EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Парламентът и мобилните оператори

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Парламентът и мобилните оператори

mail08:55 | 02.03.2011прегледи 1350 коментарикоментари 0


Парламентът трябва законодателно да реши проблемите между потребителите и мобилните оператори, настояват експерти. В деловодството на Народното събрание вече е внесен законопроект за промяна на Закона за електронните съобщения (ЗЕС) от народния представител от Синята коалиция Михаил Михайлов. От Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) също смятат да направят, чрез правителствен законопроект, свое предложение за промяна на ЗЕС, регулиращо отношенията между
операторите и потребителите на мобилни услуги.Михайлов предлага неустойката при предсрочно прекратяване на договор с мобилен оператор да бъде между пет и осем процента от сбора на остатъчните дължими суми за срока на договора. Няма смисъл да очакваме операторите и Комисията за регулиране на съобщенията да се смилят над българските граждани, а трябва да предприемем конкретни мерки, посочва Михайлов в мотивите за направеното предложение. Депутатът иска изрично посочване на максималния размер на дължимите неустойки, които при предсрочно прекратяване
на индивидуалния договор от крайния потребител, не може да надхвърлят осем процента, а при промяна на тарифния план пет процента от сбора на остатъчните дължими суми за срока на договора. Поисканите промените засягат общите условия, съдържащи задължения на предприятието. Част от промените са насочени както към мобилните, така и към кабелните оператори и изобщо към предлагащите електронни услуги, регулирани по ЗЕС, казва вносителят. Михайлов предлага типовите срокове за индивидуалните договори с крайните потребители да не надвишават 12 месеца. Той иска крайните потребители да бъдат уведомявани за изтичане на сроковете на индивидуалните договори с тях, не по-късно от един месец преди края на договора. Заложено е също така продължаването на индивидуалните договори за неопределен срок, ако след изтичане на определения срок, липсва изрично волеизявление от крайния потребител за прекратяване или подновяване на договора при същите или различни условия. Депутатът от Синята коалиция предлага процедурата по прехвърляне на личния телефонен номер от един оператор към друг да е не по-дълга от един месец. Възникнали спорове между потребители и предприятието не могат да бъдат основание за отказ и/или забавяне за извършване на преноса, е записано в предложението за законова промяна. В искането на Михайлов е застъпила и забрана за изпращане до крайните клиенти на непоискани търговски съобщения в периода на денонощието от 20.00 часа до 9.00 ч. Той предлага още операторът да предупреждава крайния потребител, при наближаване на определения от него месечен лимит на електронните
съобщителни услуги.
Също така Михайлов смята, че при достигане на този лимит изходящите съобщения на потребителя трябва да се ограничават до заплащане на дължимите суми или до изрично отправено искане от потребителя за увеличаване на лимита. Михайлов разказа, че често при срещи, особено с по-възрастни хора, е получавал оплаквания, че не са уведомявани за надхвърляне на лимита и получавани по-късно солидни сметки. Един възрастен човек с пенсията си не може да покрие такава сметка, допълни Михайлов.
Депутатът посочи, че по-голяма част от предложенията са действащи законови норми в Чехия, в Полша, в Израел. Българският гражданин очаква решаване на неговите проблеми, коментира Михайлов. Лидерът на СДС и съпредседател на Синята коалиция Мартин Димитров посочва, че по отношение на пазара на мобилни услуги хората са поставени в ситуацията на "крепостни селяни". Това не може да продължава, за съжаление Комисията за защита на конкуренцията стои като пасивен наблюдател на този процес, а трябва да прави много по активни пазарни анализи, коментира той.

Предложение за законодателни промени, свързани с мобилните оператори имат и от Комисията за регулиране на съобщенията. Те ще настояват мобилните оператори задължително да уведомяват клиентите си, когато достигнат до 90 процента от кредитния им месечен лимит. КРС ще поиска от Народното събрание също с промени в ЗЕС да се откажат операторите от практиката да сключват срочни договори с абонатите си. Според председателя на Комисия за регулиране на съобщенията Веселин Божков условието за автоматично подновяване на договора не е европейска клауза, не е добра практика, и е антиконкурентна клауза, която фактически закрепостява абонатите към съответния оператор. Според Божков това условие за автоматично подновяване на договорите е в нарушение на европейската директива за универсалната услуга.
Още 2009 година КРС има становище, отправено към трите оператора по отношение на отпадането на тази клауза, според Божков. Той обаче смята, че тя не може да отпадне от само себе си, защото операторите нямат интерес. Това може да стане само със законодателна промяна, тъй като КРС няма право да се бърка в индивидуалните договори, смята Божков.Проблемите между гражданите и мобилните оператори стават все по-сериозни през последните месеци. Основно "камъчетата", които препъват добрите отношения са преносимостта на номерата между операторите и трудностите при предсрочно прекратяване на индивидуалните договори, коментират представители на потребителските асоциации. Според председателя на Българската национална асоциация "Активни потребители" Богомил Николов потребителите трябва да имат възможност да "излизат" от срочните договори с мобилните оператори със справедлива компенсация, която да бъде определена в законодателството. Свободната конкуренция в сектора също е нарушена заради "закрепостяването" на абонатите със
срочните договори, отбелязва Николов. Дейността на мобилните оператори вече е най-атакувана от хората, твърди Огнян Варадинов от Комисията за защита на потребителите. Председателят на Комисията за защита на потребителите Дамян Лазаров посочва, че потребителските жалби срещу мобилните оператори са свързани основно с преносимостта на номерата, автоматичното подновяване на договорите, закъсняването на фактурите, неспазването на кредитния лимит, получаването на нежелани кратки съобщения и договарянията от разстояние. За последните месеци в комисията са получени над 1 300 жалби и сигнали на граждани от услугите на телекомите.В опит за разрешаването на множеството проблеми между оператори и граждани от 15 март в София трябва да заработи първата обществена приемна, чиято основна цел трябва да бъде по-бързото решаване на проблемите на потребителите. В нея ще участват представители на КРС, на Комисията за защита на потребителите и на мобилните оператори. По-късно приемни ще бъдат открити в Пловдив, Варна, Бургас, Враца и останалите големи градове, в които КРС има свои представителства.Междувременно парламентът трябва да се произнесе по внесените вече предложения за промени, които да дадат законов регламент на отношенията между потребители и оператори.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Новите пенсионери през 2023

15:05 | 04-03-24 | 1083