EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Търговските партньори на САЩ се оплакват от протекционизъм

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Търговските партньори на САЩ се оплакват от протекционизъм

mail13:20 | 10.06.2009прегледи 696 коментарикоментари 0


congress1Най-големите търговски партньори на САЩ предупреждават, че протекционистичните действия на Конгреса биха могли да отровят глобалните търговски отношения въпреки уверенията на президента Барак Обама, че иска да запази американските пазари отворени, съобщава Асошиейтед прес, цитирана от БТА.
Компаниите в ЕС и Канада се оплакват, че не са допускани до американските пазари заради призива "Купувай американското", част от програма за стимулиране на икономиката, приета през февруари, която налага използването на произведени в САЩ продукти.
Официални представители на ЕС и Канада се опасяват, че тази практиката се разраства, тъй като Конгресът обмисля да включи подобни мерки и към други програми за изразходване на средства. Поддръжниците на "Купувай американското" искат да бъдат сигурни, че използваните милиарди долари на американските данъкоплатци за съживяване на икономиката ще създадат работни места в страната. Безработицата в САЩ е на най-високото си равнище от 25 години.
Много американски износители се страхуват, че тези протекционистки мерки ще се обърнат срещу тях самите и американците ще се лишат от работни места, тъй като други страни ще отвърнат със същото. Някои канадски общини започнаха да организират бойкоти на американски стоки, а представители на ЕС и Канада посочват, че ще преразгледат възможностите си за действия.
Администрацията на Обама се опитва да успокои търговските партньори и през следващите седмици се очаква да обяви подробности по търговската си политика.
Гневът на търговските партньори е насочен най-вече към Конгреса, но освен това има несигурност и около ангажимента на Обама към свободната търговия, посочва Асошиейтед прес. Посланикът на ЕС във Вашингтон Джон Бъртън изтъкна, че би искал Белият дом да излезе с по-твърда позиция по този въпрос в отношенията си Конгреса.
Администрацията на Обама твърди, че е поела отговорност да запази американските пазари отворени, но има ограничено влияние върху Конгреса.
"Ние ще продължаваме да работим в тясно сътрудничество с Конгреса, за да изработим и прилагаме възможно най-добрата търговска политика", каза Карол Гътри, говорителят на американския търговски представител Рон Кърк.
Призивът "Купувай американското" като част от плана за стимулиране на икономиката на стойност 789 милиарда долара облагодетелства американската стомана, желязо и стоките, произведени за правителствени проекти, финансирани от плана.
Обама договори смекчаването му, за да даде гаранции, че търговските споразумения няма да бъдат нарушени.
Според търговските партньори обаче дори без да се нарушават споразуменията, подобно законодателство би могло да разпали действия от типа "око за око, зъб за зъб", които биха могли да отровят глобалните търговски отношения и да доведат до засилване на протекционизма. Те твърдят, че САЩ, които са най-голямата световна икономика, трябва да изведат света от сегашните икономически затруднения. Освен това търговските партньори на САЩ изтъкват ролята, която протекционизмът изигра за задълбочаването на Голямата депресия през 30-те години. Министърът на промишлеността на Канада Тони Клемънт при пътуване до Вашингтон миналия месец призова настойчиво САЩ да отменят "Купувай американското" и предупреди, че може за има последици за американските компании. "Ако това продължи, ще ни навреди, но ще навреди и на тях", каза Клемънт.
Разбира се, САЩ не са сами в желанието да защитят своето производство. Напоследък възникна напрежение в ЕС, тъй като няколко страни се опитаха да спасят компании и да гарантират работните места на вътрешния пазар.
Някои американски компании казват, че са пострадали от "Купувай американското". Те посочват, че чуждестранните им филиали не могат да наддават за проекти и объркването около определението за продукти, произведени в чужбина, пречи на някои подразделения, които работят в САЩ, да спечелят договори.



 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg