EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Само с 93 лв. в родния супермаркет

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Само с 93 лв. в родния супермаркет

mail18:00 | 30.06.2010прегледи 2945 коментарикоментари 0


Христо Радичев
Ценовата политика на големите вериги супермаркети, хипермаркети и кеш&кери магазини през последното шестмесечие е в центъра на вниманието на екипа на списание Progressive, специализирано издание за търговия с бързооборотни стоки.
В потребителската кошница при настоящия мониторинг влязоха 17 хранителни и 15 нехранителни продукта. Извадката обхваща веригите магазини „Пикадили”, „Билла”, „Кауфланд”, „Карфур”, „Хит” и „Метро” и отразява ценовата динамика за периода от ноември 2009 г. до май 2010 г. включително. Средната месечна сума, заплатена за продуктите, влизащи в потребителската кошница, се движи в диапазона 91–94 лв., като стойностите в началото на разглеждания период и в неговия край са с незначителна разлика. В данните за декември 2009/януари 2010 г. се наблюдава намаляване на разноските на домакинствата с 2,6%, което вероятно е резултат от стремежа на веригите да понижат цените за коледните и новогодишните празници. През февруари 2010 г. заплатената цена от българския потребител се покачва с 3,6% спрямо празничните дни. В следващите 3 месеца цените се стабилизират и се движат в рамките на средните за шестмесечието.
Икономическата криза в световен мащаб не попречи на големите играчи в сектора на бързооборотните стоки да се опитват да разширят или поне да запазят пазарните си дялове чрез чести и драстични намаления на определени стоки в някои седмици, дни или часови диапазони. „Ценовата война”, която се наблюдаваше миналата пролет в Бургас между „Карфур” и немската верига „Кауфланд”, сега се прехвърли в Пловдив и София.

Промените в българския пазар за бързооборотни стоки

Началото на 2010 г. показа, че годината ще е интересна и динамична за местния пазар на бързооборотни стоки. През март „Пикадили” продължи експанзията си, като отвори трети супермаркет в София – в мол „Сердика”, и първи магазин на франчайз в България – в Габрово. Междувременно 5 станаха и обектите от типа квартален магазин („Пикадили Експрес”). Собственикът на веригата „Пикадили” – „Делта Макси” (Сърбия), даде заявка и за навлизане в сектора на кеш&кери магазините, като направи първа копка на хипермаркета „Темпо”, който трябва да отвори врати до края годината.
Не остана по-назад и „Билла”. През март 2010 г. отвори 13-ия магазин в София, а през април откри още два – във Варна и Благоевград. Така общият брой на магазините от веригата достигна 71. В стремежа си да привлече клиенти австрийската компания лансира и нова собствена марка за козметични продукти, носеща името „My”.
Със сигурност най-голямо раздвижване на българския пазар предизвика откриването на двата нови обекта на „Карфур” – в Пловдив (търговски център „Галерия Пловдив”) на 15 април и в София (The Mall) на 21 април 2010 г. Събитието веднага предизвика реакцията на един от основните конкуренти на френската верига – „Кауфланд”, като и в двата града бяха организирани „бели нощи” на пазаруването с намаления от 50% на плодове и зеленчуци и със съблазнителни промоции при други продукти.
„Метро Кеш&Кери” насочи дейността си към създаване на удобства за пазаруващите в този формат и предоставиха услугата доставка до клиента с транспорт на веригата. Според разпространената в медиите информация услугата е достъпна в градовете София, Пловдив, Велико Търново, Благоевград, Варна и Бургас. Компанията обяви и бонус програма за лоялни клиенти.
Стратегически ходове предприеха и други компании. Германската Lidl изкупи магазините на конкурента си Plus в България (и Румъния), като по този начин обектите й на местния пазар се увеличиха с 24, един от които в строеж.

„Пикадили”
Подобно на ценовия мониторинг за предходното полугодие, в магазина на „Пикадили” 14 продукта от кошницата нямаха изменение в цената за разглеждания период. При други 10 продукта се наблюдава еднократна промяна. Бобът (Izzi, екстра, 500 г) през декември 2009/януари 2010 г. е на промоционална цена от 1,29 лв., но през февруари поскъпва до 1,59 лв. Червеният пипер (Kotanyi, 50 г) през целия период е на цена от 1,15 лв., като единствено през март достига 1,25 лв. Киселото мляко „Роса” (2%) е намалено през март на 0,79 лв. (промоция) от 0,84 лв. През първия пролетен месец с 6% поскъпва бирата Beck’s (кен, 50 cl) до 1,69 лв., а през април 2010 г. с 8% се покачва цената на пържения фъстък („Гривас”, 200 г). Виното запазва цената си от 5,19 лв. през целия период. При кафето Tchibo Family (250 г, вакуум) се наблюдава еднократно понижение на цената до 2,59 лв. през празничните месеци, след което тя отново се връща на предишните си нива. Ноември 2009 г. е промоционален месец за кашкавал „Mаджаров” (тип „Витоша”, 240 г), когато цената му е с 10% по-ниска от традиционната (6,89 лв.). Най-много промени в стойността се наблюдават при луканката („КФМ резерва”, 240 г), като месеците с по-ниски цени са март (4,99 лв.) и май (5,49 лв.).
Сравнително по-малко са колебанията при нехранителните продукти. Прахът за пране (Rex, 400 г) е по-евтин само през март и е бил предлаган за 1,49 лв., или с 4% по-малко от обикновено. Омекотителят Silan от 1 л има почти ежемесечна динамика в цената – през ноември 2009 г. тя е 2,39 лв., през декември е 4,85 лв., след което в два поредни месеца стойността му намалява съответно на 4,35 лв. и 3,39 лв. и през май отново се връща на 4,35 лв. За 4 поредни месеца разходите на потребителите за препарат за миене на съдове („Exo”, 500 мл) са 1,10 лв., но през април 2010 г. те стават 1,39 лв., а впоследствие нарастват с още над 4%. След новогодишните празници се покачва и цената на крема за ръце (Garnier Intensive care, 100 мл) с 5%, на 4,45 лв. Абсолютно същото се случва и с шампоана Dove Therapy, но оскъпяването е с 19% и достига 5,95 лв.
Потребителската кошница в „Пикадили” е с най-ниски стойности през ноември 2009 г., когато цената за потребителите е 96,46 лв. През най-скъпия месец – февруари 2010 г., на клиентите са необходими 4,41 лв. повече, за да закупят същите продукти.

„Билла”
В австрийската верига „Билла” цената на червения пипер Kotanyi през първите три месеца от изследването не търпи промяна (0,95 лв.). През март 2010 г. продуктът поскъпва до 1,19 лв., месец по-късно следва намаление до 0,99 лв., а през месец май цената отново нараства до 1,19 лв. Олиото най-често може да бъде закупено за 2,25 лв., но през ноември 2009 г. и февруари 2010 г. се наблюдава поскъпване от 2–6%. Цената на луканката остава стабилна през целия период и едва през април се покачва с 0,26 лв. (6,25 лв.). При пържения фъстък „Гривас” (200 г) през първата половина от изследвания период цената е 1,29 лв., а през втората половина – 1,39 лв. Любителите на кафето Tchibo Family са могли да закупят продукта за 2,75 лв. или за 2,79 лв. в зависимост от месеца. В рамките на 0,07 лв. са и колебанията в цената на кроасаните 7 Days Max. Минералната вода „Горна баня” („БК Горна баня”) също не променя стойността си от 0,62 лв., с изключение на единствения месец, в който е на промоция – април 2010 г. (0,57 лв.). Почитателите на бирата Beck’s в зимните месеци са заплащали 1,39 лв., т.е. с 0,20 лв. по-малко в сравнение с ноември 2009 г., но с настъпването на пролетта се наблюдава леко поскъпване. При виното („Мавруд Асеновград, 2006”) цената е доста динамична, като се наблюдават цели 4 промени в периода ноември 2009 – май 2010 г. Най-ниската му стойност е около новогодишните празници (4,45 лв.), а най-високата – през април-май (4,89 лв.). Прахът за пране (Rex, 400 г) от ноември до април струва 1,49 лв., а през май – 1,39 лв. В два поредни месеца (декември 2009/ януари и февруари 2010 г.) омекотителят Silan e на промоционална цена от 3,79 лв. и 3,99 лв., но през следващите месеци се забелязва покачване до 4,29 лв. Препаратът за миене на съдове „Ехо” е бил на най-изгодна за закупуване цена през декември 2009/януари 2010 г. (1,19 лв.), а в останалите месеци той е със 17% по-скъп. От февруари т.г. кремът за ръце Garnier Intensive Care e с 5% по-висока цена в сравнение с предходните месеци. Значително намаление от 24% отбелязва стойността на гела за бръснене Gillette Fusion през февруари т.г., като потребителите са могли да го закупят за 7,59 лв. През месец май т.г. цената му пада още по-драстично и достига 5,99 лв. (поевтиняване с още 27%).
Най-изгодно в „Билла” се пазарува през декември 2009/януари 2010 г., а потребителската кошница е най-скъпа през ноември 2009 г.

„Кауфланд”
При немския дискаунтър „Кауфланд” 13 продукта запазват цените си непроменени през разглеждания период. Олиото „Папас” (1 л) поевтинява с 6% и от декември 2009/януари 2010 г. се продава за 2,25 лв. При кроасаните 7 Days Max също има намаление в цената – от 0,72 лв. на 0,65 лв., но това се случва в последния месец на изследването (м. май). Идентична е и ситуацията при минералната вода „Горна баня”, като тук понижението е едва с 3 ст., а крайната цена е 0,59 лв. Натуралният сок Pfanner (портокал, 1 л) също поевтинява през месец май и потребителите го закупуват на промоционална цена от 2,42 лв. Бирата Beck’s през пролетните месеци струва с 3 ст. по-малко (1,34 лв.) за разлика от виното „Мавруд Асеновград”, което се продава през месец май на 5,15 лв. и е с 16% по-скъпо.
Омекотителят Silan (1 л) поевтинява на два пъти – първо от 4,05 лв. на 3,99 лв., а от април т.г. цената му спада с още 11% (3,59 лв.). Препаратът за миене на съдове „Exo” (500 мл) през месец май поскъпва с 4 ст. (1,19 лв.). Покачва се и стойността на крема за ръце Garnier Intensive Care, за който от април клиентите заплащат с 20 ст. повече (4,29 лв.). Шампоанът Dove Therapy и гелът за бръснене Gillette Fusion си разменят ролите в месеците на извадката. Продуктът за коса поскъпва през февруари със 7% и е на цена от 4,65 лв., а продуктът за след бръснене поевтинява през април с 20% и се предлага за 6,89 лв.
За разлика от предходното шестмесечие сега „Кауфланд” не може да се похвали с най-ниските средномесечни цени на продуктите, включени в анализа. Този път немската верига заема второто място. Най-евтино там се пазарува през декември 2009/ януари 2010 г. (87,90 лв.), а най-скъпо – през март т.г. (90,59 лв.).

„Карфур”
Цените в магазина „Карфур” при повечето продукти са изключително динамични. Промени в стойностите имат 17 продукта, като често срещано явление са 2–3 и повече вариации за един продукт в рамките на наблюдавания период. Червеният пипер Kotanyi има спад в цената през март 2010 г. от 1,67 лв. до 0,84 лв., или с почти 50%. Месец по-късно той е още по-евтин – 0,49 лв. Отново през март киселото мляко „Роса” поскъпва от 0,79 лв. на 0,85 лв. С 10 ст. се повишава и цената на пържения фъстък „Гривас” в опаковка от 200 г през февруари (1,19 лв.). Шоколадовия бар „Своге Република” търпи две корекции – през празничните месеци се продава с 5 ст. по-скъпо от ноември 2009 г. (0,35 лв.), но от февруари т.г. нататък се предлага за 0,29 лв. Динамична е цената и при напитките. Минералната вода „Горна баня” на два пъти поевтинява и през месец май може да бъде закупена за 0,56 лв., докато при натуралния сок Pfanner първоначалният незначителен спад в цената е последван от поскъпване с 11% (2,55 лв.), а през месец май има отново леко понижение в стойността (2,50 лв.). Бирата Beck’s бавно поскъпва с настъпването на пролетта (от 1,38 на 1,45 лв.).
При нехранителните продукти ситуацията е сходна. Омекотителят Silan търпи две корекции в цената и се движи в диапазона 3,55–3,69 лв. Стик дезодорант Rexona поевтинява с около 13% и се предлага от април т.г. на цена 4,53 лв., докато кремът за ръце Garnier Intensive Care променя стойността си във всеки един от месеците, като цената варира между 3,19 лв. и 4,49 лв. Сред продуктите, които трайно понижават цените си, са ароматизаторът Air Wick 2in1 и стик дезодорантът Rexona Women. При дамските превръзки Libresse (ultra thin, normal, 1 оп.) се наблюдава повишаване на стойността. Непроменена остава цената при кашкавала, виното, препарата за миене, препарата за почистване и пастата за зъби.
Френската верига „Карфур” много бързо се присъединява към групата на най-евтините магазини за бързооборотни стоки на българския пазар. С най-ниска стойност потребителската кошница е през април т.г. (87,38 лв.), а с най-висока – през ноември м.г. (91,82 лв.).

„Хит”
В сравнение с предходното шестмесечие този път в хипермаркет „Хит” цените на продуктите са по-динамични. Броят на променилите цената си продукти при сегашния мониторинг е двойно по-голям. Бобът струва 1,69 лв. през първите три месеца на 2010 г., след което цената му пада до 1,39 лв. през март и отново се покачва до 1,59 лв. Олиото „Папас” през първата половина от наблюдавания период може да бъде закупено за 2,39 лв., а през втората половина – с 4% по-евтино. Луканката в четири от месеците е на цена 6,49 лв., но през декември 2009/януари 2010 г. е на промоция (5,29 лв.), а през месец май е още по-евтина (4,99 лв.). Кашкавал „Маджаров” запазва цената си до април, но след това намалява със 70 ст. Пърженият фъстък „Гривас” от ноември 2009 до февруари 2010 г. е на цена 1,29 лв., през март и април се покачва до 1,49 лв., а през месец май поевтинява с около 7%. При шоколадовия десерт се наблюдава еднократно повишение на цената от 0,29 лв. до 0,35 лв. през декември 2009 г. При напитките цените са стабилни, като единствено минералната вода „Горна баня „еднократно поевтинява от 0,69 лв. на 0,59 лв. през февруари т.г., но след това се връща на старата си цена. Прахът за пране Rex може да бъде закупен за 1,45 лв. между ноември 2009 и март 2010 г., после поевтинява с 10 ст. Омекотителят Silan търпи промени в цената в 4 от наблюдаваните месеци, като цената му се движи между 3,59 лв. (през месец май) и 4,89 лв. (декември 2009/февруари 2010 г.). Кремът за ръце поскъпва през март от 4,59 лв. на 4,69 лв. По-значително намаление на цената може да се забележи при гела за бръснене. През февруари стойността му пада с 26%, от 8,79 лв. на 6,99 лв., и запазва тези си стойности. При ароматизатора AirWick единствената промяна е през декември 2009/януари 2010 г., когато цената му е със 7% по-висока от обикновено и достига 3,09 лв.
Средномесечните цени в хипермаркет „Хит” са стабилни през целия наблюдаван период, като разликите са в рамките на 1,40 лв. Както и при „Билла”, най-скъпа е потребителската кошница през ноември м.г. (97,94 лв.), а най-евтина – през декември 2009/януари 2010 г. (95,54 лв.).

„Метро”
В „Метро” през месеците, включени в изследването, не се променя стойността на 8 продукта. Минимални отклонения в цената (до 0,07 лв.) се наблюдават при доматеното пюре, кафето, кроасаните, натуралния сок, бирата, препарата за миене на съдове и продукта за бебета Johnson’s Baby Oil. Луканката („КФМ резерва”, 240 г) променя 3 пъти цената си – най-евтина е през март т.г., когато е в промоция (4,72 лв.), а в периода декември 2009/февруари 2010 г. и април-май струва 4,98 лв. Прахът за пране Rex също е с динамична цена. Тя се променя 4 пъти, като в първите четири месеца се движи в рамките на 3 ст. (1,19–1,22 лв.), след което нараства до 1,32 лв. Омекотителят Silan е на промоционална цена в три поредни месеца (декември 2009/януари, февруари и март 2010 г.), но най-евтин е през април (3,12 лв.), а най-скъп – през ноември м.г. (4,06 лв.). При течния сапун Palmolive Naturals цената е стабилна през първите 5 месеца (3,65–3,66 лв.), а през месец май пада със 7%, до 3,42 лв. Кремът за ръце Garnier също е най-евтин през месец май т.г. (3,95 лв.), но цената му търпи 4 промени. Подобна е ситуацията и при шампоана Dove – стойността му се мени няколко пъти, като най-ниска тя е през декември 2009/януари 2010 г. (4,14 лв.), а най-висока – през март и април (5,10 лв.). В четири от разглежданите месеци стик дезодорантът Rexona (Women, 40 мл) е с цена 5,20–5,22 лв., но през ноември 2009 и април 2010 г. цената му пада до 5,03 лв. Сходни движения в цената се наблюдават и при гела за бръснене Gillette Fusion – през декември 2009/януари, февруари и май 2010 г. той се предлага за 8,32–8,40 лв., през ноември 2009 и април 2010 г. обаче стойностите са доста по-ниски (съответно 7,74 лв. и 6,90 лв.). Дамските превръзки Libresse през декември 2009/януари 2010 г. поскъпват еднократно, но трайно – от 1,75 лв. на 2,03 лв. (16%).
В периода ноември 2009 – май 2010 г. „Метро” предлага най-ниските средни цени на продуктите, включени в потребителската кошница. Стойността за декември 2009/2010 г. януари (86,22 лв.) е най-ниска за всички вериги както за месеца, така и за целия наблюдаван период. Най-скъпо е било за клиентите на кеш&кери веригата през февруари т.г., когато за наблюдаваните продукти е трябвало да платят 90,05 лв. Разбира се, не трябва да се забравя, че немската верига е ориентирана към професионалистите и е достъпна само за потребители, снабдени с клиентски карти.

 

Сравнението на потребителските кошници в 6 търговски обекта на водещи компании в България показва, че конкуренцията между веригите за бързооборотни стоки е сериозна. Според средните месечни данни за цената на потребителската кошница те могат да бъдат разделени на две групи. Първата група включва „Метро”, „Кауфланд” и „ Карфур”. В тези вериги стойността на продуктите, включени в кошницата, е по-ниска и се движи в ценовия диапазон между 86,00 лв. и 92,00 лв. Характерното за веригите в тази група е, че магазините им са дискаунтъри или кеш&кери като тип.
Във втората група попадат веригите супермаркети и хипермаркети „Билла”, „Пикадили” и „Хит”, при които кошницата в различните месеци варира между 93–94 лв. и 98–102 лв. Това, разбира се, не означава, че през някои от месеците определени продукти при тях не са на най-ниска цена.
Същевременно не се забелязва трайно понижение или нарастване на цените при нито една от компаниите. Динамиката е постоянна, като единствената ясно изразена тенденция е поевтиняването на продуктите около коледните и новогодишните празници, след което следва възстановяване на предходните ценови нива. За това свидетелстват данните, че средната цена на потребителската кошница в шестте вериги през март, април и май т.г. е малко над 93 лв. Все пак при съпоставянето на веригите в началото на наблюдавания период и в неговия край се забелязва нарастване на цените при „Пикадили” и „Метро” в рамките на 2–4% и съответно намаляването им при останалите вериги, отново в рамките от 1 до 4%. На база всички участници в проучването обаче промяна на средните стойности няма. Това показва, че не кризата като явление е водещият фактор при ценообразуването за големите компании за бързооборотни стоки. Конкуренцията между тях се осъществява по-скоро според състоянието на местния пазар и според дългосрочните цели за позициониране и експанзия на всяка една от тях.

 

Снимка: Carl Warner


Тагове: храни, вериги, цени
 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg