EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Производители против "замразени" цени

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Производители против "замразени" цени

mail10:30 | 08.08.2012прегледи 465 коментарикоментари 0


Решението за замразяване на цените на някои хранителни стоки за три месеца е популистко – то ограничава конкуренцията и работи срещу пазарната икономика. Това твърдо мнение изказа пред bTV Пламен Грозданов, изпълнителен директор на Съюз „Произведено в България” – организация на българските производители, която публикува официално изявление срещу застопорените стойности на някои български продукти в т. нар. „социална кошница”.
„Веригите, разбира се, искат да покажат, че се грижат за потребителя. На практика това не е така. Практиката показва, че опитите да се замразят цените водят след това до връщането им на същото ниво и дори до повишаване”, заяви Грозданов и предложи Комисията за защита на конкуренцията да се самосезира, тъй като тя е независим орган.
Според експерта потърпевши от мярката, договорена с три търговски вериги от земеделския министър Мирослав Найденов, потърпевши ще са най-вече българските производители, но и потребителите.
„Ще бъдат ударени малките магазини, които и сега работят на ръба. Мярката ще удари съответно и производителите, които доставят в тези магазини, оттам ще има фалити, а оттам - безработица. Според Евростат безработицата у нас сега е 12,4%, за първи път се повишава през лятото, защото през май е била 12,3%”, посочи още Пламен Грозданов.
Той отбеляза, че така или иначе веригите ще се погрижат да реализират по-висока печалба при други стоки, за да компенсират „загубите” от замразените цени на 10-те основни хранителни продукта. Освен това сред тях били продуктите от т. нар. „бели марки”, т.е. брандът на самата верига. „Там маржът на производителя е почти нулев, но той го приема заради обема производство. Тяхната цена практически нямаше да се промени така или иначе, затова е спекула, че всъщност цените се задържат ниски в опит да се покаже социална ангажираност”, смята директорът на Съюз „Произведено в България”.
Грозданов посочи, че има нужда субсидиите за българските производители да бъдат изравнени с тези на колегите им от ЕС, както и че гражданите у нас трябва да се стремят да купуват български продукти. „Така създаваме условия за развитие на производството, за увеличаване на добавената стойност в страната, за увеличаване на благосъстоянието на всички”.
В разговора се включи и ресорният министър Найденов:„Напоследък се създаде истерия заради поскъпването на пшеницата и хляба. Хората все питат какво прави държавата – ето, затова идеята беше да гарантираме спокойствие поне за няколко месеца на бедните и социално слабите”, заяви министърът.
Той отхвърли обвиненията за картел на търговските вериги и поясни, че става въпрос за промоция. „Цените не са еднакви във всички магазини. Картел би било, ако са еднакви, ако са договорени. Това не сме го коментирали, само поискахме да задържат цените на настоящите цени за известно време”.


 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg