EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Тунелът под Шипка и Западната дъга спрени

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Тунелът под Шипка и Западната дъга спрени

mail06:35 | 10.10.2013прегледи 2351 коментарикоментари 0


ЕК спря два ключови инфраструктурни проекта за България. Става дума за проекта за тунел под Шипка и обход на град Габрово – фаза 1, както и за София – Калотина Лот 1, в частта Западна дъга на Софийския околовръстен път. Това съобщи на брифинг Томислав Дончев, бивш министър по еврофондовете. "С писмо от 4 октомври, ЕК уведомява Министерство на транспорта, че двете апликационни форми, подадени на 26 и 30 септември, се отхвърлят. Като конкретна причина за отхвърлянето на двете апликационни форми е посочено, че правителството не е изпълнило ангажимента си да осигури финансиране за вече течащи изпълнения в проекти в ЖП сектора, ползвайки заемното споразумение с Европейската инвестиционна банка. Това са първите отхвърлени апликационни форми от страна на българското правителство от ЕК. Можем да гадаем какво е било качеството на изпратената документация в Брюксел. Редно е да зададем въпросът – това некомпетентност ли е или е нарочно саботиране на проектите? Трябва да получим отговори бързо. В следващите дни и седмици трябва да бъде направено необходимото да се уредят отношенията с Европейската инвестиционна банка, да се използват и малките възможности тези проекти да бъдат спасени. Окончателното им проваляне означава не само липса на транспортна свързаност, не само факта, че няма да бъдат усвоени европейски пари, но и че вече започнати обекти трябва да се платят с пари от бюджета”, подчерта Томислав Дончев.

Проектите са на обща стойност над 131 млн. евро.

Ситуацията е допълнително усложнена предвид факта, че и двата проекта вече се изпълняват, като по-сложна е ситуацията с тунела под връх Шипка и обхода на Габрово, защото това е единственият инфраструктурен проект, който е включен в договора за присъединяване на България към ЕС с краен срок за изграждане 2014 г.

 Западната дъга на Софийския околовръстен път

Западната дъга на Софийския околовръстен път /СОП/ е продължение на АМ „Люлин” и чрез нейното изграждане ще се осъществи връзка от и към Сърбия с изграждащия се магистрален пръстен в България, като ще осигурява безконфликтно разпределение на локалния и транзитния трафик. Така ще се хомогенизира транзитния поток посока Север-Юг.
Става въпрос за отсечка с дължина 3.009 км, директно трасе с три ленти в посока и два довеждащи пътя за достъп. Предвижда се изграждане на п.в. Царица Йоанна с естакада над бул.Царица Йоанна, пътен възел при бул.Сливница, мост над р.Какач по направление Калотина, мост над р.Какач при км.0+745.
Стойност на договор за СМР е 47 820 000.00 лв. с ДДС, разрешение за строеж от 3.9.2012 г.
Срок за изпълнение: 22 месеца

Тунелът на Шипка
Това е популярното име на проект Проектът „Обход на град Габрово”, който е разделен на 5 етапа и е предвидено да се изпълнява в две фази:
• Фаза 1 от проекта се изпълнява през този програмен период /2007-2013/ включва различни пътни съоръжения в и около В. Търново – Габрово, Севлиево – Габрово, както и изготвяне на разширен идеен проект за Тунела под връх Шипка; Общата дължина е малко над 23 км.
• Фаза ІІ (предвидена за изпълнение през периода 2014-2020 г.) включва строителството именно на тунел под връх Шипка. Индикативната стойност на фаза ІІ е 150 000 000 евро.
Фаза I, по която започнаха строителни работи, е част от Транс-европейски транспортен коридор №ІХ Букурещ - Русе - Димитровград - Александруполис и е възлова точка при движението на транспортните потоци в посока Север – Юг.
Основните транспортни направления, които ще обслужва обектът са:
- Русе – Велико Търново – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа).
- Оряхово – Севлиево – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа);
Срок на изпълнение е 540 календарни дни.
Обща стойност на проекта: 132 486 817, 29 лв.
Отпусната БФП по ОП „Транспорт”: 108 760 244,76 лв. с ДДС
Източници на БФП: Кохезионен фонд: 87 008 195,81 лв., Национално съфинансиране: 21 752 048,95 лв.

 

Коментарите

„Това са първите лястовички, но не пролетни за радост, които ни подсказват докъде ще я доведат. Това са два ключови проекта. Напомням, че ГЕРБ строеше само с 20%, а някъде с 15% или 5% от парите на българския данъкоплатец. Сега ако тези проекти някога се строят, ще се строят с бюджетни пари”, посочи Борисов в парламента днес. Без злорадство мога да кажа, че докато си играем с казуси месеци наред, губим огромни пари, за проекти, които са 50% изпълнени, вследствие на нашето добро управление.  Когато се има предвид, че Сърбия се присъединява към ЕС и нейната магистрала е готова, точно за София – Калотина, сегашното правителство спря да говори. Замразяват Западната тангента, замразяват Северната дъга, замразяват жизненоважнения в момента тунел под Шипка, който 2014 г. щеше да е готов, ако ГЕРБ беше на власт, каза Борисов.

„Заради едно цикламено костюмче, което щяло да прави селски пътища. Направи първо големите пътища, където минава големият поток, после ще направиш и по-малките. Едно е да минават милиони хора на година, друго е да минат сто. Първо направи за милионите, после ще направиш и за стоте”, каза още той.
 

Отговорът на МТИТС

Транспортното министерство отбелязва в свое съобщение, че "в писмото, получено в МТИТС се казва, че двата проекта няма да бъдат разглеждани от ЕК докато не бъде решен въпроса с наддоговорените средства по приоритетна ос 1 на ОП „Транспорт“ (за жп проекти) чрез заем от ЕИБ по Кредитното споразумение. Никъде в писмата не се споменава, че се отказва европейска помощ за тях като експертите от ЕК заявяват, че проектите могат да бъдат отново внесени за разглеждане, след като въпроса с наддоговорените средства за жп проекти бъде решен. С други думи, Европейската комисия отлага разглеждането им, като не е споменато, че се отказва европейска помощ за тяхната реализация.", коментират от българското ведомство.
"Веднага след като бъде постигнато споразумение с ЕИБ и двата проекта – за изграждането на обход на гр. Габрово (включително проектиране на тунел под връх Шипка) и Западната дъга на СОП , ще бъдат повторно изпратени в ЕК за разглеждане. Забавянето на процедурата по тяхното разглеждане не крие опасност за изпълнението на ОП „Транспорт“, тъй като на този момент програмата е договорила на 100% Безвъзмездната европейска помощ и вече е изплатила повече от половината от наличния финансов ресурс на бенефициентите (около 1 млрд. евро).", уверяват от министерството.

Вицепремиерът Зинаида Златанова, която отговаря за европроектите, опроверга твърдението и го нарече груба манипулация. Според Ширин Уилър, говорител на еврокомисаря по регионално политика Йоханес Хаан, проектите не са отхвърлени. За тях не е отказано европейско финансиране. Проблемът е, че те могат да бъдат решени веднага, щом се осигури българско финансиране. Засега по тях ЕК има притеснение, че няма достатъчно пари по линия на финансирането от българската страна. Тяхната оценка е отложена, докато бъдат осигурени необходимите средства от България и тогава апликационните форми, т.е. кандидатстването по тези проекти може да бъде внесено отново.


 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg