EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

„БДЖ-автобуси” заместват спрените влакове

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

„БДЖ-автобуси” заместват спрените влакове

mail18:10 | 20.10.2011прегледи 1619 коментарикоментари 0


Данаил Алеков
От ръководството на БДЖ обявиха, че се обмисля спирането на 182 губещи влакови линии, за да се спестят 25 млн. лева. Много от малките населени места обаче разчитат предимно на железницата, заради достъпната цена на билета. Транспортният министър Ивайло Московски увери, че няма да се спират линии, за които няма осигурен алтернативен транспорт. В повечето случаи обаче, това е автобусният транспорт, който не е по джоба на всеки, особено в малките селища с висока безработица. Транспортното министерство вече се опита да нанесе удар по малките населени места, като бяха предвидени промени в Закона за автомобилните превози, които изключваха от транспортната карта градовете с население под 30 хил. души. Курортните селища оставаха без транспорт, а интересите на много автомобилни превозвачи бяха засегнати и до промени в закона не се стигна.
Дали този път ще спечелят автобусните превозвачи? Отговорът е „не”. Председателят на Асоциацията на автобусните превозвачи и собственик на „Юнион-Ивкони” Ивайло Константинов заяви пред EconomyNews.bg, че няма да се пускат допълнителни автобуси по губещите линии. „Тези линии се обслужват от автобуси, които едва се запълват наполовина”. Фактически тези линии са губещи както за БДЖ, така и за автобусните превозвачи. Държавата задължава по закон частните превозвачи да осигуряват карти с намаления за ученици, студенти, пенсионери и други социални групи, а много от пътниците пътуват именно с намаления. В същото време обаче, държавата не компенсира разликата до пълната цена на билета. „Още не сме получили субсидии за тези намаления, вече се отказахме да си ги търсим”, допълни Константинов.
Кои все пак са линиите, които ще бъдат затворени, и кой ще поеме пътникопотока по тях? Шефът на съвета на директорите на БДЖ Владимир Владимиров обяви, че ще бъдат спирани влаковете с възвращаемост под 10-20%. А пътниците ще бъдат извозвани с автобуси, които БДЖ ще осигури.
Линиите, по които може да очакваме новите „БДЖ автобуси”, още не са обявени официално. В железничарския блог rail.blog.bg, потребител, представил се като анонимен служител на БДЖ, публикува списъка с предложените 182 губещи линии. В него фигурират едва 6 бързи влака, а всички останали са пътнически, които извозват голям поток от пенсионери, ученици и работници от малките селища.
Един от предложените бързи влакове за закриване е №2637 София - Кардам, станал печално известен на 28 февруари 2008г., когато загинаха 9 души след пожар. Пътуващите от София до пограничното село няма да останат без транспорт, защото има още 2 алтернативни влакови линии, но те са свързвани с няколко прекачвания и „висене” по гарите. Пътникът ще трябва първо да се качи на влака до Шумен, където го чака половинчасов престой, за да си хване влака до с. Повеляново, и от там, след като е решил всички възможни кръстословици и препрочел пресата, да се качи доволен на влака до крайната точка - Кардам.
При останалите влакове положението не е по-различно - алтернатива има, но дали устройва местните жители - тях никой не ги пита. Живописната теснолинейка Септември - Добринище, която управляващите така и не успяха да превърнат в туристическа атракция, може да остане в историята. Известно е, че 300 служители на БДЖ са ангажирани по маршрута, а годишно загубите се изчисляват между 2 и 5 млн. лв. - това е една от линиите, които работят на 80% загуба. В същото време обаче е ярък пример за социален транспорт, какъвто по начало е железопътният. Доходите на местното население са изключително ниски, заетостта е сезонна и освен в курортните градове Банско и Велинград, поминък няма и четирите вагона на теснолинейката почти винаги са претъпкани. Хората са принудени да работят на други места и социалната роля на ЖП транспорта се усеща най-силно.
Какво следва от тук нататък с железницата? За миналата година, както се вижда и на графиката, държавата е наляла рекордно високи субсидии за ЖП транспорт. От транспортното ни министерство уверяват, че няма да се наложи да връщаме мотрисите Desire, за които БДЖ не може дори вноските да изплаща. Нещо повече – Ивайло Московски обеща да тръгнат нови влакове още през 2015г., закупени с европейски пари. БДЖ ще разчита на 300 млн. евро по ОП „Транспорт” за следващия програмен период 2014-2020г. Ако това стане факт, при наличен дълг на железницата от 770 млн. лв. към момента, спирането на 182 влака и оставянето на хиляди хора без социален транспорт, изглежда неадекватно. Защото ако политиката на железниците през последните няколко години нямаше цел да разграбва, ако хиляда вагона не изчезваха толкова лесно, сега нямаше да се налага 1/3 от влаковете да бъдат спирани.
Пълният списък може да видите тук.
 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg