EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Европа:Търговия на дребно отвътре

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Европа:Търговия на дребно отвътре

mail11:30 | 18.11.2013прегледи 1160 коментарикоментари 0


Какво се случва в сектор „Търговия на дребно“ в Европа за последните две години? Ето какво показва анализ БСК.
Оборот
През 2012 г. търговците на дребно в 32 наблюдавани страни (ЕС, Русия, Турция, Балтийски държави) генерират приблизително 3090 млрд. EUR оборот, което представлява увеличение от около 3,7% над стойността от 2011 г. Този растеж е по-малък от очаквания заради лошото икономическо състояние на някои европейски държави в криза, което неизбежно се отразява на тяхната търговия на дребно - Гърция (-11,8%), Португалия (-5.6%), Испания (-4,4% ), Словения (-2.4%) и Италия (-1,8%);
Темп на инфлация
Почти всички европейски държави имат доста скромни темпове на инфлация през 2012 г., вариращи от 1,0% до 4,3%. Много по-високи стойности се наблюдават в Турция (8,0%), Русия (6,0%) и Унгария (5.6%). Номиналният оборот на търговията на дребно в ЕС-27 държави нараства с около 1,4% през 2012 година. При коригирането на този растеж със средната инфлация от 2.7%, става ясно, че реалният оборот на дребно е намалял - една тенденция, която вероятно ще продължи и през 2013 година.
Покупателна способност
През 2012 г. европейските потребители разполагат с приблизително 9200 млрд. EUR за консумация. Тенденциите варират широко сред европейските страни, в зависимост от степента на икономическо развитие. Най-големите темпове на растеж се наблюдават в Русия, Норвегия, Великобритания, Скандинавия и Балтийските държави;
Физическа производителност на труда
Стойността на този показател в сектора възлиза на 24 400 EUR на един зает - доста под средното за нефинансовия сектор на икономиката (44 800 на заето лице) и за дистрибутивната търговия (35 000 EUR на заето лице). Тази слаба физическа производителност е съпроводена с ниски средни разходи за персонал - 19 400 EUR за служител. И по този показател секторът се различава съществено от нефинансовия сектор на икономиката и дистрибуцията, в които разходите са, съответно - 30 900 и 25 900 EUR на заето лице.
Норма на печалба
Стойността й е 6.2%. Това е относително нисък процент в сравнение с предприятията от финансовата сфера на икономиката (10.1%). Основната причина може да се търси в изключително високото текучество, което е характерно за сектора;
Обем на продажбите
Продажбите на дребно през 2013 г. в ЕС са спаднали с 0.6% спрямо предходната година. Най-голямо намаление се наблюдава в Испания (-6,5%), Словения (-4,9%) и Малта (-4,3%), а най-съществено увеличение - в Латвия (+6,2%), Литва и Унгария (+3,3%), България (+3.1%).
Потребителски разходи
Търговията на дребно като относителна част от личните потребителски разходи намалява леко през 2012 г. сред страните от ЕС-27 (от 31,3% през 2011 г. на приблизително 31.2% през 2012 г.). Тази стойност става малко по-висока (33.6%), когато се вземат предвид всички европейски държави.
Причините за този спад включват:
-продължаващото поскъпване на енергоносителите и разходите за живот;
-по-големи разходи за отдих, пътуване;
-развитие на онлайн търговията на дребно;
-по-висока склонност към спестявания поради нарастваща икономическата несигурност.
Разгледаните тенденции в икономиката са и причина, и следствие от промените в числеността, структурата и качествените характеристики на човешките ресурси. По-голямата част от заетите в търговия на дребно са жени. Заеманите позиции не изискват високо образование, заплащането е относително ниско и това поражда предпоставки за текучество.
Един по-детайлен поглед към заетостта позволява кратък анализ на връзката „заети лица - размер на предприятието - добавена стойност“:
a)заети лица - през 2012 г. повече от две-трети от всички заети лица в ЕС (70,1%) работят в сферата на услугите. Търговията на дребно по дефиниция е ориентирана към обслужването и търговските предприятия често са малки и действат на локално равнище. Не е изненадващо, че петте държави-членки на ЕС с най-голямо население, генерират най-голяма добавена стойност: Германия (86,5 млрд. EUR), Обединеното кралство (76,8 млрд. EUR), Франция (72.6 млрд. EUR), Италия (50,1 млрд. EUR) и Испания (43,1 млрд. EUR). Най-ниска величина на добавена стойност имат Чехия, България и Унгария, в които делът на търговията на дребно е по-малко от 6.0% (както е и в Норвегия).
б)размер на предприятието – през 2010 г. в ЕС има около 40 хил. големи предприятия (с персонал над 250 души), занимаващи се с търговия на дребно. Общо те дават работа на 6,9 милиона души - 37.2% от общия брой на заетите лица. От гледна точка на техния принос към секторната добавена стойност, делът на големите предприятия е значителен - 45% (същият показател за нефинансовия сектор на икономиката е 42.3%). Микропредприятията (с персонал под 10 души) също играят много важна роля в сектора – те осигуряват 29,5% от добавената стойност. Интересен факт е, че микропредприятията имат по-голям дял заети лица от големите предприятия (38.3% от общия брой заети).

Статистическият анализ по държави показва следните различия:
•Големите предприятия произвеждат повече от половината секторна добавена стойност във Великобритания (67.0%), Австрия, Литва и Словения (над 50%). Най-нисък принос на големите предприятия в добавената стойност е регистриран в България (9.8%) и Кипър (19,9%).
•В България добавената стойност в сектора идва от малките (от 10 до 49 заети лица) и микропредприятията, съответно - 1/4 и 2/5 от секторната добавена стойност;
•Микропредприятията са особено важни в България, Испания, Кипър и Италия (повече от 2/5) и в Португалия, Словакия и Франция (повече от 1/3 от добавената стойност).
Статистиката показва и още една тенденция в сектора – макар и с бавни темпове, значението на електронната търговия нараства. Малките и средни предприятия, които използват интернет технологии, отбелязват два пъти по-голям растеж и износ от останалите. Те създават и два пъти повече работни места. Факт е, че през 2012 г. различните форми на електронна търговия заемат 3,4% от търговията на дребно в Европа. Всеки десети гражданин на ЕС е пазарувал по интернет в друга държава-членка, а 39% от всички граждани – само в собствената си държава. Тези данни показват големия неизползван потенциал на цифровата икономика. Увеличаването на онлайн продажбите се очертава като един от най-важните фактори за икономически ръст. Една от основните причини е, че с ограничени инвестиции МСП могат да използват онлайн платформа, за да достигнат до чуждестранните пазари и да развият трансграничния характер на дейността си. Не бива да се забравя, обаче, че широкото разпространение на електронната търговия може да породи и редица проблеми в традиционната търговия на дребно:
-засилена конкуренция между традиционните търговци и онлайн каналите за дистрибуция;
-измами;
-нелоялна конкуренция;
-понижаване на качеството на потребителските стоки и други.

 

 

 

 

 

 

 


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg