EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Recall - кошмарът на автомобилната индустрия

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Recall - кошмарът на автомобилната индустрия

mail18:35 | 29.10.2010прегледи 2763 коментарикоментари 0


Радослав Лазаров

През тази година автомобилната индустрия започна да се възстановява от глобалната икономическа криза и стремглаво намалелите продажби през миналата. Но не всичко е безоблачно за производителите. Те бяха връхлетени от серия проблеми със сигурността на колите, като почти всяка компания изтегли част от последните си модели в сервизите за подмяна на части, компоненти и системи.
Къде обаче се крие истинския проблем? Нима постоянно растящите продажби от началото на новия век до навечерието на кризата разми представите за направата на истински качествени автомобили или пък новите изисквания за все по-високо ниво на сигурност станаха непосилни за покриване от производителите?
Ако доскоро повечето от нас не бяха чували английската дума recall, то сега почти всички знаят значението й, макар тя да е трудно преводима на български език. Подобни затруднения имаме не само ние. В цял свят милиони автомобили бяха повикани, а десети милиони нови ще се наложи да минат през специална и извънредна сервизна диагностика. Това се налага заради дефектирали части, които през изминалите няколко години доведоха до множество катастрофи, в които пострадаха стотици пътници, като броят на смъртните случаи при някои конкретни марки надхвърлят десетки души.

Различни проблеми
Toyota например имат проблеми със спирачните апарати на някои от своите модели, като Toyota Highlander и Avalon, а също така и представителите на премиум бранда на компанията – Lexus - GS300, IS250 и IS350. Проблем със залепването на педалите за пода, за което виновни се оказаха канадските поддоставчици CTS, бе причината от пазара да се изтеглят милиони автомобили. Новият президент на компанията Акио Тойода дори трябваше да дава обяснения пред Конгреса на САЩ.
Проблеми със спирачките сполетяха и втората по големина японска компания – Honda. Над половин милион автомобила бяха по спешност извикани за смяна на спирачните апарати. Оказа се, че някои от моделите Accord и Civic не работят добре, ако клиентите подменят оригиналните спирачни системи или сменят спирачното масло.
General Motors подмениха предпазните колани на над 300 000 свои коли, тъй като се оказа, че обезпокоително голям е броят на несработилите системи при необходимост, която в най-честия случай е катастрофа. Неизправности в кормилната уредба е виновна за изтеглянето на близо 150 000 автомобила от Hyundai и модела им Sonata. Последните новини от вчера за дефектирали автомобили дойде от Nissan. Седем от най-новите модели – от 2008 до 2010 г. имат дефект в навигационните системи – батериите, които прегряват и са причина за пожари. BMW също не бяха подминати от вълната с дефектирали компоненти. Над 150 000 техни автомобили сменят бензиновите помпи, тъй като се оказа, че при шестцилиндровите двигатели с двоен турбокомпресор те не могат да подържат високо налягане.Всички тези, а и още десетки случаи на изтегляне на нови или произведени в последните няколко години автомобили се случват основно в САЩ, но реакцията не закъснява и в останалата част на света, включително и в България.

Подизпълнителите -какво се случва наистина?
Причината се крие в продукцията на поддоставчиците, които в мнозинството от случаите изработват повечето от допълнителните системи, които в процеса на окомплектоване на купето се внедряват в автомобилите. Повечето от компаниите не обвиняват своите доставчици за некачествените компоненти, дори не споменават имената им. Това е така, тъй като клиентите сключват сделка с автомобилния производител посредством дилъра при покупката на автомобил. Именно производителят е задължен за изправността на своя продукт и носи отговорността, ако той даде дефект, който причини злополука.
Справянето с проблемите е в ръцете на компаниите производителки, които трябва да изискват по-качествена и технически изправна продукция от своите доставчици, което е на път да доведе до намаляване на този тип връщане за непредвидено сервизиране на автомобилите. Какви действия се предприемат обаче остават в сянката на междуфирмените договорености и са недостъпни за широката общественост. Това се отнася и до загубите, които търпят компаниите като резултат на накърнената репутация. В началото на годината се говореше за загуби в размер на 5 до 7 млрд. долара за Toyota само в резултат на първото изтегляне на техните автомобили. Загубите, които търпят останалите компании вероятно са в по-малък размер, но няколко стотици милиона дорала/евро са сериозна сума.
Големият страх на автомобилните компании са колективните съдебни искове, които могат да заведат група пострадали или близки на загинали в катастрофи. Подобни съдебни дела могат не само да уронят престижа на всяка марка, но и с лекота бяха я хвърлили в спиралата на банкрута, особено в тежките икономически времена днес. Черпейки опит от тютюневите гиганти, които понесоха многомилиардни удари в края на предишния и началото на този век, автомобилните компании се стремят по всякакъв начин да избегнат именно това – дела за милиарди долари и съдебни битки с неизвестна продължителност и изход. И затова епидемията от изтегляне на автомобили от пазара ще продължи.
 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Трейлър на руския игрален "ВЫЗОВ", заснет в Космоса

13:39 | 03-09-23 | 4161