EUR 1.9558
USD 1.7937
CHF 1.8467
GBP 2.1837
CNY 2.5140
you tube
mobile version

Маркови евтини стоки завладяват BG пазара

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Маркови евтини стоки завладяват BG пазара

mail17:00 | 04.10.2010прегледи 5938 коментарикоментари 0


Маргарита Йорданова
„Ниски цени и високо качество" - това не мога да си го обясня как се получава."
„ От това, което съм видял в България: ниски цени - гарантирано ниско качество, високи цени - възможно е добро качество!", са само част от мнения по форумите, що се отнася за стоките, с ниска цена.
Напълно разбираемо, след като до преди няколко години у нас евтино можеха да се намерят единствено китайски стоки. Нещата обаче се променят, след като през последната година все повече големи световни марки навлизат на родния пазар.
Именно по време на криза пазаруването в лоукост и дискаунт вериги става изключително популярно.

Изследването Fad or Trend?
Намалената покупателна способност и финансовите ограничения на хората променят изцяло навиците на купувачите. Клиентите все повече се оглеждат за евтини стоки, сравняват цените в различни вериги, пазаруват по-рядко.
Според изследването Fad or Trend? на Dechert-Hampe & Co., проведено в края на 2009 г. сред 300 маркетингови компании, производители на бързооборотни стоки и търговци на дребно в САЩ, потребителите ще възвърнат предишните си навици след края на кризата.
Има обаче и тенденции, които ще продължат да се развиват и след рецесията, като се смята, че тя само ги е ускорила. Очаква се все повече потребители да пазаруват в дискаунт магазините, да търсят вътрешни марки, както и по-евтини стоки.
51% от запитаните смятат, че тенденцията клиентите да използват лоялни карти в дискаунт магазините ще продължи и след кризата, а 30% смятат, че това е перманентно и дългосрочно. Вътрешните марки ще бъдат предпочитани и след периода на икономически колапс, смятат половината от участниците в проучването. Толкова са и респондентите, според които гледката на пазаруващ по списък, ще се запази и в бъдеще. Постоянна тенденция ще остане и пазаруването он-лайн, смятат 64.4% от запитаните. Потребителите ще продължават да обикалят магазините в търсене на по-евтини цени и след кризата, както и да търсят по-устойчиви продукти е мнението на 50% от респондентите. Според 48.1% все повече хора ще се насочат към дискаунт форматите.

Как е у нас
Подобни тенденции се наблюдават и у нас. „В стремежа си да оцелеят, ритейлърите се опитват да държат максимално ниски цени с цел по-добра ликвидност на своите средства. Разбира се, при високи наеми и без помощ от производителя на съответната марка във вид на допълнителни ценови бонуси, възможностите са ограничени.", коментира за Economynews.bg Рая Попова, Координатор и член на Управителния Съвет на Българска Ритейл Асоциация (БРА). „ Тенденция на българския пазар да се търсят по-евтини стоки, като тези от клиентите, които не са готови да направят компромис с качеството, просто изчакват предпочитаната марка да стане на разпродажба, за да s купят", смятат от БРА.
Причина за това е и откриването на множество молове у нас, както и навлизането на нови марки и дискаунт вериги на родния пазар.

Евтините магазини за храна

Основната стратегия при дискунт веригите е фокусът върху най-ниска цена. Това е възможно благодарение на вътрешните марки в магазина, намалените до максимум разходи, добре организираната дистрибуторска верига, както и създаването на логистични центрове в съответните държави. През последните две години у нас навлязаха няколко дискаунт вериги, които разработват стратегия за експанзия на пазара.
През 2009 г. в България отварят врати магазините Penny Market, част от REWE group. Към юли 2010 г. броят на магазините им в страната са 37. Освен това компанията разполага с логистичен център край село Столник. Част от групата са и магазините Billa, които тази година стават 71 на брой. Разликата обаче е, че цените тук са по-високи. Изключение отново правят вътрешните марки.
Kaufland, Plus са другите дискаунт вериги, представени в България. Първият вече има 34 магазина у нас, магазините Plus са 24, а стратегията на компанията е да открие до 200 магазина тук. През март 2009 г. отвори врати и първият магазин на френската верига Carrefour, чиято марка Carrefour discount е създадена именно като лоукоуст продукт, който да отговори на кризата. У нас веригата вече има 5 магазина. Навлизането й на българския пазар ще се запомни с ценова война, когато клиентите успяха да си купят хранителни продукти буквално за стотинки.
Според доклад на Colliers International през 2010 г. дискаунт веригите ще завладеят трайно българския пазар. Поредното доказателство за това е дългоочакваното навлизане на Lidl у нас. Първите магазини от веригата се очакват да отворят врати във Варна. Неотдавна компанията купи магазините Plus в България и Румъния , с което си прорави път на тези пазари.

Дрехите и Моловете

След като българският клиент разбра какво е да пазарува евтини хранителни продукти, бе време и да е свидетел на истински разпродажби на дрехи и обувки. От Colliers рисуват картина, в която постепенно ще се утвърждава форматът на ритейл парковете и на този на аутлетите, в които големи модни компании продават свои колекции от предходни сезони с големи отстъпки. Така през 2010 г. у нас навлязаха марки като Zara, Bershka, Massimo Dutti, Stradivarius и Pull and Bear, немската Peek&Cloppenburg, фрeнската компания за козметика Sephora, австрийската верига за обувки Humanic, американската фирма GAP, британската Next. " Пазарът изобилства от примамливи предложения - магазините и моловете с маркови стоки постоянно оферират до 50, даже 70% намаление на прекрасни качествени стоки", смятат от БРА. Според асоциацията българинът открай време е внимателен и "с око" за стоките, които употребява - гледа се малкият символ на марката на предното джобче на ризата, автомобила, куфара и т.н. В момента обаче той има възможност да се сдобие с исканата от него марка и качество на разумни цени. Така в периода на разпродажби дамите могат да закупят маркова дреха на цена от 5 до 20 лв.
„Новите марки, навлезли в моловете са качествени стоки, по правило предложени на същите цени, на които ще ги намерите на главна улица, или в мол в чужбина. Българинът обаче предпочита да „издебне" намаленията", обясняват още от БРА.
Причината да се радваме на световните брандове у нас неизменно е отварянето на все нови и нови молове.
България е в топ 5 по обем търговски центрове в строеж показва доклад на Cushman&Wakefield за пазара през 2009. За периода 2010-2011 предстои завършването на повече от 600 хил. кв. м. Само през тази година отвориха врати 5 мола - The Mall, Serdika Mall, Grand Mall във Варна, Галерия Мол в Пловдив и Мал Габрово. Така общата площ на отдаваните търговски центрове нарасна с 222 хил. кв. м. През март станахме свидетели и на първия мол - аутлет у нас - Sofia Outlet Center. До момента у нас имаше само малки аутлети на отделни фирми.

Следващата вълна - ритейл паркове

Друга тенденция при развитие на търговията на дребно са ретайл парковете. До края на 2010 г. у нас се очаква да стартират Ритейл парк Средец, Ритейл парк Вазов и Black Gold, като единственият ритайл парк у нас в момента е в Пловдив.
Може би трудно ще се смени мнението на клиентите, че евтиното у нас е скъпо, но след като в цял свят се наблюдава тенденция за увеличаване на лоукост продуктите, които са и качествени, и достъпни, защо да не повярваме, че това се случва у нас.
Според Българската ретайл асоциация вече в България няма марка, която да не можете да си купите с намаление в определен период на годината.
Освен възможности за достъп до голям избор от стоки и цени, многобройните вериги, които навлизат у нас са и сред малкото напоследък инвестиции в икономиката ни.


Колко инвестираха хранителните вериги в България досега

Вериги                                 Инвестиции

Carrefoure                            200 млн. евро

Peeny Market                        100 млн. евро


Kaufland                               120 млн. евро

Billa                                      250 млн. евро 


Очаквайте още по темата за лоукост търговията в България скоро.

 


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg