EUR 1.9558
USD 1.7599
CHF 1.7795
GBP 2.2522
CNY 2.4865
you tube
mobile version

500 млн.лв. загуби от укрити продажби & обороти

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

500 млн.лв. загуби от укрити продажби & обороти

mail07:30 | 11.03.2019прегледи 1380 коментарикоментари 0


   Министърът на финансите Владислав Горанов съобщи по време на парламентарния контрол в петък, че по консервативни оценки почти половин милиард лева се губи ежегодно от некоректно отчитане на продажби и обороти. "Над 330 млн.лв. от тях са от неплатени данъци и осигуровки в т.нар. кешови икономически сектори - заведения за обществено хранене, барове, дискотеки, търговци на дребно на храни и облека, места за настаняване, останалите - над 160 млн., са неплатени публични задължения от търговци, извършващи продажби през електронни магазини", каза министър Горанов.
  Във връзка с това той напомни за предложените за обществено обсъждане промени в Наредба Н-18 от 13 декември 2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин. Целта на промените е борбата със сенчестата икономика.  По данни, цитирани от министъра, спрямо 2014 г. с 50% се подобрява събираемостта на данъчните приходи, или близо 14 млрд. лева повече, което надхвърля темповете на нарастване на икономиката.

Както е известно до 29 март собствениците на електронни магазини, стартирали дейност преди 29 декември 2018 г. и получаващи плащания в брой или с банкови карти, трябва да ги регистрират в НАП. Това става чрез портала за електронни услуги на приходната агенция. НАП ще поддържа публичен регистър на електронните магазини, посочва министър Горанов.  Дава се възможност онлайн магазини да дават на клиентите си електронни касови бележки вместо хартиени. Но ако в електронния магазин се използва софтуер за управление на продажбите, той ще трябва да отговаря на изискванията на наредбата. Т.е. при всяка продажба софтуерът трябва да изпраща данните към касовия апарат, където сделката се регистрира във фискалната памет. След това касовият апарат трябва да генерира касова бележка, която може да се изпрати и по имейл на клиента.

Припомняме, че срещу тези промени се обявиха представители на бизнеса. Според Паско Пасков, представител на Българската асоциация за развитие на бизнес софтуер, на някои онлайн търговци, които имат много заявки по едно и също време, ще се наложи да купят няколко касови апарата, защото клиентите ще се наложи да изчакват и да се подредят на “опашка”, подобно на физическите магазини.

Търговците ще трябва да изпращат в реално време данни в НАП за всички издадени касови бележки, посочва министърът на финансите Владислав Горанов в отговора си. Това ще осигури възможност за своевременен и автоматизиран контрол върху отчитането на приходите в търговските обекти, допълва той. Например, ако голямо заведение на морето през лятото спре да отчита продажби в продължение на едни час, компютрите в НАП веднага ще дадат сигнал, че има нещо нередно и инспекторите ще отидат на проверка.

Софтуерът за управление на продажбите за всяка сделка автоматично ще трябва да подава данни към касовия апарат, гласят промените в Наредба Н-18. Срокът за изпълнение на това изискване ще бъде удължен до 30 септември.

 


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Най-често задаваните въпроси за ЕП

23:00 | 07-03-19 | 1120