EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Скритите козове на Китай в търговската война

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Скритите козове на Китай в търговската война

mail13:35 | 26.06.2018прегледи 856 коментарикоментари 0


Ако Китай реши да не ескалира митническата война със САЩ, той все още има предостатъчно инструменти, за да удари Вашингтон там, където боли, включително чрез бойкоти и дългата ръка на държавната бюрокрация и регулация, предава Sputnik. Според експерти, китайската икономика има предостатъчно начини да контрира вносните мита на президента на САЩ Доналд Тръмп, освен простото налагане на същите мерки, които са били използвани в миналото и са се доказали като много ефективни. Няколко допълнителни инструмента биха помогнали на Китай в нарастващата търговска война със САЩ, след като традиционните отговори като налагането на нови мита на американския внос, бързо ще свършат.

Китайските граждани силно желаят да получат знаци от своето правителство за бойкотирането на чуждия внос, така че Пекин може да обезсърчи хората си от купуване на американски продукти. Това се случи миналата година, когато Южна Корея заяви, че ще дислоцира американска ракетна отбранителна система – хората в Китай с нетърпение бойкотираха корейските автомобили Хюндай, въздържаха се от екскурзии в Южна Корея, сваляйки пазара с повече от 60 процента, и игнорираха корейските супермаркети „Lotte“, принуждавайки временното затваряне на близо 55 магазина.

При САЩ също има достатъчно опции, като например веригите за бързо хранене като „Макдоналдс“ или „Старбъкс“. С около 1.4 милиарда потребители, китайският пазар е огромен актив за всяка компания и за тези компании, които вече са установени в Китай, незабавната загуба на подобен пазар, ще ги удари доста тежко.

„Това може да стане доста грозно“, заяви Дебора Елмс, създател на Азиатския търговски център. „Кошмарният сценарий за фирмите може дори да не включва правителството. Какво ще се случи, ако китайските потребители започнат да бойкотират американските продукти? Ако спрат да пият Старбъкс? Да не искат айфони?“

Правителството може просто да даде знак, че желае потребителите да „спрат да пазаруват в KFC или да спрат да купуват американски продукти, каквито и да са те”, заяви Бил Райнсч, старши съветник към Центъра за стратегически и международни проучвания.

Това просто действие би провалило плановете на „Старбъкс“ да удвои 3 300-те магазина, които вече има в Китай. Това би ударило „Дженеръл Мотърс“ с 8 процента растеж, както и би довело до провал на „всякакъв брой“ бизнес планове на всички по-малки американски компании.

Освен потребителски бойкот, Китай може да наложи леки, но досадни промени към потребителските банкови системи, въвеждайки малки промени в това как банковите сметки на американски граждани се управляват. На по-високо ниво, Китай може да направи по-трудно отварянето на банкови сметки за американски компании.

„Когато влезеш в банка като служител на чужда или американска компания, може да изпиташ малки регулаторни промени, само в начина на управление на сметката ти“, заяви Карла Клингнер, изпълнителен директор на „Palindromes“, холдингово дружество, което прави бизнес в селскостопанския и логистичен сектор в Китай.

Пекин може да претендира, че всички американски бизнеси са длъжни да плащат данъци в Китай, предполага Хосук Лий Макияма, директор на Европейския център за международна политическа икономика.

И ако това не е достатъчно, китайското правителство може да наруши веригите за доставки на американските компании, твърди Бил Райнсч. На практика това би означавало инспекция на производственото съоръжение на „Фокскон“, в което случайно се намират няколко „нарушения“, затваряйки всякакво производство на „айфони“ за три месеца. И „айфоните“ далеч не са единствените електронни устройства произвеждани в заводите на „Фокскон“.

Всички американски бизнес операции в Китай комбинирани правят пазар от 550 милиарда долара за американските компании, твърди Ерин Енис, старши вицепрезидент в бизнес съвета САЩ-Китай.

„Има много начини, по които Китай може да ескалира“, заявява Енис. „Лицензирането може да започне да се бави. Компаниите могат да се изправят пред по-високи нива на контрол на своите продукти в пристанищата, в които пристигат“.

Въпреки това, други експерти твърдят, че трябва да очакваме Китай да действа възможно най-сдържано. В интерес на Пекин е да поддържа добър имидж и да направи САЩ да изглеждат като търговски агресор.

„Мисля, че Китай все още има интерес да бъде виждан като играч, който спазва правилата. Пропорционалните отговори правят по-лесно за теб да спориш, че си действал в рамките на правилата на Световната търговска организация“, заяви Едуард Алдън, старши член на Съвета за международни отношения.

Най-добрата част за Пекин тук е, че винаги има други компании – от Япония, ЕС, Корея, Русия – които са готови да вземат американската част на китайския пазар за себе си. Ако американските компании пострадат, заради поведението на Вашингтон, Китай може просто да ги замени с други компании и да продължи както досега.

„Какво ще направят китайците когато си отмъстят? Тогава ще кажат, „лесно можем да извадим тази американска компания, защото имаме японска компания, или корейска компания, или европейска компания, готови да дойдат и да правят същия бизнес тук. Мисля, че това е много правдоподобен сценарий на събитията, които предстоят да се случат“, заяви Руфъс Йеркса, бивш търговски представител на САЩ.

Превод: Агенция Фокус


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg