EUR 1.9558
USD 1.8018
CHF 1.9937
GBP 2.2783
CNY 2.4960
you tube
mobile version

8 млн. коли са преминали през Дунав мост 2

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

8 млн. коли са преминали през Дунав мост 2

mail06:57 | 06.06.2022прегледи 1033 коментарикоментари 0


От пуска на Дунав мост 2 при Видин-Калафат през юни 2013 г. по съоръжението в двете посоки до днес са преминали близо 8 милиона моторни превозни средства. Това каза в интервю за БТА инж. Людмил Любенов, изпълнителен директор на смесеното българо-румънско дружество "Дунав мост Видин-Калафат" АД. За 2021 г. трафикът през моста се е увеличил с близо 20 на сто спрямо 2020 г., а за първите пет месеца на 2022 г. спрямо същия период на м.г. трафикът се е увеличил със 17 процента. Той уточни, че приоритетите в дейността не са се променили - поддържане техническата изправност на съоръжението и обслужване на клиентите и безопасното преминаване и заплащането на таксите за преминаването по моста. Това са двете основни функции на дружеството, каза още инж. Любенов.

Очаква се в края на тази седмицата по Дунав мост 2 да премине 8-милионния автомобил. Следващата 2023 година пък с тържества ще се отбележи 10-тата годишнина от откриването на съоръжението, допълни инж. Любенов.

- Дунав мост 2 при Видин – Калафат функционира вече девет години. Какво показва равносметката и анализът на трафика?

- От  пуск на съоръжението в двете посоки до днес са преминали близо 8 милиона превозни средства. За 2021 г. техният брой е над 1,15 млн. моторни превозни средства (МПС), от които 670 000 са товарните автомобили, за 2020 г. преминалите в двете посоки МПС са под 1 милион - около 959 000, което е в резултат на наложените ограничения във връзка с КОВИД-19. Увеличение на трафика се наблюдава и към момента - за първите пет месеца на 2022 г. спрямо същия период на 2021 г. - увеличение около 17 процента.

Тенденцията на увеличаване на преминалите моторни превозни средства в двете посоки по съоръжението от пуска му е трайна. Особено интензивният трафик от началото на март до момента се дължи на войната в Украйна, защото преминаването на товари по Черно море е силно ограничено и затова транспортът се пренасочва по суша. Основно товарите, идващи от Азия, преминават през Турция и България за Западна Европа. И естествено граничните пунктове при Видин и Русе са особено натоварени.

Средно дневно през 2021 г. през граничния контролно пропускателен пункт (ГКПП) Дунав мост 2 са преминавали в двете посоки по 3400 МПС, тенденция, която се запазва и в момента. От тях 60 процента са товарните автомобили над 12 тона. Най-интензивен продължава да е трафикът през летните месеци - май, юни, юли и август. Запазва се от години тенденцията най-голям да е процентът на преминалите по съоръжението товарни автомобили над 12 т. - за шестмесечието на годината техният брой е 333 182, на леките и товарни автомобили до 7,5 т. е 179 723 бр.

Запазва се и дневната натовареност на преминаващите автомобили. Среднодневно на изход от България преминават и се обработват от 1200 – до 1700 автомобила. Те се обработват на работещите 24 часа общо 6 платна на граничния пункт, като в определени моменти според ситуацията, на 5 платна се обработват товарните автомобили. Но това се оказва недостатъчно. 

- Какъв е трафикът на влакови композиции – товарни и пътнически по жп линията, изградена на Дунав мост 2?

- За съжаление трафикът е много слаб. Причините за това са много и комплексни. Всеки ден от международната гара във Видин тръгват и пристигат два международни пътнически влака, които пътуват по линията Видин-Крайова. Но броят на пътниците в тях е силно ограничен. Още по-зле е положението с товарните жп превози, преминаващи по съоръжението. Към момента преминават едва по 3-4 товарни жп композиции на месец. Обяснението е, че липсват товари и няма спедиторски интерес към този превоз. Но това не зависи от дружеството.

- Към момента кой е най-сериозният проблем на моста, свързващ Видин и Калафат?

- Не можем да отречем, че в последните месеци почти ежедневно, особено в съботните и неделните дни, се образуват опашки, които в определени моменти достигат до 10-15 км пред подходите към моста. За съжаление опашките на чакащите да преминат по съоръжението и от двете страни на граничния пункт създават напрежение и сред шофьорите, които се налага да чакта понякога повече от денонощие, и сред работещите на пункта. Решаването на този проблем не зависи от ръководството на смесеното българо-румънско дружество. Затова и опашките от тежкотоварни автомобили в очите на обществеността са основен проблем. Причините за тези опашки са две: граничният пункт, който е на румънска територия, не е проектиран за този голям трафик, не е проектиран и за изпълняване на много проверки по граничния контрол, какъвто се изпълнява на пункта. Втората причина е мигрантският натиск, който задължава граничната полиция на Румъния да прави на 100% граничен контрол. На практика митническият и граничен контрол е задължителен и често преминаването зависи от бързината на извършване на различните видове контрол и проверки. 

Голям проблем са и т.н. "спящи" тирове на пътя. Всички товарни автомобили имат тахограф, който регистрира и фиксира часовете за задължителна почивка на шофьорите. Щом уредът покаже, че трябва да се почива, шофьорите спират на пътя (независимо къде се намират) и това създава трудности по трасето към мостовото съоръжение. Създават се допълнителни тапи на пътното платно, което и без това е тясно, останалите движещи се автомобили им се налага да изпреварват "спящите" ТИР-ове и на практика това затруднява и усложнява движението допълнително на всички МПС по трасето.

- Имат ли решение тези проблеми, за да се облекчи чакането за преминаване по моста?

- Много се говори в последната една година за облекчаване преминаването и ликвидирането на опашките. Има различни идеи. Най-реалистичната е създаването на буферен паркинг, на който автомобилите да изчакват и от там да се насочват за преминаване по мостовото съоръжение. Друго решение, което рано или късно ще се случи, но е изцяло в прерогативите на румънската държава, е разширяването на граничния пункт с още 4 платна, който е на румънска територия. Има възможности за това, но е сложна и дълга процедура.

Влизането на България и Румъния в Шенгенското пространство би облекчило сериозно трафика и преминаването. Тогава граничният контрол, който в момента е основна причина за натоварването на преминаването, би трябвало да отпадне. Лошото е, че хората свързват тези опашки с работата на смесеното дружество, а то има съвсем други функции. От страна на дружеството, се грижим за състоянието на инфраструктурата, поставени са от двете страни на пункта химически тоалетни, кошчета за боклук. Дружеството също понася вреди от образуването на опашки - замърсяването, което трябва да почистваме, е голямо, непрекъснато има разлив на гориво от камионите, които спират и изчакват. Това гориво при високи температури руши настилката.

- Какви са таксите, които заплащат преминаващите по съоръжението автомобили?

- От пуска на Дунав мост 2 при Видин-Калафат таксите не са променяни. Те могат да се видят за всичките 5 вида МПС на нашата фейсбук и интернет страници. На тях може да се следи във всеки един момент актуалната обстановка на пункта. За леките автомобили таксата за преминаване в една посока е 6 евро или 12 лева, за автобуси - 25 евро или 49 лева и за товарни автомобили над 12,5 т. - 37 евро или 72 лв. На излизане от страната таксите могат да се заплатят в евро или левове, а на влизане от Румъния в България - в леи или евро. При желание на шофьорите таксата може да се плати на каса в брой или на ПОС терминал.

- Какво е финансовото състояние на дружеството? За колко години България и Румъния ще трябва да върне направената инвестиция в мостовото съоръжение и инфраструктурата към него?

- Финансовото състояние на дружеството е много добро. Приходите за 2021 г. са за около 50 млн. лв, при положение, че в страната и з Европа има сериозни инфлационни процеси, а дружеството ни не е променяло таксите за преминаване по съоръжението от откриването му .

Инвестициите в изграждането на моста и инфраструктурата към него от страна на България е 304 млн. евро и от страна на Румъния 96 млн. евро. Това са всичко 400 млн. евро, средства, които бяха подсигурени чрез заеми и държавно финансиране. Прогнозата за тяхното изплащане е 20 години. Всяка година на акционерите, българската и румънската държава, се изплащат дивиденти в съответствие с първоначалните инвестиции, като това става след отделяне на 10 процента от средствата във фонд за бъдеща рехабилитация на съоръжението. Във всичките години от 2013 г. досега дружеството е разпределяло дивиденти от печалбата спрямо приноса на двете държави в изграждането на моста. Финансовите резултати показват, че Дунав мост 2 ще се изплати по бързо от прогнозите.

Очакваме в края на тази седмица по моста да премине 8-милионният автомобил, което ще отбележим подобаващо. А следващата 2023 г. с тържества ще отбележим 10-та годишнина от откриването на моста.

Днес в смесеното дружество работят общо 111 човека, съгласно Споразумението между България и Румъния. То се управлява от Надзорен и Управителен съвет, като председателят на Надзорния съвет е на ротационен петгодишен принцип. В момента негов председател е представителят на Румъния г-жа Мариана Йоница, заместник е представителят на българската държава инж. Христо Монев.

- Девет години след откриването на Дунав мост 2 какво е техническото му състояние?

- Към днешна дата, девет години след откриването му, съоръжението е в отлично техническо състояние. Приоритетите на смесеното дружество, което го управлява, не са се променили. Изпълняваме успешно основните две функции - поддържане на техническата изправност на съоръжението и обслужване на клиентите - безопасно преминаване и заплащането на таксите за преминаване по моста. До момента не са изпълнявани сериозни ремонти, но се прави годишна техническа поддръжка, която е стриктно разписана по дейности, което й гарантира изправността на съоръжението. Още от откриването поддръжката се прави по утвърдена определена методика целогодишно и се изпълнява както трябва. Единственото по-сериозно нещо, изискващо постоянна поддръжка е асфалтовата настилка, защото големия брой тежкотоварни автомобили, които преминават, я деформират.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg