-кратки срокове. “Ако се приложат премийните плащания, ще се развие използването на биомасата в посоки, които така или иначе изискват държавен ресурс”, подчертаха от БАУЕ. Премийните плащания са залегнали в много европейски закони - датския, австрийския, гръцкия, испанския и немския закон - и са мощен лост за използване на биомасата в посоки, където са максимализирани ползите й – в селското стопанство (от оползотворяването на отпадъците му), решаването на проблема с животинските торове, битовите отпадъци, облагородяване на горите и ландшафта и в голяма степен екологията. Това са все проблеми, решаването на които винаги лежи на гърба на общините и държавата и дори и в развитите европейски страни не са решени на 100% и се стимулират чрез различни механизми и субсидии. За всяка дейност има заложен определен коефицент, който е функция на приноса към решаването на описаните проблеми. На практика, дори да се съберат максимално възможните коефиценти, се получава цена за изкупуване на ел. енергия, което е далеч по-ниска от цената на ел. енергия от някои други ВИ. Запазването на настоящата базова цена от 217 лв./ Mwh и механизмите за определяне на цената от ДКВР, без премийните механизми, както е в проектозакона гласуван от МС на 02.02.2011, е крайно недостатъчно да осигури жизненоспособността на една такава система на биомаса. Тези премийни плащания ще се компенсират в пъти от донесените ползи за България, чрез спестяване на екоглоби от ЕО и силния социален ефект. По експертни данни, за събирането само за дървесната биомаса на България и логистиката й ще се открият 17 000 работни места, отчита в заключение асоциацията.


 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg