EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

ТОЛ системата се поема от държавата

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

ТОЛ системата се поема от държавата

mail07:25 | 15.08.2017прегледи 10623 коментарикоментари 0


Председателят на управителния съвет на Агенцията "Пътна инфраструктура" Дончо Атанасов съобщи пред журналисти в Добрич, че започва изграждането на държавно предприятие за въвеждането на тол система, за да може строителството и поддържането на републиканската пътна мрежа да се самофинансира.
В отговор на журналистически въпрос за забавата в изпълнението на обществената поръчка за изграждането на тол системата, Атанасов коментира, че "тази сага" с обструкции и подадени над дванайсет жалби продължава година и половина. Надявам се през 2018-2019 година тол системата вече да акумулира средства, като се очаква приходите да достигат между 800 милиона и 1 милиард лева на годишна база, каза председателят на управителния съвет на агенцията.
По думите му нетните приходи от винетки към края на тази година се очаква да достигнат около 320 милиона лева - с 20 милиона повече от 2016-а. Няма как с тези постъпления да се правят необходимите ремонти, добави Атанасов, като посочи, че 6000 километра от републиканската пътна мрежа са в много лошо състояние и има пътища, които 40 години не са обновявани поради липса на финансови средства.
По думите на Атанасов на денонощие по пътищата в страната преминават между 8000 и 10 000 тежкотоварни автомобила. "Ако прибавим и трафика от Близкия изток към Западна Европа, който е огромен, особено през летните месеци, - от него също се губят огромни средства. Така че този, който най-много руши републиканската пътна мрежа, трябва да плаща", добави Атанасов.

Изграждането на тол системата в страната ще струва около 200 милиона лева. Това каза във Варна министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, който присъства на откриването на нови сгради и ремонтирани съществуващи на ВиК-Варна.
Той уточни, че ако системата се изгражда от държавна компания парите ще бъдат осигурени от държавния бюджет. По думите му средствата ще бъдат възстановявани на бюджета на базата на бъдещи постъпления и приходи от тол таксата. Той обясни, че в документацията за обществената поръчка заложеният срок за възстановяване на ресурса към бъдещия изпълнител е три години. Може би и към държавната компания ще поставим същия срок - 3 или 4 години.
Министърът уточни, че това ще стане ясно с етапа на реализиране на самата компания. Той обясни, че от днес стартира създаването на държавна компания, която ще оперира тол системата. Той уточни, че поръчката не се прекратява и ако с нея се класира кандидат, ще се продължи по старата процедура.
Министърът каза още, че най-важното при тол системата е, че се въвежда справедлив модел. По думите му ангажиментът е в края на 2018 година да заработи тол системата. Срокът за внедряването на системата ще е седем месеца след създаването на държавната компания или след сключването на договор по обществената поръчка.
Тол системата няма да бъде за цялата републиканска пътна мрежа, а за не повече от 50-55 процента от нея, съобщи още министърът. Според него, магистралите и първо- и второкласните пътища трябва да бъдат обхванати на 100 процента от тол системата.
Министърът обясни, че при системата със сигурност ще има отделно таксуване за различните видове пътища. Той допълни, че ще се прояви гъвкавост при тол таксите и няма да бъдат налагани забрани за тежкотоварните автомобили да не се движат примерно в пиковите часове. По думите за движение в тези часове таксуването ще е по-скъпо. Той отново уточни, че тол системата се отнася само за тежкотоварните автомобили над 3.5 тона.
Министърът каза още, че удачният вариант при тол системата е смесена система за таксуване. Това означава да се заплаща на база на изминато разстояние и на второ място - ще може да се предплаща маршрут.
Нанков съобщи, че в момента се оценява с одиторска компания пропуснатите ползи за държавата от забавянето и ще бъде заведено дело срещу една от фирмите, които са обжалвали поръчката, за пропуснати ползи. Той уточни, че отделно от това са сигнализирани прокуратурата и ДАНС за начина, по който е била входирана последната жалба.
Министърът коментира още, че довършването на ремонта на Аспарухов мост във Варна ще струва около 20 милиона лева. По думите му ангажиментът е през 2018 година ремонтът да бъде приключен. През есента ще стартира нов етап от реконструкцията на съоръжението. Министърът каза още, че след приключването на ремонта през 2018 година ще се мисли за още един мост.

-------------------

Стартът на ТОЛ системата се бави вече 2 години, заради непрестанното обжалване на обществената поръчка за избор на изпълнител. Очаква се изграждането й да струва около 200 милиона лева и да въведе по-справедливо заплащане за преминаване на тежкотоварните автомобили през магистралите на страната. Идеята за въвеждането на такси на база големината и километрите, които изминават ТИР-овете, датира от 2015 година. На следващата бе обявена и обществената поръчка за изграждането на ТОЛ системата. Заради десетките жалби и обжалвания по нея, преди месец Министерството на регионалното развитие и благоустройството се закани да сезира компетентните органи и да внесе насрещен иск за пропуснати ползи. Тогава министър Нанков уточни, че са внесени 6 оферти за участие в процедурата, а пред Комисията за защита на конкуренцията са образувани общо 14 производства по жалби срещу актове, действия и бездействия на възложителя, докато пред Висшия административен съд са образувани 11 производства по актове на КЗК. Той отбеляза, че пътният сектор у нас се издържа основно от лекотоварните автомобили, но целта е чрез внедряването на новия модел за събиране на такси да се създаде устойчива и самофинансираща се пътна инфраструктура.
 

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg