EUR 1.9558
USD 1.6711
CHF 2.0898
GBP 2.2931
CNY 2.3301
you tube
mobile version

DPP затруднява малките мебелни фирми

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

DPP затруднява малките мебелни фирми

mail13:20 | 18.07.2025прегледи 133 коментарикоментари 0


Eвропейската конфедерация на мебелната индустрия (ЕFIC), в която Браншовата камара на дървообработващата и мебелна индустрия членува, предупреди в официална позиция, че цифровият продуктов паспорт (DPP) трябва да бъде лесно приложим за малките и средни предприятия и да не налага големи административни тежести, иначе съществува опасност да създаде сериозни затруднения за бизнеса. Становището бе оповестено в рамките на  публичната консултация на Европейската комисия за DPP и произтичащите от него задължения за доставчиците на услуги.

1. Предистория

Цифровият продуктов паспорт, който бе въведен в Регламента за екодизайн на устойчиви продукти, ще донесе много ползи както за потребителите, така и за производителите. Той е важен инструмент за предоставяне на информация през целия жизнен цикъл на продукта, като същевременно дава възможност на потребителите да вземат по-информирани решения, тъй като продуктите ще бъдат лесно сравними.

Продуктовият паспорт е инструмент, който може да улесни пътя към кръговата икономика, ако бъде правилно реализиран и хармонизиран на ниво ЕС. Изключително важно е обаче цифровият продуктов паспорт да бъде приложим за индустрията и веригата за създаване на стойност, включително малки, средни и микропредприятия. DPP трябва да се прилага еднакво за продукти, които са внос, за да се осигурят равни условия с останалите. В противен случай съществува значителен риск DPP да наложи прекомерни административни тежести, като по този начин попречи на предвидените ползи и създаде сериозни предизвикателства за по-малките предприятия.

2. Препоръки на EFIC

Специализирана подкрепа за МСП

От съществено значение е доставчиците на DPP услуги да предлагат целенасочени услуги за малки и средни предприятия, които вероятно не разполагат с ресурсите да управляват изискванията на DPP самостоятелно. Това може да включва консултантски услуги относно събирането на данни, помощ за разбиране на съответствието и лесни за използване инструменти, пригодени за потребители на решения, които не са специалисти в IT.

Опростени процеси и достъпни инструменти

За да се сведе до минимум тежестта за малки и средни предприятия, би било полезно доставчиците на DPP услуги да предлагат ясни, стандартизирани цифрови платформи и процеси, осигуряващи гладко и ефективно въвеждане и проверка на данни, което не изисква обширно обучение или технически познания.

Адаптиране към съществуващи процеси при малки и средни предприятия

За да се усвоят максимално, DPP услугите трябва да могат да се адаптират към текущите работни процеси и сертификации на малки и средни предприятия, като се интегрират лесно с утвърдени практики, като например FSC сертифициране (FSC e утвърден сертификат на продукти от дървесина, добити по начин, който не вреди на гората). По този начин се улеснява преходът към прилагането на DPP.

Достъпност и финансова подкрепа

Внедряването на DPP може да създаде разходи за малките и средни предприятия; следователно е от огромно значение да се подкрепят достъпни решения в рамките на DPP и да се проучат възможности за финансова помощ за по-малкия бизнес, за да се улесни този преход.

Интелектуална собственост и поверителна информация

Поверителната информация трябва да бъде запазена. Различни права за достъп до информацията следва да се прилагат въз основа на принципа "необходимост да се знае" (напр. потребителите се нуждаят от различни данни от тези на рециклиращите фирми и фирмите, които ще реновират мебели). В много индустриални вериги за създаване на стойност – като например сектора на мебелното производство и интериора – доставчиците на компоненти не желаят да споделят чувствителни данни директно с производителите. Въз основа на опита на членовете на ЕFIC, някои доставчици предоставят документация само на трети страни, като например органи за екомаркировка.

Следователно рамката на DPP трябва да позволява сигурно подаване на поверителни данни до доставчиците на DPP услуги, където само оторизирани участници (напр. органи за оценка на съответствието или власти) могат да имат достъп до пълния набор от данни. Тази функционалност трябва да бъде ясно поддържана, регулирана и технически стандартизирана, за да се изгради доверие и участие във всички сложни вериги за доставки. Без надеждни функции за конфиденциалност, много доставчици нагоре по веригата могат да се откажат или да предоставят непълни данни, подкопавайки надеждността и пълнотата на DPP.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg