EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Скандал Р.Радев & АПИ

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Скандал Р.Радев & АПИ

mail18:20 | 03.01.2017прегледи 11684 коментарикоментари 0


/Обновена/ Вчера новоизбрания президент Румен Радев използва Фейсбук, за да разкритикува обществена поръчка на АПИ. Ето какво написа той:

Съобщение на сайта на Агенция Пътна Инфраструктура от 29 декември 2016г. ни информира, че е възобновена процедурата за възлагане на обществена поръчка за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на тол такси от автомобилите над 3,5 т. Офертите се подават до 17 ч. на 5 януари 2017 г. и ще бъдат отворени на следващия ден – 6 януари, информира още съобщението.

Напомням, че премиерът Бойко Борисов на заседанието на МС от 21 декември 2016г. нареди на своите министри спирането на всякакви обществени поръчки. В случай, че те са неизбежни, министър-председателят заръча те да се консултират с моя екип. Държа да уточня, че въпросната обществена поръчка, обявена в навечерието на празниците, не е консултирана с никого и не може да бъде квалифицирана като „неизбежна“.

Без да оспорвам законността му, намирам това решение за политически спорно. Считам, че правителството и държавната администрация трябва да спазват нареждането на премиера Борисов, който зае отговорна позиция на гореспоменатото заседанието на МС.

Реакцията на АПИ не закъсня:

По повод публикувано от избрания за президент Румен Радев мнение за възобновената от Агенция "Пътна инфраструктура" обществена поръчка за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на тол такси от автомобилите над 3,5 тона, пресцентърът на Агенцията уточнява, че изключително коректно е цитирано съобщението от сайта на АПИ, че става въпрос не за стартиране на нова обществена поръчка, а за възобновяване на такава, обявена преди повече от 9 месеца.

Поръчката за т.нар. тол система е обявена на 5 април 2016 г. От стартирането й до този момент тя беше нeколкократно временно спирана поради обжалвания и след произнасяне на Комисията за защита на конкуренцията и Върховния административен съд, съответно възобновявана. Видно от всички правови решения досега жалбите са били несъществени. Последното произнасяне в полза на АПИ е от 29 декември и затова е възобновена процедурата с нов краен срок за подаване на оферти.

Обявената обществена поръчка е в резултат на одобрен доклад от Министерския съвет от 11 ноември 2015 г. за въвеждане на смесена система за тол такса за тежкотоварни моторни превозни средства и електронна винетка за леките коли. В него е посочено, че дейностите по внедряване, управление и поддържане на системата ще се възложат с обществена поръчка. И в изпълнение на това решение близо 5 месеца по-късно е обявена и обществената поръчка.

Разпореждането на премиера за обявяване на нови обществени поръчки е от 21 декември 2016 г. и АПИ категорично спазва тази препоръка. Въпросната обществена поръчка, както и останалите обществени поръчки на АПИ, до този момент не са били обект на консултации с президентската институция.

Стойността на обществената поръчка е 200 млн. лв. Размерът на тази инвестиция няма да е за сметка на държавата. Предвижда се изграждането на самата система да бъде за сметка на избрания изпълнител. Той трябва сам да я плати, да я авансира и едва след успешното й заработване да започне изплащането й с пари от събраните приходи.

Едно от решенията за въвеждане на тол системата е събиране на приходи при различни цени от различни видове превозни средства и по различни пътища, както и да се приложи принципът "потребителят/замърсителят плаща", така че тези превозни средства, които най-много увреждат пътищата, да заплащат повече. Смята се, че този подход ще позволи на държавата да въведе интегрирана и единна система за събиране на пътни такси без формиране на задръствания и опашки от превозни средства по пътищата.

Не на последно място въвеждането на системата ще доведе до значително повишаване на събираемостта на средства за пътищата - според първоначалните изчисления годишните приходи биха достигнали близо 1 млрд. лв., които ще бъде реинвестирани в пътната инфраструктура на държавата.

В доклада за глобалната конкурентоспособност за 2013-2014 г. на Световния икономически форум България заема 102-о място от 148 държави по качество на инфраструктурата. Това е вследствие от дългосрочното хронично недофинансиране на националната пътна система. За реализирането на смислена, последователна и устойчива политика по отношение на поддръжката на пътищата са нужни допълнителни поне 600 млн. лв. годишно. В момента държавата събира 300 млн. лв.

Понастоящем, приходите от винетки са недостатъчни за поддържането на пътната мрежа, а още по-малко - за бъдещи инвестиции. В приетата от Министерски съвет на 16 септември 2015 г. Стратегия за развитие на пътната инфраструктура у нас за периода 2016-2022 г. и средносрочна оперативна програма за изпълнение на стратегията е посочен финансов недостиг в размер на 6.92 милиарда лева.

Стратегията за развитие на пътната инфраструктура сочи, че държавата се сблъсква с предизвикателства при финансирането на строителството и необходимата рехабилитация на всичките съществуващи пътища и мостове.

С изграждането на тол системата България ще застане сред водещите страни в Европейския съюз по отношение на внедряването на една от най-модерните и справедливи системи за платено преминаване по пътищата. Като допълнителни положителни ефекти от въвеждането на подобни системи в други страни от Европа, се констатира повишаване на данъчния контрол, респективно прекратяване на незаконни действия, като фиктивен износ, превоз на недекларирани или неправилно декларирани стоки и др., заявяват от АПИ.

Министър –председателят в оставка Бойко Борисов разпореди на министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова да разговаря с избрания за президент Румен Радев във връзка с публикуваното от него мнение за възобновената от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) обществена поръчка за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на тол такси от автомобилите над 3,5 тона. Това съобщиха от пресцентъра на Министерския съвет. Целта е да бъде разяснена процедурата по възобновената обществена поръчка, за да отпаднат съмненията на новоизбрания президент Радев.

Преди минути стана ясно, че регионалният министър в оставка Лиляна Павлова е разговаряла с Румен Радев. Ето какво съобщи тя за Агенция "Фокус":

Министър-председателя ми разпореди и проведох телефонен разговор с новоизбрания президент Румен Радев, в който му обясних публикуваната и по официален ред от Агенция "Пътна инфраструктура" позиция, че обявената поръчка не е ново обявена, а за избиране на изпълнител на тол системата.

Това е поръчка, която е обявена преди 9 месеца, още през април 2015 година. Тази поръчка е неколкократно обжалвана, което няколко пъти довеждаше до нейното спиране. По последната жалба по тази поръчка Комисията за защита на конкуренцията се е произнесла в полза на АПИ и, че процедурата може да продължи. Както предвижда закона, когато компетентният орган се произнесе в наша полза това ни дава възможността и правото да продължим тази стара обществена поръчка. Продължаването на обществената поръчка се случва след датата 21 декември, на която министър-председателя разпореди да не се обявяват нови поръчки, но категорично това разпореждане негово разпореждане се спазва. Обясних всичко това на новоизбрания президент Румен Радев и го уверих, че нито МРРБ, нито АПИ не планираме и не сме обявявали никакви нови обществени поръчки. Постъпи нова жалба в Комисията за защита на конкуренцията, току- що комисията уведоми АПИ и МРРБ. Жалбата ще доведе до това отново временно да спрем тази обществена поръчка до следващото произнасяне на КЗК по отношение на основателността и законосъобразността на поредната жалба. Новоизбраният президент Румен Радев е уведомен и за спирането на поръчката.
 

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg