АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Предложени промени в ДФС



Разпоредбите за облагането с данъка върху финансовите сделки (ДФС) в рамките на засиленото сътрудничество бяха установени в предложението, прието от ЕК, съобщи българската редакция на пресслужбата на ЕК.
Както беше поискано от 11-те държави от ЕС (Франция, Германия, Белгия, Австрия, Словения, Португалия, Гърция, Словакия, Италия, Испания и Естония), които ще прилагат този данък, предложената директива има същия обхват и цели като първоначалното предложение за ДФС, което ЕК изготви през септември 2011 година. Запазени са както подходът за облагане на всички сделки, които имат установена връзка със зоната, съставена от участващите държави, така и ставките от 0,1 на сто за акции и облигации, и от 0,01 на с то за деривати.
Очаква се, че след като започне да се прилага от 11-те държави, данъкът върху финансовите сделки ще осигури приходи от 30-35 млрд. евро годишно. Има малки промени в гласуваното предложение за ДФС, в сравнениес първоначалното, за да се отчете фактът, че данъкът ще се наложи на по-малка територия, отколкото беше предвидено първоначално. Тези промени целят основно да осигурят правна яснота и да допринесат за борбата с отклонението от данъчно облагане и със злоупотребите.
Както и в първоначалното предложение, ДФС ще е с ниски ставки, голяма данъчна основа и ще бъде придружен от мерки срещу преместването на дейности на финансови институции в други държави. По подобие на първото предложение ще се прилага принципът на мястото на установяване. Това означава, че данъкът ще бъде изискуем, ако която и да е страна по сделката е установена в участваща държава от ЕС, независимо от мястото на извършване на сделката. Това се отнася за случая, в който самата финансова институция, страна по сделката, е установена в зоната, съставена от участващите държави, или ако тя действа от името на субект, установен в тази зона.
Като още една мярка срещу отклонението от данъчно облагане гласуваното предложение добавя и принципа на мястото на издаване. Това означава, че издадените в 11-те държави финансови инструменти ще се облагат при търговията с тях, дори ако съответните субекти не са установени в зоната, съставена от участващите държави. Освен това сега са включени изрични разпоредби за борба със злоупотребите.
По подобие на първоначалното предложение ДФС няма да се прилага към обичайните финансови дейности на гражданите и бизнеса (например заеми, плащания, застраховки, депозити), за да се защити реалната икономика. ДФС няма да се прилага и към традиционните инвестиционни банкови дейности при набиране на капитал, нито към финансовите сделки, извършвани като част от операции по преструктуриране.
Предложението изключва рефинансирането, паричната политика и управлението на публичния дълг. Сделките с централните банки, ЕЦБ, Европейския фонд за финансова стабилност (ЕФФС), Европейския стабилизационен механизъм (ЕСМ), както и с Европейския съюз са освободени от данъка.
Tweet |
|