АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Ритейл парковете бележат силен ръст



Пазарът на търговски площи в България запазва високата
си динамика и устойчив темп на растеж, движен предимно от новите и разширени
обекти в сегмента на ритейл парковете.
нововъведените в експлоатация площи се увеличи с 30% спрямо първото тримесечие,
достигайки 25 152 кв. м. Цялата тази площ се намира единствено в паркови обекти,
като ключова роля изиграха частичното откриване на Parkmaxx Plovdiv и РП Раковски,
както и разширението на XOPark Sofia. Това сочат данните от анализа на
консултантската компания за бизнес имоти Cushman&Wakefield | Forton. Общият наличен обем в сегмента на ритейл парковете вече е 621 000 кв. м,
разпределени в 61 локации в страната. В същото време търговските площи в процес
на строителство намаляха до 159 000 кв. м в рамките на 14 обекта, а още 175 000 кв.
м са на етап планиране в други 14 проекта. Очакванията са до края на 2025 г. обемът
на търговските паркове да надхвърли 700 000 кв. м, а в края на 2026 г. – 800 000 кв. м,
с което ще изпреварят моловете по обща отдаваема площ. „Инвестициите в сегмента на ритейл парковете запазват висока динамика. До
края на 2026 г. се очаква те дори да надминат моловете по площ. Причината е от
една страна гъвкавият формат, а от друга – по-ниските оперативни разходи и
възможността да се позиционират в по-малки градове, където моловете не са
устойчив модел”, коментира Явор Костов, управляващ партньор в Cushman &
Wakefield | Forton. Търсенето също отчете ръст от 12% на тримесечна база, със 75 новооткрити магазина
и близо 34 000 кв. м новонаети площи. Моловете заемат 59% от броя на новите
сделки и 43% от тяхната площ, докато ритейл парковете държат останалия дял. Най-
активни през тримесечието бяха търговците на мода (почти 8 000 кв. м), следвани от
тези на електроника (около 6 000 кв. м) и вериги с разнообразен асортимент като KiK,
Pepco и Tedi (над 4 000 кв. м). Активността в моловете беше особено силна в Paradise Center и Serdika Center,
където отвориха общо 15 нови магазина. В ритейл парковете Parkmaxx Plovdiv и
XOPark Sofia се откроиха с 20 нови обекта. Четири нови бранда стъпиха на българския
пазар през тримесечието – Salsa Jeans, Office Shoes, Tous и Anna Cori – всички с
локации в молове. Нивата на свободни площи в моловете и ритейл парковете останаха ниски в цялата
страна. Наемите за първокласни площи в моловете в София се повишиха до 46
евро/кв. м, докато тези в ритейл парковете в столицата останаха стабилни на 13
евро/кв. м. Доходността при моловете се запази на 7,5%, а при ритейл парковете
лекото понижение до 7,25% отразява нарастващата динамика в сегмента.
Tweet |
|
Още от рубриката
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg