EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Укриване на данъци = национален спорт

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Укриване на данъци = национален спорт

mail18:00 | 13.11.2014прегледи 1976 коментарикоментари 0


Ан Мишел, Le Monde
Както е известно от години, американските многонационални
компании са се внедрили до голяма степен в Люксембург, а също и
в Холандия. Възползвайки се от едно по-гъвкаво данъчно
законодателство и подтиквани от алчни акционери, те прекосяват
Атлантическия океан, за да укрият част от реализираните извън
САЩ тлъсти печалби в този данъчен рай за големите предприятия,
далеч от погледа на американската данъчна администрация.
Предимствата, които те получават, си остават пазени в тайна
и трудно контролируеми. Но документите, с които се е сдобила
организацията Международен консорциум за разследваща
журналистика, позволяват да се научи повече за използваните
методи за избягване на американското данъчно облагане. В тези
документи фигурират имената на американски компании, като
Amazon, Verizon, Pepsi, Heinz, FedEx, Apple и други.
Тези документи изваждат на яве централната роля на Великото
херцогство в техните схемите за данъчна оптимизация.
Информацията би трябвало да заинтригува администрацията на Барак
Обама, която надигна глас срещу неотдавнашната вълна от
преместване в чужбина на централи на американски компании,
мотивирани от данъчни съображения. Случаят излиза наяве, броени
дни преди срещата на върха на групата Г-20 в Бризбейн,
Австралия, която ще се състои на 15 и 16 ноември. Очаква се
държавните и правителствените лидери на 20-те най-могъщи
икономики в света да приемат план за борба срещу агресивната
данъчна оптимизация на многонационалните компаниите.
В сферата на корпоративното данъчно облагане САЩ не прилагат
териториалния принцип, който е в сила в страни като Франция.
При него се изисква данъците да се налагат в страната, в която
са реализирани печалбите. САЩ прилагат принципа на така
наречената глобализация, тоест печалбите, изкарани където и да е
по света, трябва да бъдат облагани на американска територия.
Като вземем предвид този факт, разбираме, че данъчната
оптимизация за многонационалните корпорации се изразява в
блокиране на печалбите, реализирани извън САЩ, далеч от
компанията майка, така че те да не бъдат обложени от
американските данъчни власти. Това блокиране далеч от САЩ става
в привлекателни в данъчно отношение страни, които прилагат
данъчната тайна. Това позволява на компаниите да оптимизират
тези печалби, без някои да им търси сметка. Подобно нещо се
случва в Люксембург.
Примерът с компанията гигант в хранителната промишленост
Heinz, прочута със своя кетчуп, дава доста светлина в тази
насока. Данъчното споразумение, което предприятието сключи с
Великото херцогство през 2010
година, показва как с централа в Пенсилвания и акции, котирани
на Уолстрийт, тя успява чрез схема, фокусирана върху Люксембург,
да избегне данъчното облагане в САЩ.
Схемата, представена на данъчните власти на Великото
херцогство от консултантската компания PricewaterhouseCoopers,
носи кодовото име "летен проект" и се основава на широкото
преструктуриране на компанията, подето през 2009 година. Тя
тръгва от САЩ, преминава през Канада и Гибралтар, преди да
стигне до Люксембург. На всеки етап от този път са създавани
фирми, като например Heinz Canada, Sharpsburg Holdings или пък
Goodwood Holdings в Гибралтар, които имат облагодетелстващ ги и
неясен статут и между които се извършват прехвърляния на акции и
на пари.
Накрая са създадени две компании в Люксембург. Първата цели
да блокира всички глобални печалби на Heinz извън САЩ. Тази
компания е освободена от данъчно облагане и е собственост на
американската компания майка и на Heinz в Гибралтар. С нея са
свързани всички филиали на групата по света и съответно всички
печалби. Втората компания, създадена в Люксембург, пък е
натоварена със задачата да управлява вътрешното финансиране в
холдинга. Данъците, с които е облагана, са също много ниски.
Случаят с Verizon, най-големия мобилен оператор в САЩ, също
ни дава богата информация. Различни данъчни документи, от които
последният с дата от 2010 година, показват как групата още от
2007 година прилага схема за данъчна оптимизация, съчетаваща
привлекателните аспекти на данъчните системи в Люксембург и
Холандия, за да блокира глобалните си приходи извън САЩ. В общи
линии в тази многопластова схема имаме люксембургски холдинг,
освободен от данъци и "притиснат като в сандвич" между две
люксембургски дружества с ограничена отговорност. Над тях стои
компанията майка Verizon International Inc, а под тях холандски
холдинг. Други данъчни споразумения придават законна сила на
цяла серия от необлагани с данъци финансови операции между
всички в схемата.
Примерът с Apple е много интересен. Както разкриха няколко
медии, интернет гигантът вече не е удовлетворен от прочутото
данъчно облагане в Дъблин, известно като "двойно ирландско"
(позволяващо делокализиране на печалбите в офшорен център), и
затова разположи в Люксембург европейската централа на
доходоносния си филиал за сваляне на музика iTunes. Този филиал
се ползва с множество данъчни преимущества. И така средствата от
всяка покупка в iTunes отиват директно в Люксембург, напълно
освободени от данъци. Подобна схема
нанася щети не само на САЩ, но и на Европа, втория по големи
пазар за Apple след САЩ.
Като цяло според оценките на експертите от Организацията за
икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) печалбите,
натрупани от американските дружества в данъчните убежища и
невърнати в САЩ, възлизат на 2 трилиона долара (1,595 трилиона
евро). /Превод от френски: Габриела Големанска, БТА/
 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg