EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Резултатите на българските летища

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Резултатите на българските летища

mail06:32 | 11.02.2020прегледи 1083 коментарикоментари 0


Данните са за 2019 г.

Как се представиха трите български международни летища в София, Варна и Бургас през изминалата година? За Черноморските ни летища 2019 г. беше предизвикателна и въпреки добрите си резултати, Летище Варна и Летище Бургас регистрираха спад на пъътниците. Предизвикателството и същевременно надеждата за развитие пред столичното летище са свързани с неговата предстояща концесия.  

Летище София

Летище София е най-голямото международно летище в България, с добре развита мрежа от целогодишни въздушни линии и обновена инфраструктура.

Френско-германският консорциум "Соф кънект", който бе избран за концесионер на Летище "София", обяви визията си за управлението на аеропорта. Планът за развитие се ръководи основно от пътническите терминали, които ще се разширяват на няколко етапа според нарастването на броя на пътниците. Проверката за сигурност и паспортният контрол за международните полети ще бъдат засилени допълнително. До 2022-ра ключовите инвестиции, ще са новото конфигуриране на Терминал 1 и Терминал 2 (в т.ч. ръкавите за качване в самолета) и новият паркинг за автомобили. Първата фаза включва серия от технически инвестиции, като например във водоснабдителното съоръжение, пречиствателната станция за отпадни води, системата за наблюдение на диги по бреговете на река Искър.

Черноморските летища

Миналата година аерогарите във Варна и Бургас посрещнаха 4,9 милиона пътници и повече от 35 000 полета на 97 български и чуждестранни авиокомпании.

Въпреки изключително високият ръст на трафика от 2015 г. до 2018 г. от почти 50% и рекордната 2018 г., „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД приключи годината със 10,7% спад на пътникопотока на двете летища.

Летище Бургас

През 2019 г. от летище Бургас бяха изпълнени полетни програми на 72 авиокомпании до 132 дестинации в 37 страни. Летището обслужи над 2,85 милиона пътници, което бележи спад от 12% спрямо рекордната 2018 г.

Петте страни от които летище Бургас посрещна най-много пътници са Великобритания (564 000), с 10% ръст спрямо предходната година, което се равнява на 20% от общия брой пътници преминали през летището, Русия (507 000), Полша (399 000), Германия (297 000) и Чехия (266 000).

За заминаващите от Бургас, водещи дестинации бяха Москва, Лондон, Прага, Тел Авив и Катовице. Предложението от зимни дестинации на летище Бургас включва дестинациите Лондон – Лутън и Москва-Домодедово.

Девет нови авиокомпании изпълняваха полети от и до летище Бургас и 3 нови маршрута бяха добавени към летищното портфолио.

От месец май, нискотарифната английска авиокомпания Jet2.com свърза Бургас с девет летища в Обединеното Кралство: Белфаст Интернешънъл, Бирмингам, Източен Мидландс, Единбург, Глазгоу, Лийдс Брадфорд, Лондон Станстед, Манчестър и Нюкасъл.

Най-много пътници за един ден (35 649 пътници) на летище Бургас са обслужени на 2 август.

Нови маршрути се очакват и през 2020 г. с новата директна линия Бургас – Виена, която авиокомпания Lauda ще стартира два пъти седмично на 31 март.

Към момента са заявени полети и до шест нови дестинации – трите града Лвов, Харков и Виница в Украйна, Ростов в Русия и Шчечин и Люблин в Полша ще стартират през 2020, както и 3 нови авиокомпании ще започнат да оперират за първи път на летището.

Летище Варна

През 2019 г. от летище Варна бяха изпълнени полетни програми на 66 авиокомпании до 117 дестинации в 45 страни. Обслужени бяха над 2 милиона пътници, което бележи спад от 8,6% спрямо 2018г.

Най-много пътници пристигнаха от топ шестте страни: Германия (535 000), което се равнява на 26% от общия дял пътници преминали през летището, България (260 000), Великобритания (191 000), Полша (171 000), Русия (165 000) и Австрия (124 000).

За излитащите от Варна, водещи дестинации бяха София, Москва, Лондон, Виена и Тел Авив. Отчита се ръст на пътници от Великобритания с 26% и Австрия с 15%.

Най-натоварения ден през годината бе 30 юли с общо 15 960 обслужени пътника.

Новите маршрути миналата година бяха 4, а новите авиокомпании 9.

Развитието ще продължи и тази година, след откриването на 2 нови маршрута на авиокомпания Lauda, която ще оперира Варна – Виена три пъти седмично от 31 март и на испанската авиокомпания Volotea, която ще стартира линията Варна – Нант от 14 април.

Към момента са заявени полети по две нови дестинации – Oрхус, Дания, Краков и Ржешов в Полша и Девил, Франция, които ще стартират през 2020, както и 5 нови авиокомпании ще започнат да оперират на летището.

Добра новина за зимния сезон 2019г./2020г. е обогатеното портфолио с дестинации, които за първи път тази година свързва летището с общо 16 европейски града.

През зима 2019/2020 се увеличи свързаността на летище Варна, от 6 маршрута през 2015 г. на 16 маршрута през 2019 г., с цели 5 нови зимни дестинации, а именно: Ливърпул, Берлин-Шонефелд, Кьолн, Хамбург и Париж.

Инвестиции

През първите 13 години на концесията - периода от 2006 г. до 2019 г., Фрапорт Туин Стар инвестира над 395 милиона лева в инфраструктурни и технологични подобрения на летищата Варна и Бургас.

През 2019 г., вложените средства за инвестиционни проекти на двете летища възлизат над 8,6 милиона лева.

На летище Бургас е започната поетапна реконструкция на перона за въздухоплавателни средства, като работите ще бъдат изпълнени в четири поредни години през неактивния сезон. Освен реконструкцията и рехабилитацията на настилки се предвижда и пълна подмяна на перонното осветление. Инвестицията по проекта се предвижда да надхвърли 14 милиона лева.

По-рано през годината беше завършено разширение на паркинг зоната за автомобили с около 100 места. Интересен проект бе и подобрението на поливната система - строителство на резервоар и 3 нови сондажни кладенеца и свързването им към системата за напояване на зелените площи на летището.

На летище Варна бе даден старт на фаза проектиране на рехабилитацията и разширението на пътека за рулиране „Еко“ с дължина 1220 метра. Инвестиционния проект е с очаквана стойност около 4 милиона лева.

Извършват се подобрения в сградата на хангара - конструкция и противопожарни мерки, като цялостната стойност на рехабилитацията на хангара надхвърля 1,7 милиона лева. Проекта е планиран да приключи през м. септември 2020.

Тази година предстои започването на строителните дейности по разширение и рехабилитация на перона за въздухоплавателни средства вкл. изграждането ново перонно осветление и проектирането на нова сграда за служба „Пожарна безопасност“.

Над 12 милиона лева са планираните от Фрапорт Туин Стар инвестиции в двете черноморски летища през 2020.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Новите пенсионери през 2023

15:05 | 04-03-24 | 1014