EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Рекордни цени на шоколада за католическия Великден

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Рекордни цени на шоколада за католическия Великден

mail10:56 | 01.04.2024прегледи 741 коментарикоментари 0


Големи части от света посрещат Великден, а два продукта, неизменно свързвани с пролетния празник - шоколадът и яйцата, са на рекордни ценови равнища. 

Около три четвърти от какаото в света - основната съставка на шоколада - се произвеждат от какаови дървета в Гана, Кот д'Ивоар, Нигерия и Камерун. Какаовите дървета растат само в близост до екватора и са особено чувствителни към промените във времето. През последните месеци тези страни бяха обхванати от силни сезонни прашни ветрове от Сахара, които блокираха слънчевата светлина, необходима за растежа на бобовите шушулки, информира Асошиейтед прес. През предходния сезон пък проливни дъждове допринесоха за разпространението на болест, причиняваща гниене, а много земеделски производители обвиняват изменението на климата за лошата реколта. 

Какаото се търгува на регулиран световен пазар. Фермерите в страните производители продават на местни търговци или преработващи предприятия, от които след това световните шоколадови компании купуват какаови продукти, а цените се определят до една година предварително.

След като износът от Кот д'Ивоар, най-големия производител в света, намаля с една трета през последните месеци, световната цена на какаото рязко се повиши. Фючърсите на какаото се удвоиха от началото на годината, като във вторник се търгуваха на рекордно високо ниво от над 10 000 долара за метричен тон в Ню Йорк, след като миналата година котировките вече скочиха с над 60 процента. Въпреки това фермерите твърдят, че този ценови растеж все още не е достатъчен, за да покрие по-ниските им добиви и по-високите производствени разходи. 

Голямото търсене на шоколад по Великден все пак носи потенциални печалби за големите компании за сладкарски изделия. Големите световни производители в Европа и Съединените щати са прехвърлили увеличението на цените на какаото върху потребителите. Маржът на нетната печалба в "Хърши" (Hershey Company) се е увеличил до 16,7 процента през 2023 г. от 15,8 процента през 2022 година. "Монделийз интернешънъл" (Mondelez International), собственик на марките "Тоблерон" (Toblerone) и "Кедбъри" (Cadbury), отчете скок до 13,8 процента през 2023 г. спрямо 8,6 процента през предходната година. Компанията посочи, че миналата година е повишила цените на шоколада с до 15 процента и ще обмисли допълнителни увеличения, за да изпълни заложените прогнози за ръст на приходите през 2024 година.
 
Във Великобритания британската маркетингова компания "Уич?" (Which?) установи, че тази година шоколадовите великденски яйца и зайци на популярни марки като "Линд" (Lindt) и "Тоблерон" са с около 50 процента по-скъпи. Някои от сладките яйца освен това са и по-малки. 

В Швейцария, където се консумира най-много шоколад на човек от населението в света, вътрешното потребление леко е намаляло миналата година, спадайки с 1 процент до 10,9 кг на човек, по данни на браншовата асоциация "Чокосюис" (Chocosuisse), която обяснява този спад с поскъпването на шоколада на дребно. 

Инфлацията се понижава в световен план, но още е по-висока, отколкото се надяваха икономистите за този период на 2024 г. Анализаторите все повече се опасяват за влиянието на трайно високата инфлация и високите равнища на лихвите върху разходите за потребителите и цялостния икономически растеж.

Като част от тенденцията близо до исторически рекорди са и цените на яйцата - пазарът е под натиск заради разпространението на птичия грип, високото търсене и растящите разходи на фермерите. 

Макар световните цени да са по-ниски, отколкото по същото време на миналата година, те остават на високо равнище, отбелязва Нан-Дирк Мълдър, старши глобален експерт в подразделението на нидерландската финансова група "Рабобанк" (Rabobank) - "РабоРисърч фуд енд агрибизнес" (RaboResearch Food and Agribusiness). Той не очаква връщане на нивата от 2021 година. 

В САЩ дузина яйца са стрували средно 2,99 долара през февруари, което е по-малко спрямо 4,21 долара миналата година, сочат правителствени данни. Това обаче е значително повече от 1,59 долара - цената, която потребителите са плащали през февруари 2021 година. 

В Европа яйцата са с 10 до 15 процента по-евтини спрямо миналата година, но близо два пъти по-скъпи в сравнение с 2021 г., отчита Мълдър. 
    
Сред основните фактори за тази тенденция е птичият грип. За огнища на смъртоносната за птиците болест бе съобщено в Европа, Африка и Азия през 2020 г., а през 2021 г. тя се разпространи и в Северна Америка. Само през 2022 г. в света над 131 милиона птици са умрели от патогена или са били унищожени, за да се предотврати разпространението му, според Световната здравна организация (СЗО). Болестта продължава да се разпространява. През декември в САЩ бяха потвърдени случаи в 45 търговски стопанства и 33 домашни ферми, засегнали 11,4 милиона птици, информира американското министерство на земеделието. 
       
В Южна Африка яйцата скочиха, след като 40 процента от кокошките носачки миналата година загинаха заради птичия грип. Опаковка от шест яйца струваше 25,48 южноафрикански ранда (1,34 долара) миналия месец или с 21 процента повече, отколкото през февруари 2023 година. 

Дори след като птичият грип стихне, успокояването на пазара на яйца може да отнеме много време. На една ферма са необходими три до шест месеца, за да възстанови загубено ято, така че в този период доставките на яйца са по-малки и цените нарастват, обяснява Емили Мец, президент на браншовата организация Американски съвет по яйцата. Ако обаче фермата попълни ятото си с твърде много птици, цените могат да се понижат. 

Същевременно в периоди на инфлация за фермерите е трудно да постигнат печалба. За храна за пилетата са били отделяни до 70 процента от разходите на стопанствата, а фуражите поскъпнаха двойно между 2020 и 2022 г., посочва Мълдър. За това са допринесли фактори като нарушенията по веригите за доставки, свързани с КОВИД-19, и войната в Украйна.    

В Нигерия цента на опаковка яйца се е удвоила от началото на годината заради отслабването на националната валута, отмяната на субсидиите за горивата и високите разходи на фермерите. 

В България яйцата се търгуват за 36 стотинки броя - под нивата от миналата година, посочи по-рано тази седмица в интервю за БТА председателят на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ) Владимир Иванов. 

Към края на март миналата година - три седмици преди Великден - яйцата на едро в страната ни се продаваха по 41 стотинки, а по данни на Евростат през януари 2023 г. поскъпнаха с над 70 на сто на годишна основа. 

/БТА/

 

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg