EUR 1.9558
USD 1.7217
CHF 2.1051
GBP 2.2776
CNY 2.3593
you tube
mobile version

Пазарът на executive search бранша = 2 млн.лв.

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Пазарът на executive search бранша = 2 млн.лв.

mail07:05 | 01.08.2016прегледи 8453 коментарикоментари 0


През 2015 ръстът в executive search бранша се забавят в сравнение с 2014, като обемът на бизнеса по приходи на членовете на асоциацията се определя на около 1 млн.евро*, показват данни от ежегодния анализ на  Българска Екзекютив Сърч Асоциация (БЕСА), представляваща бизнеса с професионални услуги в областта на директното търсене на висши мениджърски кадри .

Основните причини откриваме в структурните проблеми, които наблюдавахме в банковата сфера, комуналните услуги и търговията на дребно - сектори, които в традиционно в миналите години генерираха ръстове и движение на професионалисти, се отбелязва в анализа.

Водещите причини на компаниите да използват екзекютив сърч агенция остават нуждата от конфиденциалност, задълбочено проучване на конкуренцията и пазара, професионалното и лично отношение – все фактори важни при търсенето на висок профил кандидати.

2015 година е доминирана от развитието на производствения сектор в страната. 40% от executive search проектите са за Генерални директори и ръководители на различни функционални звена в производствени компании. Следващ с 17% от общия оборот е фармацевтичният сектор, в който процесите по придобивания на портфолио или структури продължават. Сектори като технологичен, бързо-оборотни стоки и финансови услуги са на стойност в рамките 10-12% от оборота, а най-малко проекти през изминалата година са се състояли в сектор енергетика и комунални услуги.

Друг интересен факт е спадането на процента повторяем бизнес (от една и съща компания) от 66% на 51%, което от една страна логично отразява загубата на бизнес в секторите, описани по-горе, но и провокира търсене на нови клиенти. Все по-осезаемо е присъствието на български компании и различни start up формати в клиентската база на агенциите по executive search, което пренаписва лидерския профил на търсения кандидат – повече предприемачество, повече новаторство, повече инициатива и отговорност, толерантност към неструктурирана и променяща се среда.

Като много висок се отбелязва процентът на проектите, приключили с назначение, 89% от поетите ангажименти са завършени успешнo. Често в рамките на един проект се предефинират роли или се обсъждат допълнителни нужди на компанията-клиент, което налага консултантът да е много гъвкав и клиентски ориентиран. Не са рядкост и случаите, в които компаниите променят плановете си за наемане, преструктурират организацията или използват друг канал за назначаване (напр. вътрешно заместване).

Актуалната тема с равнопоставеността на половете на високите нива в организациите тук може да бъде представена с процента жени, назначени по executive search проекти – през 2015 година над 35% от топ позициите са заемани от дами. На фона на глобалните тенденции този процент е висок, но все пак има сектори, в които има значително повече наети мъже (напр. производствен сектор).

Стартът на 2016 е далеч по-пъстър и динамичен, като той отразява работата на бизнеса по отношение на по-стройни, но по-ефективни, структури; ясни или нови насоки за развитие; актуализиране на нужните компетенции, управляеми бюджети за разходи и все по-добро разбиране на ползите от работа с професионална компания по executive search. Освен подбор на висши мениджърски кадри, продължава ръстът на проектите по коучинг, менторинг и оценка на висшия мениджмънт. Все по-чести са и запитванията за предоставянето на Interim management – услуга, която е особено подходяща при нуждата от рядка, скъпа експертност или при провеждането на мащабни проекти и преструктуриране.

 

* Данните не включват приходите на други агенции за подбор, нечленуващи в БЕСА, както и на такива със седалище извън България, но упражняващи дейности на нашия пазар.

 

-----------------Българска Екзекютив Сърч Асоциация е създадена през 2011г. от водещи компании от този сектор в България: Алекзандър Хюз, Бойден, DHR Нойман, Др. Пендл и Писвангер и Стантън Чейс. Основната цел на организацията е повишаване на професионалното ниво на услугите, които предлагат екзекютив сърч компаниите, чрез установяване на етични стандарти, маркетинг проучвания, информационни кампании и лобиране за адекватни закони и правила, касаещи тази индустрия.

 

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg