АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Световният пазар на труда на ново ниво



Световният пазар на труда навлиза в нова ера, белязана от интензивни технологични
трансформации и постоянно променящи се икономически реалности. В този контекст,
компаниите все по-често преосмислят своята роля не само като работодатели, но и като
отговорни партньори по време на кариерните преходи на служителите си.
групата Adecco), аутплейсмънт услугите вече не се разглеждат като допълнение, а като
стратегически инструмент, чрез който компаниите защитават своята репутация и
демонстрират ангажираност към хората – дори в моментите, когато пътищата им се
разделят. Целта на програмите за аутплейсмънт е да подпомогнат оставащите без
работа служители в избора им на нов кариерен път и в справянето им с
предизвикателствата в търсенето на нова позиция. Докладът е базиран на проучване
сред 3011 HR лидери и 8101 служители в девет държави. Данни показват, че през 2024 г. 73% от HR лидерите са извършвали съкращения, а
тенденцията се очаква да се запази и през 2025 г. В същото време, глобалният пазар на
аутплейсмънт услуги е оценен на 4,74 млрд. щ.д. и се очаква да достигне 7,85 млрд.
щ.д. до 2033 г., с годишен ръст от 5,76%. „Този ръст не е случаен – днешните работодатели разбират, че осигуряването на
подкрепа за служители в преход не само смекчава социалните и личностни последствия
от съкращения, но и изгражда дългосрочен положителен имидж на компанията. Макар
технологиите и AI да подобряват идентифицирането на търсени умения, човешкият
коучинг остава незаменим. Емоционалните аспекти на кариерния преход – като
загубата на идентичност и увереност – изискват съчувствие, мотивация и доверие,
които само човек може да предложи.“, коментира д-р Мария Янева, мениджър на LHH за
България. 45% от компаниите участвали в проучването споделят, че предоставят достъп до
аутплейсмънт услуги и приблизително същия брой осигуряват кариерно консултиране.
Притеснителен е фактът, че осведомеността сред служителите остава тревожно ниска –
едва 10% са наясно с наличието на такава подкрепа. „Инвестицията в напускащи служители не е само жест на добрата воля, тя е ключов
фактор за цялостния работодателски имидж на комапнията, повишаването на
лоялността на служителите, и дори за бъдещо привличане на таланти. Работодатели,
които се ангажират с цялостния кариерен път на своите хора – от наемането до
раздялата – печелят доверието на служители, кандидати и обществото.“, допълва
Мария Янева. Програмите за аутплейсмънт са широко застъпени в работодателските политики основно
на големите международните компании. Те заделят бюджет за този „разход“ в
допълнение към обещетението по закон, което изплащат на служителите при
освобождаване. В някои европейски държави аутплейсмънтът е залегнал и в трудовото
законодателство като изискване към работодателя. У нас аутплейсмънт програмите все още не са масова практика, но тяхната стойност е
огромна. За служителите, които напускат, това е знак, че не са изоставени в труден
момент и тази подкрепа се помни дълго. За останалите в компанията е послание за
сигурност и уважение, че ако настъпи промяна, няма да бъдат оставени сами. В
дългосрочен план, подобен подход затвърждава репутацията на работодателя като
ангажиран и отговорен.“, добавя д-р Мария Янева.
Tweet |
|
Още от рубриката
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg