EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Българските мостове на „Дунав”

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Българските мостове на „Дунав”

mail18:10 | 18.06.2012прегледи 1136 коментарикоментари 0


Мира Лазарова

Румъния ще анализира идея за нов мост на река Дунав при Русе, това коментира държавният секретар на румънското министерство на регионалното развитие и туризма Марчел Болош, съобщи Аджерпрес. "Един подобен проект би допринесъл много за увеличаването на мобилността на населението и би подпомогнал бизнес средите. Ние сме напълно отворени към това да имаме обща стратегия за Дунав, както по отношение на инфраструктурата, така и по отношение на пристанищната част и риболовната индустрия", заяви Болош. Както е известно регионалният министър Лиляна Павлова лансира в петък миналата седмица идеята за изграждане на втори мост над река Дунав край Русе или разширение на сегашния. Сред големите проекти, които са във фокуса на Дунавската стратегия, са и двата моста над река Дунав - при Оряхово-Бекет и при Силистра - Калараш. Според Павлова изграждането на втори мост или разширяването на този е важно от стратегическа гледна точка - не само за Дунавския регион, но и за България, през която преминават пет от европейските транспортни коридори. След изграждането на пътя Русе-Свиленград Русе ще се превърне в стратегически координационен център на транспортните връзки и това ще доведе до необходимост за нов мост или разширение на сегашния. Павлова смята, че има две опции за осигуряване на инвестиции - първата е свързана с преговорите с Катар за пътя Русе - Свиленград, към които може да се добави и изграждането на втори мост или разширение на сегашния. Втората възможност е да се търси финансиране от програмата за трансгранично сътрудничество България - Румъния. Какво има в момента България като транспортни коридори над река Дунав?

Дунав мост 2 – готов ноември 2012
Изпълнението на Дунав мост 2 при Видин-Калафат е готов почти 85%, а прилежащата инфраструктура на българска територия е готова на 90%, според изпълнителя испанският строителен консорциум FCC. Мостът ще бъде завършен изцяло до края на ноември 2012 година, както гласи договорът. Инфраструктурата към Дунав мост 2 от румънска страна е завършена и в румънското градче Калафат се отчита силен инвеститорски интерес. Предвидените строително-монтажни работи по инфраструктурата на съоръжението от румънската страна са изпълнени на 99%. След завършването на моста се очаква трафик от над 100 хиляди превозни средства още през първата година.
Завършен е изцяло и втори участък от жп трасето към Дунав мост при Видин-Калафат. В края на миналата година по него бяха направени и първите проби. Високо напрежение от 25 000 волта бе пуснато по 9 750 м железен път от Товарна гара - Видин в посока Дунав мост Видин-Калафат. Това е вторият участък от новото жп трасе, което се изгражда в рамките на проекта. Първият електрифициран участък от 4 257 м от междугарие Видбол-Видин до Пътническа гара Видин бе пуснат в експлоатация през ноември 2011 година.
Мостът се изгражда по уникална технология, която е патентована от FCC Construccion.
Бюджетът на целия проект от българската страна е 226 млн. евро, която е обезпечена чрез:
-ИСПА - безвъзмездна помощ от 70 млн.евро
- Европейска инвестиционна банка /ЕИБ/ - заем от 70 млн.евро
-AFD безвъзмездна помощ - 5млн.евро
- KfW за отпускане на безвъзмездна помощ от 2,045 млн.евро
- KfW заем от 8 млн.евро
-Републикански бюджет - 60,1 млн. евро
Бюджетът на проекта от румънска страна е 48 млн. евро (европейски средства безвъзмездна помощ по ИСПА и средства от румънския държавен бюджет).
Първият Дунав мост построен за 2.5 години
Дунав мост, наричан още Мост на дружбата, е стоманен фермов мост над река Дунав между градовете Русе и Гюргево. Дължината му е 2,80 км и минава на височина от 30 метра над водата. Изграден е на 2 нива - за влакове и автомобили. Средната част (с дължина 85 м) може да се повдига и да пропуска големи кораби. До момента това е единственият мост над река Дунав по границата между България и Румъния на разстояние от около 500 км. Архитектурата на моста е на архитект Георги Овчаров, а художественото оформление (порталите на българския и румънския бряг, както и орловите глави по неговата дължина) е дело на украинския скулптор Михайло Парашчук. Открит е официално за експлоатация на 20 юни 1954 г., като за времето си е най-големият комбиниран мост (с железопътна линия и за автомобилен трафик) в Европа. Строен е 2,5 години от България и Румъния в сътрудничество с тогавашния СССР.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg