EUR 1.9558
USD 1.6918
CHF 2.1003
GBP 2.2198
CNY 2.3758
you tube
mobile version

Драмата с "Лукойл" продължава

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Драмата с "Лукойл" продължава

mail11:05 | 11.11.2025прегледи 86 коментарикоментари 0


Група от международни банки се съгласи да предостави на търговеца на суровини "Гънвор" (Gunvor Group) кредит от 2,4 милиарда долара, като съобщението дойде по-малко от ден след като Министерството на финансите на САЩ нарече компанията "марионетка на Кремъл" и блокира намерението ѝ да придобие международните активи на "Лукойл", предаде Блумбърг.

Сделката до голяма степен е с цел рефинансиране на кредитни споразумения, сключени в предходни години с европейски банкови клонове, и е сигнал, че банките продължават да подкрепят компанията дори след хода на САЩ, допълва Блумбърг.

Споразумението с европейските кредитни институции идва след сделка за 2,8 милиарда долара, която "Гънвор" сключи с американски банкови клонове вчера.

Междувременно компанията определи публикацията на американското финансово министерство в социалните медии като дезинформираща и "невярна" и заяви, че ще се стреми да коригира едно "явно недоразумение".

В бурна за компанията седмица "Гънвор" беше обявена за победител в процеса на продажба на международните активи и търговското подразделение на "Лукойл" в четвъртък миналата седмица. Сделката би катапултирала фирмата с централа в Женева до най-високите позиции в търговията със суровини и би я превърнала от търговец с относително ограничени активи в сериозен пазарен играч, отбелязва Блумбърг.

Към момента се анализират всички възможни варианти, като Министерството на икономиката и индустрията участва, съобразно своята компетентност, в общите усилия на българското правителство за предприемане на съответните действия във връзка с наложените санкции. Това съобщиха от ведомството в отговор за запитване от БТА за действията, които ще предприеме държавата, след като швейцарският търговец на суровини "Гънвор" (Gunvor) обяви, че оттегля предложението си за придобиване на чуждестранни активи на руската енергийна компания "Лукойл". Преди това Министерството на финансите на САЩ определи дружеството като "марионетка" на Русия и даде знак, че Вашингтон се противопоставя на сделката. 

Международните интереси на руския петролен гигант "Лукойл" трябва да бъдат зачитани, заяви Кремъл в петък, след като швейцарската търговска компания "Гънвор" (Gunvor) обяви, че оттегля предложението си за покупка на чуждестранните активи на компанията, предаде Ройтерс.

"Смятаме, че всички законни интереси на такава голяма международна компания, включително и руска, като "Лукойл", от гледна точка на правилата на международните търговски и икономически отношения, трябва да бъдат спазвани. Нарушенията в тази област са неприемливи и вредят на световния търговски режим. Това е много голям играч на световния пазар", посочи говорителят на руския президент Владимир Путин - Дмитрий Песков, цитиран от ТАСС.

Той добави, че темата не засяга пряко Кремъл, тъй като "става дума по-скоро за търговски отношения и за незаконни търговски ограничения от гледна точка на международното право". На въпрос дали има връзка между случващото се и преговорите по Украйна, Песков отговори отрицателно. "Това са напълно различни измерения", подчерта говорителят на Кремъл.

Решението на "Гънвор" да се откаже от сделката последва изявление на Министерството на финансите на САЩ, което определи компанията като "марионетка на Русия" и даде да се разбере, че Вашингтон се противопоставя на сделката.

Министерството на финансите на САЩ заяви по-рано, че до приключването на конфликта в Украйна не възнамерява да издава на "Гънвор" лиценз, който да ѝ позволява да извършва дейност и да реализира печалби, без да уточнява за какъв тип лиценз става дума. Ведомството допълни, че "Гънвор" е под контрола на Русия.

След това изявление компанията обяви, че оттегля предложението си за придобиване на чуждестранните активи на "Лукойл". През октомври Съединените щати и Великобритания включиха "Лукойл" в своите санкционни списъци. Ограниченията на САЩ не се прилагат за трансакции, свързани с Каспийския тръбопроводен консорциум и компанията "Тенгизшевройл" (Tengizchevroil), а британските изключват проектите Карачаганак в Казахстан и Шах Дениз в Каспийско море.

В резултат на санкциите "Лукойл" обяви намерение да продаде своите международни активи. Компанията получи предложение от "Гънвор" за придобиване на "Лукойл интернешънъл" - дружеството, което притежава чуждестранните активи на групата.

От икономическото министерството напомнят, че съгласно действащото законодателство компетентният орган за стартирането на процедура за назначаването на особен управител в лице, опериращо обекти на критична инфраструктура (в "Лукойл България" бел. реп.) е Съветът по сигурността към Министерския съвет. Това става при установяване на обстоятелства, които застрашават националната сигурност, обществения ред, доставката на критични ресурси, нарушаване на конкуренцията в случай на монополно или господстващо положение, когато това застрашава националната сигурност, или нарушаване на международни ограничителни мерки, или такива на Европейския съюз, които са задължителни за България, посочват от ведомството.

Парламентът разшири функциите на особения търговски управител на обект от критичната инфраструктура в страната с приети на първо четене промени в Закона за административното регулиране на икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, които се отнасят до въвеждане на фигурата на особения търговски управител в "Лукойл България".

В отговор на въпрос дали ще има ли проблеми на пазара на горива в страната от Министерството посочват, че компетентните държавни органи са предприели всички необходими действия с цел своевременно гарантиране на доставките и наличностите в страната на продукти от нефтен произход, както и на наличните резерви от такива продукти, поддържани на основание Закона за запасите от нефт и нефтопродукти.

На две четения в едно заседание парламентът разшири функциите на особения търговски управител на обект от критичната инфраструктура в страната с приети промени в Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, които се отнасят до въвеждане на фигурата на особения търговски управител на активите на "Лукойл" в България.

Второто четене да бъде в днешното заседание беше по предложение на Станислав Анастасов ("ДПС – Ново начало“) , срещу което възразиха от "Възраждане“, тъй като имали свои предложения за отпадане на текстове.

Законопроектът влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник“. Вносители са депутати от "ДПС– Ново начало", ГЕРБ-СДС, "Има такъв народ" и "БСП – Обединена левица".

При първото гласуване текстовете подкрепиха 130 депутати, против бяха 71, двама се въздържаха. "За“ бяха от ГЕРБ-СДС, "ДПС – Ново начало“, "Има такъв народ“, "БСП – Обединена левица“, един депутат от "Алианс за права и свободи“ и четирима нечленуващи в група народни представители. "Против“ бяха от "Продължаваме промяната – Демократична България“(ПП-ДБ), "Възраждане“, АПС, "Морал, единство, чест“ (МЕЧ). "Величие не участваха в гласуванията.

Наложените санкции над активите на "Лукойл" ОAO реално ще доведат до спиране работата на рафинерия "Нефтохим" в Бургас поради отказ на всички контрагенти да извършват плащания с дружествата, собственост на "Лукойл" ОАО в България, се посочва в мотивите. Ситуацията обективно изисква разширяване на правомощията на особения търговски управител, предвиден в Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, тъй като фактическата постановка в момента е много по-различна от хипотезите, допускани при въвеждането на тази фигура. Настоящият законопроект за изменение и допълнение ще позволи особеният търговски управител реално да продължи абсолютно всички операции на рафинерията и другите обекти на "Лукойл“ в България, така че те да работят и след 21 ноември 2025 г., се посочва в аргументите. Немският модел, който вече реално е получил изключение от санкциите, на практика е инкорпориран в този законопроект, отбелязват вносителите.

Според измененията индивидуалните административни актове на министъра на икономиката и индустрията, издавани по реда на този закон, подлежат на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс, освен предвидените изключения.

Народното събрание отмени разпоредбата в закона, според която особеният търговски управител се назначава за срок от 6 месеца, като този срок може да бъде удължен еднократно за същото време. Отпадна и текстът, според който правомощията на особения търговски управител могат да се осъществяват от няколко лица, но не повече от трима. 

По предложение на Станислав Анастасов ("ДПС – Ново начало“) парламентът прие особеният търговски управител да може да прави промени в органите на управление на лицето, опериращо критична инфраструктура, и на лицето, извършващо съхранение, транспорт или търговия на едро и дребно с нефт и продукти, както и да назначава прокурист/прокуристи в неговите дъщерни дружества. 

Към досегашните изисквания за назначаването на особения управител се добавят и нови – да не е съпруг на лице, участващо в управлението или в надзорен орган на лице, опериращо критична инфраструктура, както и на лице, извършващо съхраняване, транспорт или търговия на едро и дребно с нефт и продукти от нефтен произход, и да няма родство с тях по права линия, по съребрена линия – до шеста, а по сватовство – до трета степен. Друго изискване е да не се намира с лицето, опериращо критична инфраструктура, с лицето, извършващо съхраняване, транспорт или търговия на едро и дребно с нефт и продукти от нефтен произход, в отношения, които пораждат основателно съмнение за неговото безпристрастие.

Предвижда се от датата на назначаване на особения търговски управител от Министерския съвет акционерите, съдружниците и едноличният собственик на капитала на лицето, опериращо критичната инфраструктура, и на лицето, извършващо съхраняване, транспорт или търговия на едро и дребно с нефт и продукти от нефтен произход, да не могат да упражняват правото на глас или правата си на едноличен собственик на капитала, както и да се разпореждат с акциите или дяловете си в капитала.

От датата на вписване в търговския регистър и в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел особеният търговски управител упражнява в пълен обем правото на глас на акционерите, съдружниците и едноличния собственик на капитала.

Разпоредителните сделки с акциите или дяловете в капитала се извършват след изготвяне на пазарна оценка. Прехвърлянето се счита за извършено с акта на Министерския съвет за одобряване на купувача и съществените условия на сделката и сключения въз основа на този акт писмен договор между особения търговски управител и приобретателя на акциите или дяловете в капитала.

Парламентът реши в случай, че особеният търговски управител извърши разпоредителна сделка с акциите или дяловете в капитала, получената вследствие на тази сделка цена да се депозира в специална сметка на разпореждане на министъра на финансите в Българска банка за развитие. Министърът на финансите, ако не е налице нормативна пречка за това и след одобрение от МС, разпределя получената цена съобразно вида и размера на прехвърлените права, в срок от шест месеца от постъпване на цената в специалната сметка.

Особеният търговски управител заявява за вписване в търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел обстоятелствата, свързани с промяната на съдружниците или едноличния собственик на капитала и/или в управлението на лицето, опериращо критичната инфраструктура и на лицето извършващо съхраняване, транспорт или търговия на едро и дребно с нефт и продукти от нефтен произход.

Разпоредителни сделки след назначаване на особения търговски управител от МС, извършени от собствениците на капитала на лицето, опериращо критичната инфраструктура и на лицето извършващо съхраняване, транспорт или търговия на едро и дребно с нефт и продукти от нефтен произход, са нищожни.

Особеният търговски управител няма право да се разпорежда или да отчуждава имущество на дружеството, по отношение на което осъществява оперативен контрол, освен в рамките на дейността по обикновено управление, гласува парламентът. Той няма да може да поема финансови задължения от името на лицето, опериращо критична инфраструктура, и на лицето, извършващо съхраняване, транспорт или търговия на едро и дребно с нефт и продукти от нефтен произход, освен в рамките на обикновеното управление и обичайната търговска дейност.

Разпореждане или отчуждаване на имущество, или поемане на финансови задължения извън рамките на обикновеното управление и обичайна търговска дейност, се извършват след предварително одобрение от Министерския съвет. Сделките сключени в нарушение на тази разпоредба са нищожни.

 

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg