EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

„Таен клиент” в 10-те големи вериги – препарати

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

„Таен клиент” в 10-те големи вериги – препарати

mail10:15 | 02.08.2012прегледи 419 коментарикоментари 0


Международната природозащитна организация WWF извърши първото проучване доколко зелени продукти и практики предлагат 10-те най-големи вериги супермаркети, от които българите купуват хранителни и други бързооборотни стоки.

Методологията на проучването е разработена на базата на аналогично изследване, провеждано от WWF Швейцария от 2006 г. насам, което беше адаптирано за условията на пазарите в България и Румъния. На българските вериги бяха изпратени анкетни карти с по 40 еднакви въпроса, по които да се измери доколко е устойчиво портфолиото от продукти. В същото време "таен клиент" на WWF посети по един магазин на всяка една от десетте вериги през май и юни 2012 г. и попълни анкетна карта с 53 въпроса въз основа на видяното по време на обиколката. За съжаление, нито една от 10-те вериги не върна попълнена анкетна карта.

Като цяло най-добре представилата се търговска верига не е достигнала дори една трета от максималния брой със своите 5,93 точки. При максимален брой точки 18 при оценяването на търговските вериги се получиха следните резултати:

1. ПИКАДИЛИ - 5,93
2. ФАНТАСТИКО - 5,74
3. КАРФУР - 5,53
4. ЛИДЛ - 4,83
5. КАУФЛАНД - 4,69
6. МЕТРО - 4,06 (реално 3,06, но получава 1 бонус точка заради големия брой хартиени продукти, сертифицирани по FSC)
7. БИЛА - 3,77
8. Т МАРКЕТ - 3,49
9. ЦБА - 2,94
10. ПЕНИ - 2,13

Вчера публикувахме данни за храните.
Перилни препарати
Обект на изследването са само течните и прахообразните перилни препарати (без омекотители и т.н.). Максималният брой точки се дава, ако над 10% от общия брой предлагани продукти има сертификат за екологично производство. В Пикадили и Карфур има прахове за пране с европейския сертификат за екопродукция, а в Кауфланд и Фантастико се предлага марка, която също е с естествени съставки, но не носи етикета на EС за екопродукт.
Тоалетна хартия и салфетки
Критерий е дали се предлагат продукти от рециклирана хартия (поне 50%) или от хартия, сертифицирана по FSC. Тоалетната хартия и салфетките са продукти за еднократна употреба, няма как да се рециклират и затова е ключово те да се произвеждат по устойчив начин. При тоалетните хартии с еднакъв брой точки са ЦБА, Т Маркет, Пени и Лидл, тъй като повече от 10% от общия брой предлагани марки тоалетна хартия са произведени от рециклирана хартия.
Само три търговски вериги продават салфетки, произведени устойчиво. Водещи са Кауфланд със собствена марка салфетки от 50% FSC и още една от рециклирана хартия. Метро получава бонус от 1 точка заради голямото количество салфетки със сертификата FSC (17 вида сертифицирани от общо 44). Т Маркет предлага един вид продукт.
Наличие на екологични практики
Оценява се дали веригата рекламира екологичните продукти (чрез обособени щандове, обучен персонал, насочващи табели), дали насърчава рециклирането (контейнери за батерии, торбички под наем и др.), дали рекламните брошури са отпечатани на рециклирана или FSC сертифицирана хартия, дали се предлага алтернатива на найлоновите торби и каква (максимален брой точки се дават, ако има и хартиени, и текстилни, като само в Пикадили и Фантастико има и от двата вида). Обособени щандове за биопродукти са разположени в Пикадили, Фантастико, Била, Кауфланд. В повечето вериги има контейнери за рециклиране на батерии, вкл. и в Пени и Т Маркет. Основно предизвикателство са рекламните брошури, които се печатат в значителни количества и на нерециклирана хартия.
Ситуацията в Румъния
WWF направи и проучване на екологичните показатели на пазара на дребно на бързооборотни стоки в Румъния - 30% от плодовете и зеленчуците в най-големите магазини в Румъния са вносни, а при млякото процентът достига 50.
Нито една от 10-те вериги, анализирани в изследването на WWF, не успява да получи и половината от максималния брой възможни точки. Най-висок процент от общата оценка получава Мега Имаж (част от Делез, която притежава Пикадили в България) (42,92%), следвана от Била (39,11%) и Лидл (33,63%).
Търговията с яйца изглежда най-зелена, млякото получава средна оценка, а плодовете и зеленчуците, рибата, перилните препарати и хартиените продукти печелят червен картон. Нито една от 10-те големи вериги супермаркети в Румъния не продава плодове или зеленчуци от румънски биологични производители. Само три от 10 търговци на дребно продават замразени или консервирани риби сертифицирани по MSC риба и само два предлагат сертифицирани биологични перилни препарати.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg