EUR 1.9558
USD 1.6780
CHF 2.0860
GBP 2.2632
CNY 2.3444
you tube
mobile version

Формула 1 на корабостроенето

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Формула 1 на корабостроенето

mail12:03 | 28.08.2025прегледи 119 коментарикоментари 0


"Формула 1 на корабостроенето". Така браншовата корабостроителната организация NMT IRO определя сектора на суперяхтите в Нидерландия. За 2024 г. Нидерландия е най-големият производител в света на суперяхти с дължина над 80 метра, сочи проучване на банка ABN Amro, цитирано в репортаж на телевизия Ен О Ес. 

В страната са строени и продължават да се строят много кораби, а секторът на суперяхтите определено не е за подценяване.

Яхта с дължина над 24 метра се счита за суперяхта. Докато Италия е лидер на пазара в областта на "малките" суперяхти – с дължина под 60 метра – Нидерландия строи най-дългите суперяхти, които често са изработени по поръчка. Строежът на един такъв морски съд може да отнеме години.

Миналата година нидерландските корабостроители са изградили седем суперяхти с дължина над 80 метра. За всеки метър клиентът плаща средно 1,3 милиона евро, изчисли бизнес организацията Hiswa-Recron. Но желанията на клиентите могат да повишат цената значително.

Vitters Shipyard в Звартслаюс е един от по-малките производители на суперяхти. Компанията е специализирана в строителството на суперяхти с платна. "Купувачът често търси архитект, който да изготви проект. След това архитектът идва при нас заедно с клиента и ние го реализираме", разказва Бас Пеуте, търговски мениджър в Vitters Shipyard.

По думите му правенето на една яхта може да се сравни с изграждането на луксозна къща. "Яхтата трябва ли да е подходяща за околосветско пътешествие или за спечелване на състезания? Или комбинация от двете? Яхтата трябва ли да побира осем или десет гости? Да изглежда класически или да е като модерен кораб? Всички тези желания са различни за всеки клиент. Затова нито една яхта не е като друга," обяснява той.

В продължение на години суперяхти купуваха предимно по-възрастни милиардери. Днес все повече млади, технологично ориентирани клиенти, се интересуват от яхти, отбелязва ABN Amro. Тази по-млада целева група все по-често избира експедиционни яхти. Това са кораби, подходящи за пътуване до отдалечени райони като Антарктида. През последните десет години броят на експедиционните яхти се е удвоил - от 55 на 110, сочат данните на Boat International.

Vitters Shipyard в Звартслаюс има предимно клиенти от Америка и Северозападна Европа. Нидерландците също редовно се обръщат към тях, за да си поръчат нова яхта. "Руснаците и азиатците не са големи фенове на ветроходството. Затова те по-рядко се обръщат към нас", обяснява Пеуте.

Секторът на суперяхтите в Нидерландия играе важна роля в цялата морска индустрия, твърди Йерун Граф, директор на браншовата яхтена  организация NMT IRO. Това се дължи на факта, че при строителството на суперяхти се търсят много нововъведения, които се използват и при строителството на други кораби.

Нидерландия си е извоювала иновативна роля през 80-те години на миналия век. По това време традиционното корабостроене преживяваше трудни времена поради конкуренцията от Азия. Това доведе до фалита на корабостроителния концерн "Ер Се Ве" (RSV), в който работеха около 30 000 души. Това завинаги промени корабостроенето в Нидерландия.

"След фалита на "Ер Се Ве" нидерландското корабостроене беше принудено да се преоткрие. Чрез по-ефективно строителство и фокусиране върху специализирани и технически сложни кораби се създаде силна система от корабостроителници и доставчици", казва Граф.

И сега, десетки години по-късно, секторът се възползва пълноценно от това, разказва репортажът на Ен О Ес. Граф го нарича "истински нидерландски занаят". Той дава за пример  "Breakthrough", първата яхта (притежание на технологичния милиардер Бил Гейтс), която плава на водород. Тя е построена от нидерландската компания Feadship. Граф разказва, че подобни иновации вече могат да се прилагат и при други кораби.

Нидерландия вече строи най-дългите суперяхти в света, а Граф вижда, че те стават все по-дълги. "Сега редовно се правят кораби с дължина над 100 метра. Вече се говори за кораб с дължина 120 метра”, разказва той.

Клиентите имат все по-големи желания и затова корабите трябва да стават все по-дълги. "Например, те искат да имат паделкорт на борда или да могат да вземат по-малки лодки, за да могат по-лесно да акостират." "Формула 1 на корабостроенето" изглежда, че все още има дълъг път пред себе си, заключава репортажът на нидерландската телевизия.

 

източник:БТА


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Трейлър на руския игрален "ВЫЗОВ", заснет в Космоса

13:39 | 03-09-23 | 7826