EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Сезонните намаления започнаха

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Сезонните намаления започнаха

mail18:15 | 06.01.2011прегледи 2695 коментарикоментари 0


Мира Лазарова
Въпреки че 2010 година бе кризисна за вътрешното потребление в страната, според все още не обобщени статистически данни в седмицата между Коледа и Нова година, търговските вериги са отчели оборот от над 700 млн.лв., малко повече в сравнение с 2009 година.
Раздвижването във вътрешното потребление бе стимулирано от търговците, които от началото на декември започнаха промоции и намаления на цените на различни стоки.
В първите дни на януари големи чужди ритейлъри на българския пазар обявиха намаления на дрехи и обувки в диапазона между 30-70%.
Какво обаче трябва да се има предвид сега?
Брандовете конфекция от средния ценови клас предлагат намаление не повече от 50%. Дори доминират отстъпки в рамките на 30% / Benetton , Sislеy, Motivi, Hush Puppies/, 30-40% при Mango. При тази марка предлагат 50% намаление, но на дрехи от лятната колекция за 2010 година.
При он лайн пазаруването на Benetton , Sislеy, Motivi има 40% намаление на колекцията есен-зима 2010-2011 година.
Полската група LPP, германците New Yorker, Peek&Cloppenburg също имат намаления от 30% нагоре.
Гигантът Inditex под чиято шапка се продават Massimo Dutti, Zara, Bershka, Stradivarius, Pull&Bears обявиха отстъпки от 30-40%, дори и повече пак в зависимост от първоначалните ценови нива на дрехи, чанти, пуловери.
Въпреки появата и предлаганите традиционно по-ниски цени на испанската група Inditex, Benetton и Mango не намалиха базисните си цени, на които продават тук. Същата търговска политика поддържа и Mexx, където намаленията са от 30%.
При по-ниския ценови клас конфекция преобладават намаленията в рамките на 70%. Това е типично за масовите търговци от нивата на Teranova и Calliope, които предлагат  дънки, джинси, плетива за 19 лв., блузки за 16 лв, блузи-трико по 10 лв., якета по 39 лв., палта по 59 лв.

Обувките
След стъпването на българския пазар на най-големия търговец на обувки германската група Deichmann  /2009 година/, а от миналата пролет и на австрийската Humanic търговията с обувки се подчинява на почти перманентно предлагане на намаления и промоции.
От декември Deichmann обяви 50% намаление в магазините си на различни модели обувки, подобни са цифрите и при Humanic, както и при Geox . Цените на последния бяха намалени особено след появата на Humanic, които продават по принцип на по-ниски ценови равнища .
Българските производители засега правят намаления, но те са пренебрежимо малки на фона на чуждите – 10-20-30% при това за ограничени модели.

Потребителят и сезонното намаление
През 2005-2006 година в страната отвориха врати първите молове, а с това започна изграждане на модерна търговска инфраструктура, която привлече постепенно големите ритейлъри от ЕС. Те въведоха и технологията на масираните разпродажби на Коледа и Великден, нещо непознато досега в българската търговия. /Тя десетилетия бе доминирана от сивота, ниска степен на организация, хроничен дефицит и допотопна база –складове и магазини/.
Кризата в потреблението след 2008-2009 година принуди търговците на още една крачка – намаления дори в средата на сезона, нещо което виждаме и сега основно в големите търговски центрове.
Какво означава сезонно намаление? Много често надписът “сезонно намаление” примамливо подканва потребителите да посетят конкретния магазин, като не винаги в действително има такова. Правната им регламентация е в Закона за защита на потребителите (ЗЗП), обяснява Силвия Иванова, зам.-директор на Асоциация “Помощ за потребителя” за „ Труд и право”. Бг. На първо място, следва да се отбележи, че законодателят не е посочил задължителна правна рамка за терминологията, използвана при обявяване на намалението. Това е оставено на конкретната преценка на всеки търговец. С еднаква значимост могат да се ползват термини като намаление, разпродажба или друг равнозначен термин по избор на търговеца. Има обаче нормативни изисквания за съдържанието и обхвата на съобщението за намаление на цените.
То трябва задължително да посочва стоките и услугите или групата стоки и услуги, за които е валидно, условията, при които се извършва, и срока, през който стоките и услугите се продават с намалени цени. Освен това стоките, които са предмет на разпродажба, трябва да бъдат отделени отделно от другите стоки, ако не всички стоки в обекта са предмет на разпродажба.
Изписването на намалението е задължително върху етикета на всяка стока и може да стане по един от три алтернативно изброени начина: графично - с поставяне на новата цена до старата зачертана цена; словесно - с изписване на думите “нова цена” и “стара цена”, последвани от изписване на съответните суми, или цифрово в проценти - чрез изписване на процент на намалението и поставяне на новата цена до старата, която е зачертана.
Търговецът сам избира кой от тези варианти е най-подходящ за неговите цели, но може да избере и повече от един от тях. Важно изискване за действителността на намалението е старата цена да е била прилагана за период не по-кратък от един месец преди намалението, т.е. за да бъде намалението действително, стоките, предмет на разпродажба, трябва да са се продавали със старата цена повече от един месец преди да бъдат намалени с новата цена.

 

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg