EUR 1.9558
USD 1.8361
CHF 2.0130
GBP 2.2896
CNY 2.5369
you tube
mobile version

Проучване: 95% от българите вярват на семейството си

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Проучване: 95% от българите вярват на семейството си

mail14:42 | 20.06.2017прегледи 959 коментарикоментари 0


Българите имат най-високо ниво на доверие в семейството сред страните от ЕС като 95% са заявили, че вярват на най-близките си. Освен това ние най-много вярваме на институциите на ЕС, интернет и социалните медии. Доверие в евро институциите имат 45% от сънародниците ни, докато средното ниво за ЕС е 32%. Близо 60% от българите вярват на интернет, а средното за ЕС е 40%. Над 50% от хората в България се доверяват на социалните медии, докато средния процент за ЕС е 31%.

Това показва изданието за 2017 г. на „Observatoire” („Наблюдател“) – голямото годишно проучване на финансовата група BNP Paribas. То разглежда потребителските нагласи в страните от ЕС от 1985 година и се утвърди като важен индикатор за ключови участници в потребителския сектор и автомобилната индустрия. За първи път от 32 години България е включена в проучването. През 2017 година, темата му е „Потреблението в Европа: Нови пътища към доверие“. То беше проведено в 15 държави: Австрия, Белгия, България, Чехия, Дания, Франция, Германия, Унгария, Италия, Полша, Португалия, Румъния, Словакия, Испания и Великобритания като бяха интервюирани над 12 000 европейци.

Българите са с най-високо ниво на доверие в семейството, институциите на ЕС, интернет и социалните медии

Данните от „Observatoire” показват, че 95% от българите имат доверие на семействата си. Това е най-високото ниво сред проучваните държави, където средният показател е 92%. Като цяло в ЕС, хората на възраст 50-75 години са тези, които имат най-силно доверие в семейството с 94%. Те са следвани от поколението на 35-49 годишните с 91%.

Таблица 1: Доверие в семейството

zoom_sss Българите са също и с най-голямо доверие в интернет и социалните медии като източници на информация със съответно 58% и 51%. Тези цифри са много по-високи от средното за ЕС от 40% и 31%. Обяснението за тази тенденция е бързият и изгоден достъп до интернет в България. Страната ни е сред водещите в ЕС по отношение на скоростта на мобилния и фиксирания интернет и поради това все повече хора използват мрежата за информиране и забавление за сметка на традиционните медии.

zoom_sssТаблица 2: Доверие в интернет и социалните медии

Сънародниците ни са и с най-високо ниво на доверие към европейските институции. То 45% докато средното за ЕС е 32%. Българите вярват и на финансовите компании с 38% положителни отговори. Средното за всички 15 държави, включени в „Observatoire” 2017 e 30%.

Таблица 3: Доверие в публични институции

zoom_sssНад 30% от българите очакват, че личното им положение ще се подобри, а близо 70% ще харчат повече

Хората в България са сравнително оптимистично настроени за своето бъдеще и 33% вярват, че личното им положение ще се подобри през следващите 2 години, което е близко до средното ниво за ЕС от 32%. Най-оптимистично настроени са румънците с 50% и датчаните с 49%. На дъното на таблицата са италианците с 19% и германците с 21%.

zoom_sssТаблица 4: Промени в личното положение в следващите 2 години

Оптимизмът в бъдещето е в основата на заявеното намерение за по-големи разходи. В България 69% от интервюираните са отговорили, че възнамеряват да харчат повече. Това е много по-високо от средното ниво за ЕС от 46%. В същото време, по отношение на намеренията за спестяване сме под средното ниво за ЕС от 41%. За България цифрата е 26% и това е най-ниският показател за всички проучвани държави.

Според експертите, България намеренията за по-високи лични разходи и по-малко спестяване се дължат на нарастващата увереност за възстановяване на икономиката и постепенно повишаващия се стандарт на живот. Това ще доведе до ръст на потреблението, което ще рефлектира в ръст на БВП и подобрение на обстановката в страната в бизнес и социален аспект.

За българите ръстът на заплатите е най-важен за увереността им в бъдещето

Изданието на „Observatoire” за 2017 г. проучва и основните фактори, които дават увереност на хората за бъдещето. За 59% от българите на първо място е ръстът на заплатите. В това отношение също сме на първо място в целия ЕС, където средното е 40%. Обяснението е значителната разлика между жизнения стандарт в България и по-развитите западни страни. Ръстът на заплатите е от най-малко значение за хората в Дания със 17%, Великобритания с 26% и Германия с 27%.

Вторият по важност фактор за увереността в бъдещето е спадът на безработицата. Той е бил посочен от 44% от българските участници в „Observatoire”. Средното за ЕС е 32%, а този фактор е най-маловажен за италианците, от които едва 4% са дали положителен отговор.

На трета позиция 35% от хората в България поставят ръста на икономиката. Средното за ЕС е 29%, а това е най-важно за италианците и испанците с 41%. Най-малко внимание на ръста на икономиката отдават германците с 12%.

Семейството и интернет са най-важни при вземане на решение за покупка

Българите търсят съвет и мнението на други хора, когато вземат решение за покупка. Най-много вярваме на препоръките на семейство и приятели с 92% положителни отговори, което е по-високо от средното ниво за ЕС от 84%. При нас е по-високо и нивото на доверие към мненията, споделени в социалните медии – 74% при средно ниво за ЕС от 63%.

Българите имат по-високо доверие към марки в сравнение с европейците

Повече от половината хора в България вярват на марки, показват данните от проучването. С 51% сме близо до средното ниво за ЕС от 46%. Най-голямо доверие към марки имат британците с 55% положителни отговори.

Таблица 5: Доверие в марки

zoom_sssПо отношение на лоялността към марки ние и румънците сме с най-високи показатели. В Румъния 81% от хората избират един и същи бранд, а в България – 80%. Средното за ЕС е 71%.

Друга интересна тенденция е, че 77% от хората в България знаят предварително продукт на коя марка ще купят и сме близо до средното ниво за ЕС, което е 72%. По отношение на новите брандове, 56% от българите посочват, че биха пробвали такъв продукт, което е по-високо от средното ниво за ЕС от 47%.

Брандовете трябва да предлагат качествени продукти и услуги

Качеството на продуктите и услугите е най-важно за 84% от българите, когато избират бранд. За гражданите на ЕС средното е 78%. Това е най-важно за хората в Португалия с 86%, а най-маловажно за датчаните с 62%.

Положителният имидж на бранда е на второ място сред важните критерии при избор на марка. Той е посочен от 59% от българите и 55% от европейците. Хората търсят и брандове с опит. Това е най-важно за чехите с 63% положителни отговори. Средното ниво за ЕС е 52% и България е близо до него с 50%.

zoom_sssТаблица 6: Фактори за доверие към бранда

Българите имат най-високо ниво на доверие в ЕС към сертификатите за качество – 84% са посочили, че вярват на брандове с такива етикети. Средният показател за ЕС е 68%.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Новите пенсионери през 2023

15:05 | 04-03-24 | 905