EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Фискалният резерв определен на 4.5 млрд.лв.

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Фискалният резерв определен на 4.5 млрд.лв.

mail09:15 | 25.05.2010прегледи 1378 коментарикоментари 0


Прогнозите на кабинета, залегнали в проекта за актуализация на тазгодишния държавен бюджет, са за дефицит от 4.8% от БВП или 3.2 млрд. лева. Проектът, който Националният съвет за тристранно сътрудничество (НСТС) обсъди във вторник, предвижда дефицитът да се финансира основно от фискалния резерв, като средствата в него ще бъдат намалени до 4.5 млрд. лева при натрупания към април 2010 г. в БНБ резерв от 6.6 млрд. лева. Освен това се разчита на приходи от приватизация и дългово финансиране за покриване на разходите.
“Актуализацията на бюджета е едно добро постижение от гледна точка на това, че за първи път бюджетът балансира вижданията на работодатели и синдикати и за първи път държавата поема негативите от икономическата криза“, коментира пред журналисти след заседанието на тристранката председателят на Българската стопанска камара (БСК) Божидар Данев. Според него мостовото финансиране чрез фискалния резерв ще бъде компенсирано от увеличението в приходната част на бюджета вследствие на изпълнението на предложенията на тристранката. “Основно приходите се чакат от приватизация на миноритарните дялове, пласиране на държавни ценни книжа на вътрешния пазар и намаляване на задлъжнялостта към външния пазар“, каза Данев. Според него вземането от фискалния резерв не е фатално и темата “непрекъснато се напомпва в медиите“. “Въпросът е да се знае, че има приходна част и че фискалният резерв ще е далеч над санитарния минимум от около 4 млрд. лева“, каза Данев.
В актуализация остават вече обявените допълнително 180 млн. лв. за инфраструктурни проекти, 142 млн. лв. за социални разходи, няколко милиона за жп-инфраструктура и 117 млн. лв. за тютюнопроизводителите, 220 млн. лева за актуализация на бюджета на здравната каса.
“Не виждам защо някои министерства не намалят разходите си чрез приватизация на обекти с отпаднала необходимост и аутсорсване на дейности“, каза още Данев. - “Например, Министерството на отбраната генерира огромни разходи за поддръжка на имоти, които не се ползват. Или МВР защо не аутсорсне дейността по даване на регистрационните номера на автомобилите. Защо не се намалиха субсидиите за тютюнопроизводителите също с 20%, защо не се намаляват разходите на Народното събрание?“ Вицепрезидентът на КТ “Подкрепа” Димитър Манолов допълни, че синдикатите също са обърнали внимание, че бюджетите на Народното събрание и съдебната власт остават непокътнати.

 

9.15 ч.

Преглед на печата

Задължителният фискален резерв ще бъде намален от 6,3 млрд. лв. на 4,5 млрд. лв. Това е записано в проекта за актуализация на бюджет 2010, който ще бъде гледан днес на тристранен съвет. Вестник “Труд” съобщава, че правителството ще се стреми резервът да е към 5 млрд. лв. С 1,9 млрд. лв. по-малко ще бъдат заложените приходи в хазната. Разходите обаче растат с 500 млн. лв.
Драстичен спад на приходите, ръст на разходите и повече от двойно вдигане на заложения дефицит предвижда проектът за актуализация на държавния бюджет, подготвен от Министерството на финансите.
Проектът трябва да се обсъжда днес в тристранния съвет между правителство, работодатели и синдикати.
В него едновременно се предвижда ударно намаляване на фискалния резерв от 6,3 млрд. лв. на 4,5 млрд. лв. Т.е. 1,8 млрд. лв. от него ще бъдат изхарчени (това са част от парите, които гарантират валутния борд). Източници на “Труд” уточниха обаче, че правителството ще се опита да държи резерва на 5 млрд. лв.
Планираният дефицит според проекта в края на годината ще бъде 3 681 194 600 лв., вместо записания в момента недостиг от 1 516 609 200 лв. (виж таблицата в галерията). С малко над 1,9 млрд. лв. ще бъде намалена приходната част на бюджета - от заложени 17,1 млрд. лв. досега числото ще бъде актуализирано на 15,2 млрд. лв. Драстичен е спадът при ДДС и акцизи. Приходите от ДДС ще бъдат занижени от 6,8 млрд. лв. на 5,86 млрд. лв. Планът за акцизите ще бъде намален от 4,58 млрд. лв. на 3,9 млрд. лв.
Единственото перо, по което е заложен ръст спрямо сега действащия Закон за бюджета, е в приходите от данъци върху доходите на физическите лица. Вместо 1,965 млрд. лв. те ще бъдат завишени на 2,005 млрд. лв.
В противовес на спадащите приходи проектът предвижда разходите на републиканския бюджет да нараснат с 500 млн. лв. - от 8,065 млрд. лв. на 8,54 млрд. лв. Повишението е заради рязко вдигане на непредвидените разходи - от 87,5 млн. лв. на 1,23 млрд. лв. (виж вдясно). Само с 300 млн. лв. ще бъдат намалени трансферите и субсидиите - от 9,8 млрд. лв. на 9,5 млрд. лв. В това перо са включени например НОИ, НЗОК, съдебна власт, парламент, БНР, БНТ, фонд “Земеделие”, чиито пари няма да се намаляват. Режат се субсидии обаче на общините, БАН и висшите училища.
В проекта са предвидени 660 млн. лв. за плащане на възникнали необезпечени задължения от предходни години. Те се вземат от перото “Резерв за непредвидени и неотложни разходи”.
Става дума включително за задължения по международни договори за доставка на въоръжение и оборудване за армията. В тези пари са включени и средства, които ще бъдат предоставени на Българската банка за развитие (ББР), за да се обезпечи финансовият механизъм за уреждане на задължения по републиканския бюджет чрез банката.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg