EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

България се губи в зрителното поле на парите

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

България се губи в зрителното поле на парите

mail19:45 | 07.09.2009прегледи 886 коментарикоментари 0


Йордан Джамбазов, стажант ИПИ
Преките чуждестранни инвестиции са изключително важни за всяка една икономика. В редица държави има организации, които да подпомагат външните инвеститори; наричат се  Бизнес посредници за насърчаване на инвестициите. Целта им е да привличат чуждестранни инвеститори и да представят възможностите за инвестиране, които предоставя страната и предимствата, които тя има пред останалите. Това става чрез различни механизми - добре поддържана интернет страница, срещи с потенциални инвеститори и други.
В България такъв посредник е Българската агенция за инвестиции.
Пример за това до колко е ефективна Агенцията ни дава последният доклад - Световно сравнение за насърчаването на инвестициите 2009  относно ефективността на работа на посредниците при инвестирането (национални и местни). Той показва, че ситуацията в България не е добра - страната ни не влиза в нито една от публикуваните класации по различните показатели. Ние сме по-назад дори от страни като Албания, Сърбия, Колумбия и Никарагуа.
Докладът е изготвен от Съвета за инвестиционен климат и е финансиран от Международната финансова корпорация към Световната банка. Експертите са оценили способността на повече от 180 държави да повлияят върху избора на даден инвеститор и да го привлекат в своята държава. За да се направят изследванията, се използва специфична методология. Независими консултанти правят редица проучвания, като те включват и различни запитвания до съответния посредник. Докладът е най-мащабното подобно проучване и се използва от компании по целия свят, когато решават дали и в коя страна да инвестират.
Фокусът на изследването е върху способността на посредниците да посрещат нуждата от информация за новите инвеститори в началния стадий или преди самия процес на инвестиране. Разглеждат се два начина за предоставяне на търсената информация - чрез интернет страницата на посредника и чрез директно запитване от страна на инвеститора.
За най-добър бизнес посредник е определена Австрийската бизнес агенция. Напред в класирането, по различните показатели, присъстват и по-бедни държави като Хондурас, което е показателно за това, че ефективността на посредниците не зависи от финансовия ресурс, с който те разполагат или колко е богата съответната страна.
Австрийската бизнес агенция е определена като най-успешна, защото предоставя услугите си ефективно и те са ориентирани към външните инвеститори.
Интернет страницата и (http://www.aba.gv.at/) е преведена на няколко езика (включително китайски и японски) и предоставя подробна информация за различните сектори на икономиката. Служителите в агенцията са отлично обучени, ориентирани са към потенциалните инвеститори, отговарят много бързо и компетентно на направените запитвания и предлагат допълнително помощта си.
Добър пример за Бизнес посредник е Scottish Development International (SDI). В Шотландия, SDI има две основни задачи - насърчаване на инвестициите и насърчаване на търговията. В  Шотландия 50% от икономическия ръст се дължи на преките чуждестранни инвестиции и работните места, които осигуряват те. Те са двигател и за развитието на технологиите. Благодарение на Агенцията, страната е успяла да привлече Morgan Stanley (направили са две анонимни запитвания и са получи адекватно отношение).

От горепосочените примери става още по-ясно, че Българската агенция за инвестиции е неефективна. Всъщност, ето няколко факта за БАИ:

1. В нея работят повече от 30 души

2. Годишният бюджет е неизвестен, или поне е недостъпен в Интернет

3. Повечето функции на БАИ са консултантски и много по-ефективно се осъществяват и в момента от частни компании, т.е. има силно съмнение за нейното съществуване.

4. Като част от функциите си БАИ трябва да помага на инвеститорите да преодоляват трудностите в работата с администрацията, но не ни е известно поне едно законово предложение за подобряване на средата, което да е излязло от агенцията.

Това, което наистина би насърчило инвестициите е подобряване на условията за правене на бизнес. Това ще стимулира инвеститорите - чужди и местни. Няколко предложения:

      Премахване на лицензионни режими
 
      Намаляване на осигурителната тежест
 
      Премахване на минималната работна заплата
 
      Премахване на различните субсидии и преференции


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg