EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Увеличение на чартърите с 4,6%

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Увеличение на чартърите с 4,6%

mail08:00 | 02.04.2013прегледи 669 коментарикоментари 0


В България практически липсва изходящ туризъм, пазарът е изключително небалансиран и това поставя авиокомпаниите ни в много затруднено положение, коментира за БТА председателят на Асоциацията на българските авиокомпании (АБА) Светослав Станулов. Той обвърза това с ниския стандарт на българите, в сравнение с германците например, където този вид бизнес процъфтява.
Въпреки кризата България успява да увеличи своя международен трафик. Общият брой на превозените пътници от и до България по редовните и чартърни полети през изминалата година се е увеличил от 6 641 хиляди души със 170 хиляди пътника или с 2,7%. Основният дял в този ръст идва от чартърните превози, увеличени с 4,6%, което говори от своя страна добре за туризма. Това може да се обясни и с факта, че като по-евтина дестинация България е привлякла повече туристи основно по черноморските курорти с чартърни програми спрямо други европейски държави. Проблем са ограниченията по някои от туристическите дестинации с неевропейски държави, какъвто в момента е руският пазар. В него български превозвачи реално не могат да участват и от АБА очакват намесата на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията в тази посока. Увеличението на чартърните полети е с 4,6% през 2012 г. е надхвърлило 2,6 млн. превозени пътници. През 2011 г. те са били близо 2,5 млн. пътника. Превозените пътници от български авиокомпании с международни чартъри през 2012 г. е 1, 006 млн., като за предходната - броят им е 1,271 млн. души, което означава близо 21% спад. Това означава, че тези пътници са отишли съответно при другите превозвачи. Делът на общия брой пътници по международни чартъри за 2012 г. е 38,5%, а предходната той е бил - 50, 9%. Отбелязаният ръст на превозени пътници с международни чартърни полети са 1, 6 млн., при 1, 2 млн. души през 2011 г., което е ръст от над 31%. Делът на превозените пътници с чартърни програми през летищата ни в София, Бургас и Варна от общия брой пътници по международните чартърни полети за 2012 г. е 61, 5%, като предходната година той е бил - близо 49%.

Въпреки общата икономическа криза, макар и минимално пазарът на редовните международни превози се е увеличил - с 1,6% или с 61 хиляди пътници. Българските авиокомпании успяха да запазят и дори леко да разширят участието си на този пазар. Български самолети през тази година успешно са продължили да оперират на трети пазари в ниския сезон, както под полетни номера на чуждестранни превозвачи, така и под собствени полетни номера. Това е била една от възможностите за допълнително затваряне на свободния седалков капацитет. Конкурентният пазар изисква адекватност от страна на чартърните превозвачи, коментира Янко Георгиев, изпълнителен директор на "България ер”. Авиокомпанията е сменила самолетния си парк, като от Боинг 737 е преминала на такъв с по-малък капацитет - 180 местният Боинг 320, самолетът, който най-много се използва от конкурентите и се наложи специално на българския пазар. Подобен капацитет предлага и Боинг 737 - 800. Всички авиокомпании на нашия пазар са се консолидирали, не водят агресивна конкуренция, а точно обратното подпомагат се взаимно - със самолети, техническо обслужване и т. н. Засега не се планират междуконтинентални полети.
Според Атанас Витков, изпълнителен директор на Ер Виа, тенденцията в чартърните полети се влошава по три основни причини - намален летен чартърен сезон, увеличен капацитет на авиокомпаниите в Германия и low cost компаниите, които успяват да докарат неорганизирани туристи на българското Черноморие. За да бъде ефективна една авиокомпания, самолетите й трябва да имат определен брой часове полети. Ако допреди няколко години авиокомпанията е успявала с около 2 000 часа на самолета годишно затоварване да покрие разходите си и да генерира печалба, то днес тези часове не са достатъчни. Причината са увеличените горива, такси и т. н., които авиокомпаниите трябва да плащат. Тези увеличения не могат да се компенсират адекватно с увеличение на цената на един билет, обяснява Витков. За да си набави необходимите средства, досега авиокомпанията е работила за 83 чужди превозвача. В момента два от самолетите й са изнесени в Саудитска Арабия и два - в Исландия с перспектива за трети, които да работят целогодишно.
Основните туристи все още идват от Русия, увеличението на тези от другите страни е доста малък процент. Германските авиокомпании увеличиха седалките си, имат основни чартърни програми и дават много конкурентна цена. Заради това туроператорите правят договорите с тях. От израелски пазар имаме отпаднали около 114 полета, което се равнява на 15-18 хиляди пътника. Една от причините е атентатът в Сарафово, но основната - преместване на част от туристите от българския на гръцкия пазар.
 


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg