EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

АМ „Люлин” - първата магистрала на България открита

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

АМ „Люлин” - първата магистрала на България открита

mail14:55 | 15.05.2011прегледи 2365 коментарикоментари 0


Мира Лазарова
Днес се откри  АМ „Люлин”. Колкото и парадоксално да звучи това е първата и единствена засега изцяло завършена магистрала в България. Освен премиерът на откриването са министрите Росен Плевнелиев, Цветан Цветанов, Симеон Дянков, Александър Цветков, Томислав Дончев. На церемонията присъства и Дирк Анер, генерален директор на ГД Регионална политика в ЕК.  Дирк Анер и премиерът Бойко Борисов пристигнаха с хеликоптер от Видин, където бяха на  строежа на Дунав мост 2. На церемонията дойде и кметът на Община Перник Росица Янакиева. Борисов коментира, че до 28 май е дал указания да бъдат уредени отношенията на жителите на пернишките села с турската фирма изпълнител на проекта  „Мапа Дженгиз” за възстановяване на щетите на околните села от строежа. 

Аутобанът свързва Околовръстния път на София с пътен възел Даскалово при Перник. Там е и връзката с бъдещата магистрала "Струма". Дължината на автомагистрала "Люлин" ще е около 19 km, тя е част от път Е79 и Общоевропейските транспортни коридори номер IV и VIII. Съоръжението има три тунела с обща дължина 1260 метра, 26 моста и виадукти с обща дължина 6 километра, 3 пътни възела и укрепителни стени с дължина над 2 километра и половина. Проектната скорост за движение по магистралата е 100 – 110 километра в час.
Цената
Стойността на проекта съгласно Финансовия меморандум с ЕК е 148 450 000 евро, от които 137 381 785,62 евро са за Договор за строителство и 6 653 820 евро - за Договор за супервизия. Безвъзмездната финансова помощ по програмата ИСПА е 75 на сто, а финансирането от националния бюджет е 25 на сто. За успешното завършване на проекта е осигурено допълнително национално финансиране в размер на 43 млн. евро.
Строителството Изграждането на магистралата започва на 31 януари 2007 г. и според предварителния проект трябва да продължи 3 години. Тогавашният министър-председател Сергей Станишев прави първата символична копка на трасето с багер на турския строителен консорциум "Мапа Дженгиз" ДЗЗД. Към юли 2008 година биват изпълнени 303 хил. куб.м изкопи, 152 хил. куб.м насипи, 10 хил. куб.м бетонови работи, 2023 изливни пилота и са използвани 1100 тона стомана. Срокът за откриването на магистралата е 30 септември 2010 г., но министърът на регионалното развитие от кабинета на Бойко Борисов, Росен Плевнелиев признава, че този срок не е много реален, но може да бъде спазен.
На 17 декември тестово e пуснато за движение долното ниво на кръговото съоръжение на ПВ Даскалово с цел облекчаване на трафика между Перник, София и АМ Струма. От кръговото движение са отворени две ленти в посока към Владая, 2 ленти в посока към Перник, както и връзката с магистрала „Струма”.
Седем магистрали
Трябват ни седем магистрали. Първата от тях от началото до края е готова. Следващата ще бъде „Тракия” през 2012 година. 2013 година трябва „Марица” да бъде изцяло готова. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев в интервю за БНР и предаването „Неделя 150”. Той посочи, че в момента по „Тракия” всички се движат в график. До края на юни е срокът за Лот 2 от Стара Загора до Нова Загора, до края на август е срокът за отсечката от Нова Загора до Ямбол. „Но те се движат два месеца предсрочно и са дали твърдо обещание на премиера, т.е. и те в края на юни да са готови, 2012”, добави министърът.

До края на 2013 година магистралите в България трябва да бъдат 700 км, като към вече изградените 421 км, ще се прибавят новите. В момента се изграждат 180 км магистрали, а до 1989 година в експлоатация са били 250 км, в периода 1990-2009 г. са завършени 170 км. До 2020 година се планират инвестиции от 5 млрд. , като около 3 млрд. евро са предвидени за магистрали, а 2 млрд.евро за скоростни пътища. 40% от пътната инфраструктура е в добро състояние, 40% в средно състояние и 20% от пътната мрежа в страната е в лошо състояние.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg