EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Пловдив въвежда зони с ниски въглеродни емисии

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Пловдив въвежда зони с ниски въглеродни емисии

mail09:04 | 20.10.2022прегледи 724 коментарикоментари 0


Общински съвет - Пловдив гласува Методика за въвеждане на зони с ниски емисии на вредни вещества във въздуха, съобщиха от Националната асоциация на председателите на общински съвети в Република България (НАПОС-РБ). Целта е да се намалят вредните емисии, а методиката е разработена след обстоен анализ на състоянието на атмосферния въздух в града.

Автомобилният транспорт и битовото горене за отопление са основни замърсители, показва анализът. През последните десетилетия, автомобилният парк в Пловдив нараства изключително бързо, но делът на автомобилите, които са стари и като дизайн, и като технически характеристики, е значителен. Това означава вредно въздействие върху качеството на атмосферния въздух, а оттук и върху опазването на човешкото здраве и околната среда като цяло, посочват от НАПОС - РБ.

"Възможностите на Пловдив предвид числеността на населението и градската инфраструктура отдавна не са в състояние да посрещнат предизвикателствата на съвременния начин на живот, въпреки че местната власт полага значителни усилия в това направление", коментира инж. Александър Държиков, председател на Общински съвет - Пловдив и член на НАПОС-РБ.

Именно като част от мерките за справяне със замърсяването на въздуха методиката предвижда въвеждане на зона за ниски емисии да обхваща центъра на Пловдив, достъпът до която ще бъде забранен за автомобили до определена екокатегория. Точните граници на зоната ще бъдат определени с Наредбата за организация на движението.

В методиката са предложени три варианта на рестрикции по отношение на автомобилите. Първият вариант предвижда достъп до зоната за ниски емисии да бъде забранен за бензинови автомобили с екологична категория Евро 0 и за част от тези с категория Евро 1, както и за дизелови двигатели с категории Евро 1, 2 и част от 3. Вторият вариант е по-рестриктивен и обхваща бензиновите автомобили с категории Евро 2 и всички с Евро 3 за дизеловите коли. Последният, трети вариант, повтаря като рестрикции втория, но в допълнение се предлага автомобилите от изброените екокатегории да не мога да преминават и по самите пътни артерии, които ще бъдат границата на зоната за ниски емисии.

Вторият пакет от мерки в методиката цели ограничаване на праховите частици от битово отопление. Община Пловдив вече е предприела стъпки в тази посока, започвайки подмяна на старите уреди за отопление на домакинствата с нови и екологично чисти.

Към настоящият момент в Република България няма въведени зони за ниски емисии, коментира инж. Държиков. По думите му въвеждането им трябва да става чрез наредба на общинския съвет, която да регламентира създаването им и осъществяване на контрол. Важно е да се отбележи, че в планираните мерки по приоритет "Въздух", съгласно финален вариант на Програма "Околна среда" 2021-2027 г. ,има предвидено финансиране и за въвеждане на зони с ниски емисии, обясни той.

"Съществена новост в Програма 2021 - 2027 е, че за да кандидатства, всяка една община следва да има предварителна проектна готовност, т.е. при кандидатстване е необходимо да има направени обществени поръчки за всички дейности", добави инж. Александър Държиков.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg