EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Държавата без магистрали

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Държавата без магистрали

mail14:03 | 14.05.2009прегледи 864 коментарикоментари 0


Размразяването от ЕС на 115 млн. евро по програма ИСПА за България ще даде тласък за довършване на магистрала „Люлин”, като след месец вероятно ще бъдат готови първите пет километра от нея, информира зам.-министърът по транспорта Весела Господинова. Турската „МАПА-Ченгиз”, която спечели търга, highway2обаче няма да успее да завърши магистралата за есента на 2009, както обеща.
„Люлин” струва 142 млн.евро, като 75% от средствата са на програма ИСПА, а 25 % на държавния бюджет. Автомагистралата ще бъде с по 2 ленти за движение в едната посока с проектна скорост от 100-110 км/ч. Тя е част от общоевропейските транспортни коридори 4 и 8, а общата й дължина е 19 км, ще има 3 тунела, 26 моста и виадукти, 3 пътни възела и укрепителни стени.
Размразяването на въпросните средства от ИСПА са малка надежда за окаяното състояние на пътната мрежа в страната. Сегашната администрация така и не успя да завърши нито една магистрала за четири години. Успя обаче да спре окончателно аутобана Тракия и в момента не доизградените от него 120 км са обект на сложни процедури по обявяване на обществени поръчки, към които ЕК има сериозни възражения и съмнения за непрозрачност.
На думи правителството се ангажира да ускори стартирането на магистралите "Марица", "Струма" и връзката на "Хемус" с околовръстния път на София, които са включени в Оперативна програма "Транспорт" на Европейския съюз (ЕС). По всеки от тях има одобрени актуализирани доклади по ОВОС. В най-напреднала фаза е автомагистрала "Марица". Тръжната документация се финализира, а отчуждителните процедури са пред приключване. В момента се очуждават имоти за връзката на автомагистрала "Хемус" с околовръстния път на София. Тече и пред инвестиционно проучване за "Марица", която включва изграждането на 67 км магистрален път - от километър 5-ти до километър 72-ри. Индикативната й стойност е около 208 млн. Евро,166 млн. евро ще дойдат от Кохезионния фонд, а 41 млн. евро са национално съфинансиране. Аутобанът е елемент от трансевропейската магистрала "Север-Юг", свързваща страните от Източна и Централна Европа с Близкия Изток и Азия.
Около 32 млн. евро е индикативната стойност за строителството на връзката на "Хемус" със софийския околовръстен път. От тях 25,6 млн. евро се очаква да бъдат от Кохезионния фонд на ЕС, а 6,4 млн. евро национално съфинансиране.
Почти 600 млн. евро е индикативният бюджет на "Струма", която е част от общоевропейски коридор номер 4. От тях 480 млн. евро са от ЕС, а останалите са национално съфинансиране.
Засегнатият от кризата български строителен сектор се опасява, че много от финансираните с европейски средства инфраструктурни проекти ще бъдат сложени на трупчета с наближаването на парламентарните избори и затова фирмите са нервни. Кризата остави 75% от тях без работа и тези проекти са въпрос на оцеляване, според Велико Желев, изпълнителен директор на Асоциацията на пътно-строителната индустрия. Експертите обаче са песимисти, че изброените проекти, а и други подобни едва ли ще стартират през 2009.
road_roller1Лоша поддръжка на пътищата, кръпки и малко ново строителство е характерно за този сектор през последните 20 години. Две трети от 19 425 км пътища се нуждаят от ремонти, според данни на Националната пътна агенция. За страна, която иска да се превърне в туристически дестинация и център на чужди инвестиции, България има едва 418 км магистрали, с нито един от петте планирани коридора на ЕС в завършен вид.
Пътните компании реинвестираха печалбата, за да развият капацитет, да наемат по-качествени работници и да купят тежко оборудване, за да са готови да поемат големи проекти. Но "големите пари от ЕС" зациклиха през 2008-2009 заради корупция и конфликти на интереси. Ръководителят на Асоциацията на строителната индустрия Симеон Пешов помоли висши представители на ЕС да "размразят парите, така че главните търгове да могат да се проведат". Първото размразяване е факт. Какво обаче ще последва?
Впрочем днес БФБ регистрира засилен интерес към акции на пътностроителни компании. Сутринта Мостстрой АД отчита повишение с 15,3% до 4,51 лв. за акция, Холдинг Пътища АД е нагоре с 7,69% до 3,25 лв. за акция, а Трейс груп холд АД е с ръст от 7,18% до 55 лв. за акция. Холдинг Пътища АД е част от SOFIX и спомогна за ръста на индекса с 2,12% до 385,83 пункта в 9:56 ч. тази сутрин. Малко по-късно покачването на SOFIX бе ограничен до 1,18%. Оборотът на БФБ-София за първите 45 минути на сутрешната сесия е 135 хил. лв., от които 37 хил. лв. с акции на Холдинг Пътища АД.



 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg