EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Предприемачи от зимни курорти стават хотелиери

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Предприемачи от зимни курорти стават хотелиери

mail13:45 | 06.04.2010прегледи 1178 коментарикоментари 0


Пазарът на зимни ваканционни имоти е секторът, най-силно засегнат от икономическата криза, сочи проучване на инвестиционна компания GreenLife. Това е сегментът, станал най-силно зависим от поведението на англоезичните купувачи, които изгубиха водещото си влияние през последните два сезона. Поради това адаптирането на този сегмент към новите условия става бавно и със сериозни размествания на пластовете.
„Търсенето на имоти в зимните курорти през изминалия сезон 2009/2010 бе три пъти по-слабо от това през предходния и е много далеч от нивата през 2008-ма, когато е направено планирането на много от излизащите в момента проекти”, коментира Мариана Даскалова, търговски директор на GreenLife. „Това създаде условия за появата на голям брой проблемни проекти, част от които бяха замразени, а други – построени с риска да останат нереализирани. Изходът, който инвеститорите видяха през изминалия сезон, бе в превръщането на тези проекти в хотели.”
Противно на инвестиционния, туристическият сезон бе силен, подкрепен допълнително от активността на южните ни съседи – гърците. За съжаление прогнозите, че постепенно и с оглед на ниските продажни цени те ще се превърнат и в купувачи, не се сбъднаха. Готовността им да посещават страната ни за ски обаче бе капитализирана от предприемачите, които започнаха да управляват непродадените апартаменти и къщи, като ги отдаваха под наем.
Единични сделки за продажба бяха сключени с англоезични купувачи, привлечени от силния спад на цените в този сегмент. При част от зимните курорти цените паднаха с до 50%, както в Банско, където предлагането на масовите апартаментни комплекси е изключително активно, а конкуренцията наистина сериозна. В Пампорово и Боровец цените останаха малко по-устойчиви, но също демонстрираха значителен спад – около 20%. Част от цените се върнаха на нивата от 2005 година, сочат данни на GreenLife. Средната цена на зимен ваканционен имот през зимата на 2009/10 година е била малко под 40 000 евро, докато през 2008 година тя е надвишавала 65 000 евро, което представлява повече от 40% спад.
В Банско средните цени на студията през изминалата зима бяха около 30 000 евро. Апартаментите с една спалня се движеха между 40 000 и 50 000 евро, а по-големите имоти с две спални можеха да се намерят на цени от 60 000 до 80 000 евро. Значителното понижение в ценовите нива активизира и българските туристи. Те имаха възможността да се сдобият с ваканционен имот в планински курорт за около 650 евро на кв.м., но въпреки това интересът им към зимните ни курорти, подобно на гръцкия, бе по-скоро туристически, отколкото инвестиционен.
Най-търсени от инвеститорите бяха руските купувачи, поради по-високите бюджети, с които тези клиенти разполагат. Тяхното търсене бе насочено към проектите с високо качество и редица допълнителни екстри. Сделките с руснаци държат вече 48% от този сегмент на пазара, при над 90% за летните курорти и едва 18% от пазара на зимни имоти през 2008-ма. Българите заемат скромните 15%, а останалите проценти си поделят англичани, гърци, румънци, малтийци, испанци.
В Банско търсенето на имоти за инвестиция бе най-силно заради ниските цени, по-лесното управление и отдаване под наем за допълнителен доход. Пазарът на този зимен курорт предлага и голямо разнообразие в ценови диапазон. Цените в Банско се движеха от 300 до 1200 евро на кв.м. Най-търсени бяха имотите на цени около 600 евро на кв. м. Повиши се и интересът към по-луксозните имоти в зимния курорт на нива от 800-950 евро на кв.м.
 В Пампорово имаше и по-ниски офертни цени. Нивата там бяха около около 500 евро на кв.м. В Боровец пък спадът бе около 15% спрямо 2008 година.
Предлагането на зимни ваканционни имоти в пъти надвишава търсенето, сочат още данните на Green Life. Като резултат от това пазарът на земя в тези курорти замря. Така част от предприемачите, които закупиха терени за строителство в периода 2006-та – 2008-ма година, не могат да ги реализират нито като проекти, нито като апартаменти.
„За да не претърпят повече и по-големи загуби, очакваме много от колегите, които разполагат със свободни средства, да застроят тези проекти, като ги регистрират като хотели.”, прогнозира Мариана Даскалова. „Ниските цени на строителството в момента са изцяло в полза на подобно инвеститорско решение. С още по-голяма сила тази тенденция ще видим при имотите в строеж, които, ако не бъдат достроени, ще се превърнат в „паметници” и ще доведат до фалит редица предприемачи.”, допълва Даскалова.
Въпреки че намирането на финансиране е трудно, за голяма част от проектите това е по-доброто и разумно решение от тоталното „загърбване” на проблемните проекти. Защото, макар и бавно, ако бъдат експлоатирани, тези имоти ще носят доход целогодишно, докато в противен случай ще се амортизират до невъзможност да бъдат реализирани.
Очакванията на експертите от GreenLife са с настъпването на лятото, интересът към покупка на имоти в зимните курорти да намалява, докато туристическият интерес ще се запази.

 

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg