EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

24 общини с подкрепа за фермерски храни, Наредба 26

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

24 общини с подкрепа за фермерски храни, Наредба 26

mail12:11 | 05.10.2015прегледи 955 коментарикоментари 0


Фермери от всички 24 общини в Западна и Централна Стара планина, които имат територии в зоните по НАТУРА 2000, могат да получат подкрепа за производството на чисти храни и продажбата им директно на потребителите по линия на българско-швейцарския проект „За Балкана и хората“.

Преди три години проектът започна работа в осем общини и вече има дванадесет фермери, регистрирани по Наредба 26 на Министерството на земеделието и храните за преработка във фермата и директни продажби. Биволско, овче и краве кисело мляко и сирена, кашкавал, мед и сладка се радват на голям интерес на фермерския пазар в софийския квартал Борово, на изложения и фестивали в цялата страна. Фермерите ги продават от мобилни хладилни витрини.

Хората вече добре познават млякото и сиренето от редките български породи Каракачанска овца и биволи Българска Мурра на ферма „Под Балкана“ в с. Васил Левски, Карловско, където по проекта бе открит Демонстрационен център за производство на млечни продукти, кравето мляко „От фермата“ в с. Нефела, Врачанско, синьото сирене на ферма „Чемерник“ от с. Бов, Свогенско, овчето сирене и кисело мляко на Александър Александров от с. Балювица, Монтанско, сиренето и кашкавала на Славейко Тодоров от с. Благово, Монтанско, млечните продукти на малката ферма кв. Заножене гр. Вършец, сиренето на Стоян Пелтешки от Угърчин, Ловешко, меда на младия пчелар Теодор Пушкаров от с. Меляне, Общ. Георги Дамяново и биологичния мед от пчелините на семейства Начеви и Попови от Калофер, сладката от диви плодове на „Синевка“ в с. Превала, Монтанско.

Предстои да приключи регистрацията за преработка във фермата и директни продажби и на други осем производители.

„С включването в проекта на новите общини фермерите там ще имат възможност да получат експертна помощ от проекта, да започнат производството на фермерски продукти: мед, сирене, мляко и др. и да се регистрират в Областната дирекция по безопасност на храните по Наредба 26. За първите шест кандидати ще има и малка финансова помощ от проекта“, обяснява д-р Стоилко Апостолов, управител на Фондацията за биологично земеделие „Биоселена“ и координатор на проекта „За Балкана и хората“. „По този начин не само ще бъде подпомогнат малкият бизнес и подкрепен поминъкът на местните хора, но ще бъдат опазени редки български породи и уникалното биоразнообразие в районите от Натура 2000 на Балкана“.

24-те общини, които са вече в района на проекта, са: Мъглиж, Казанлък, Павел баня, Карлово, Сопот, Антон, Пирдоп, Тетевен, Троян, Априлци, Севлиево, Габрово, Трявна, Белоградчик, Чупрене, Чипровци, Георги Дамяново, Монтана, Берковица, Вършец, Враца, Своге, Годеч, Костинброд.

Българско-швейцарският проект „За Балкана и хората“ („Да свържем опазването на природата с устойчивото развитие на селските райони“) е най – големият проект, финансиран от Българо-швейцарската програма за сътрудничество чрез Фонда за реформи, свързани с участието на гражданското общество. Общата му стойност е 4 790 000 швейцарски франка, от които 590 000 швейцарски франка е съфинансирането от българските партньори.Районът на проекта включва девет Натура 2000 зони в Западна и Централна Стара планина. По него работят Министерството на земеделието и храните, пет български и четири швейцарски неправителствени организации.

Голямата цел на проекта е изграждането на успешен модел, който да покаже, че връзката между запазването на природата и устойчивото развитие на селските райони в територии с висока природна стойност може да е печеливша – за местните хора, за бизнеса и за околната среда. Екипът на проекта е убеден, че постиженията ще бъдат стимулиращ пример и модел за прилагане в други райони на България и ще покажат на практика, че мрежата Натура 2000 не е пречка за бизнеса, нито набор от сложни правила, а реална възможност да се предлагат продукти и услуги с високо качество и екологична стойност, които са все по-търсени от българските и европейските потребители.

 

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg