EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Откриване на „Бронзовата къща“

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Откриване на „Бронзовата къща“

mail09:24 | 20.10.2018прегледи 735 коментарикоментари 0


След продължилата над 10 години работа по проекта скулптурата „Бронзовата къща“ на Пламен Деянофф ще бъде открита на 22 октомври 2018 г. Изграждането на скулптурата беше завършено на 27 юни 2018 г., от началото на септември е монтирано и осветлението.

Проектът се реализира по повод на последователните председателства на Съвета на ЕС на България и Австрия през настоящата година и е видим символ на приятелството и връзките между двете страни.

За проекта:

Австрийско-българският художник Пламен Деянофф, който живее във Виена, преследва повече от 10 години художествената цел за създаване на бронзова скулптура, с достъпно за публиката вътрешно пространство - Бронзовата къща. Това е обект с размери на основата 5,4 м х 5,4 м и височина 11 м, който се състои от отделно изляти бронзови елементи, в който  - както в къща - може да се влиза.

Така триизмерният характер на всяка скулптура се разширява с възможността да се опознае вътрешността на скулптурата. Бронзовата скулптура може да бъде използвана за различни събития и може да бъде адаптирана към съответния формат на всяко събитие. Бронзовата къща е замислена като "отворена къща", която е достъпна за всички и не ограничава достъпа за никого.

За инсталацията в София скулптурата наподобява Хрельовата кула в Рилския манастир - един много ценен паметник от средновековната българска история. Скулптурата е изградена площад Княз Александър I, точно срещу бившия Царски дворец. Площадът географски е разположен в центъра на София в непосредствена близост до Президентството и бившия Партиен дом. До разрушаването му през 1999 г. на това място се намираше мавзолеят на комунистическия вожд Георги Димитров (създаден по подобие на Мавзолея на Ленин в Москва). Площадът има уникална роля в съвременната българска история и многократно се използва за художествени интервенции и проекти. По времето на комунизма е бил центърът за пропаганда в столицата София.

Изграждането на скулптурата е най-големият двустранен австрийско-български културен проект за последните десетилетия, като разходите за изграждането в София възлизат на около 300 000 евро, предоставени от спонсоритеи австрийската страна, както и укрепването на фундамента от Столична община.

За скулптурата:

Страничните елементи на скулптурата са с отворена структура, така че е възможно да се наблюдава вътрешността на скулптурата. От друга страна, според нейната концепция, скулптурата е все пак къща, която стои и се нуждае от основа, за да изпълни своята функция. Така се съчетават елементите сигурна основа и откритост, идея за стабилност и пропускаща светлина прозирност. Самата скулптура с препратките си към традиционните елементи на българската от Велико Търново и Арбанаси, които са вдъхновили и самия Льо Корбюзие и ясната структурираност на стила Баухаус има потенциал да се превърне в един от новите символи на София.

За историята на проекта:

Поради производствени и финансови причини създаването на такава бронзова скулптура не е възможно да се осъществи за кратко време. След представянето на проекта през 2006 г. като част от изложбата на Пламен Деянофф в Музея за модерно изкуство (MUMOK) във Виена проектът се развива, постепенно отделните елементи се изработват ръчно, като са съобразени специфичните технически особености на материала бронз. Правната рамка за реализацията на проекта е създадената през 2010 г. в София фондация, в чийто Управителен съвет са ЕделбертКьоб, бивш директор на Музея за модерно изкуство във Виена (MUMOK), предприемачът ЕрхартШьовел и Бернхард Хайнц от адвокатска кантора Райх-РорвигХайнц. Цел на фондацията е да бъдат набирани необходимите финансови ресурси за изпълнението на цялостния проект, чрез събирането на дарения, спонсорски и други средства, организиране на изложби и други събития.

Защо България?

За издигането на скулптурата съзнателно е избрана България, но в същото време става дума за един общоевропейски проект – авторът е от България, живее и работи във Виена, проектът е подкрепен от известни спонсори от различни европейски страни, обединени от идеята за свързаността на общите европейски корени и съвременното трансгранично изкуство. България като изходна точка на светите Кирил и Методий и тяхното културно движение поставя с тази общоевропейска концепция нов знак за своята културна идентичност, който е в състояние да въздейства и извън границите на страната. В допълнение, съвременната скулптура на бронзовата къща е насочена към бъдещето и по този начин българският проект се превръща в общоевропейско произведение на изкуството. От една страна наблюдателят е очарован от историческия корен, от друга страна - впечатлен от перспективата, от трансграничната динамика на цялостната концепция. Съвременното изкуство по този начин е предназначено не само за определен културен елит, а е осезаемо, разбираемо и буквално достъпно за всички българи и всички европейци - една завладяваща българска идея с европейско измерение.

Поддръжници на проекта:

Австрийското посолството и Федералното канцлерство на Австрия подкрепят проекта в духа на залегналото като цел в Работната програма 2017-2021 съгл. Спогодбата за сътрудничество в областта на културата засилено сътрудничество в рамките на двете председателства на Съвета на ЕС.

Австрийското посолство София подкрепя проекта от самото начало. За тази цел през 2015 г. организира първата самостоятелна изложба на Пламен Деянофф в Института за съвременно изкуство (едновременно с по-голяма изложба на художника в 21er-Haus / Belvedere). През 2016 и 2017 г. проектът беше представен в сътрудничество със СГХГ. Благодарение на усилията и подкрепата на посолството, на художника Пламен Деяноффи Фондация „Пламен Деянофф“ на 9 ноември 2017 г. Столичния общински съвет приерешение за реализирането на проекта.

Партньори и поддръжници на проекта:

• Фондация Пламен Деянофф

• Федерално канцлерство

• Австрийско посолство София

• Столична община

• Музеи и институции: Kunsthalle Wien, Софийска градска художествена галерия

 

Спонсори на проекта:

 

C’M’S‘ Reich-RohrwigHainz, KunsthalleWien, Erhard&IngeSchöwel, Bernhard&ElisabethHainzCollection, KWIZDA, Gabriela&BurkhardGantenbeinCollection, HerbertStepic, ViennaInsuranceGroup, RaiffeisenBANK, LENIKUSCollection, BULSTRAD, DOVERIE, C’M’S‘ LawTax, Backaldrin, MoraArtFoundation, PorscheLeasing, ArtelierCollection, TomislavKličkoCollection, LAUBA, MayaMiteva, GalerieEmanuelLayr, PorscheLeasing&PaoloPalmieri.

 

Стъпки към реализацията на проекта в София през 2017 - 2018 г .:

 

• Организиране на VIP презентация на проекта в австрийската резиденция през юни 2017 г.

• Организиране на изложба за представяне на проекти в Градската галерия София, юни-юли 2017 г.

• Разговори с представители на българското Министерство на културата, Министерството на българското председателство на Съвета на ЕС и представители на Столична община

• Принципно одобрение за реализацията на проекта от Столична община през август 2017 г.

• Организиране на пет публични обсъждания на проекта в Художествената академия, Съюза на архитектите, Нов български университет, Университет по архитектура и Столична библиотека

• Организиране на интервюта, телевизионни изяви на Пламен Деянофф и / или представители на посолството

• Обсъждане и одобрение на проекта в Комисията за култура и образование.

• Решение на Столичен общински съвет

• Издаване на необходимите разрешителни за изграждането на скулптурата

• Становище на Специализирания експертен съвет за изобразителни изкуства към Министъра на културата

• Изливане на бетонния фундамент и укрепване на основата

• Изработване на необходимите допълнителни бронзови елементи

• Представяне на проекта по време на посещението на Федералния канцлер Александер Ван дер Белен, заедно с кмета на София Йорданка Фандъкова

• Изграждане на скулптурата

• Монтиране на осветлението

• Откриване

 

 

Проектът се реализира по повод на последователните председателства на Съвета на ЕС на България и Австрия през настоящата година и е видим символ на приятелството и връзките между двете страни.

За проекта:

Австрийско-българският художник Пламен Деянофф, който живее във Виена, преследва повече от 10 години художествената цел за създаване на бронзова скулптура, с достъпно за публиката вътрешно пространство - Бронзовата къща. Това е обект с размери на основата 5,4 м х 5,4 м и височина 11 м, който се състои от отделно изляти бронзови елементи, в който  - както в къща - може да се влиза.

Така триизмерният характер на всяка скулптура се разширява с възможността да се опознае вътрешността на скулптурата. Бронзовата скулптура може да бъде използвана за различни събития и може да бъде адаптирана към съответния формат на всяко събитие. Бронзовата къща е замислена като "отворена къща", която е достъпна за всички и не ограничава достъпа за никого.

За инсталацията в София скулптурата наподобява Хрельовата кула в Рилския манастир - един много ценен паметник от средновековната българска история. Скулптурата е изградена площад Княз Александър I, точно срещу бившия Царски дворец. Площадът географски е разположен в центъра на София в непосредствена близост до Президентството и бившия Партиен дом. До разрушаването му през 1999 г. на това място се намираше мавзолеят на комунистическия вожд Георги Димитров (създаден по подобие на Мавзолея на Ленин в Москва). Площадът има уникална роля в съвременната българска история и многократно се използва за художествени интервенции и проекти. По времето на комунизма е бил центърът за пропаганда в столицата София.

Изграждането на скулптурата е най-големият двустранен австрийско-български културен проект за последните десетилетия, като разходите за изграждането в София възлизат на около 300 000 евро, предоставени от спонсорите и австрийската страна, както и укрепването на фундамента от Столична община.

За скулптурата:

Страничните елементи на скулптурата са с отворена структура, така че е възможно да се наблюдава вътрешността на скулптурата. От друга страна, според нейната концепция, скулптурата е все пак къща, която стои и се нуждае от основа, за да изпълни своята функция. Така се съчетават елементите сигурна основа и откритост, идея за стабилност и пропускаща светлина прозирност. Самата скулптура с препратките си към традиционните елементи на българската от Велико Търново и Арбанаси, които са вдъхновили и самия Льо Корбюзие и ясната структурираност на стила Баухаус има потенциал да се превърне в един от новите символи на София.

За историята на проекта:

Поради производствени и финансови причини създаването на такава бронзова скулптура не е възможно да се осъществи за кратко време. След представянето на проекта през 2006 г. като част от изложбата на Пламен Деянофф в Музея за модерно изкуство (MUMOK) във Виена проектът се развива, постепенно отделните елементи се изработват ръчно, като са съобразени специфичните технически особености на материала бронз. Правната рамка за реализацията на проекта е създадената през 2010 г. в София фондация, в чийто Управителен съвет са ЕделбертКьоб, бивш директор на Музея за модерно изкуство във Виена (MUMOK), предприемачът ЕрхартШьовел и Бернхард Хайнц от адвокатска кантора Райх-РорвигХайнц. Цел на фондацията е да бъдат набирани необходимите финансови ресурси за изпълнението на цялостния проект, чрез събирането на дарения, спонсорски и други средства, организиране на изложби и други събития.

Защо България?

За издигането на скулптурата съзнателно е избрана България, но в същото време става дума за един общоевропейски проект – авторът е от България, живее и работи във Виена, проектът е подкрепен от известни спонсори от различни европейски страни, обединени от идеята за свързаността на общите европейски корени и съвременното трансгранично изкуство. България като изходна точка на светите Кирил и Методий и тяхното културно движение поставя с тази общоевропейска концепция нов знак за своята културна идентичност, който е в състояние да въздейства и извън границите на страната. В допълнение, съвременната скулптура на бронзовата къща е насочена към бъдещето и по този начин българският проект се превръща в общоевропейско произведение на изкуството. От една страна наблюдателят е очарован от историческия корен, от друга страна - впечатлен от перспективата, от трансграничната динамика на цялостната концепция. Съвременното изкуство по този начин е предназначено не само за определен културен елит, а е осезаемо, разбираемо и буквално достъпно за всички българи и всички европейци - една завладяваща българска идея с европейско измерение.

Поддръжници на проекта:

Австрийското посолството и Федералното канцлерство на Австрия подкрепят проекта в духа на залегналото като цел в Работната програма 2017-2021 съгл. Спогодбата за сътрудничество в областта на културата засилено сътрудничество в рамките на двете председателства на Съвета на ЕС.

Австрийското посолство София подкрепя проекта от самото начало. За тази цел през 2015 г. организира първата самостоятелна изложба на Пламен Деянофф в Института за съвременно изкуство (едновременно с по-голяма изложба на художника в 21er-Haus / Belvedere). През 2016 и 2017 г. проектът беше представен в сътрудничество със СГХГ. Благодарение на усилията и подкрепата на посолството, на художника Пламен Деяноффи Фондация „Пламен Деянофф“ на 9 ноември 2017 г. Столичния общински съвет прие решение за реализирането на проекта.

Партньори и поддръжници на проекта:

• Фондация Пламен Деянофф

• Федерално канцлерство

• Австрийско посолство София

• Столична община

• Музеи и институции: Kunsthalle Wien, Софийска градска художествена галерия

Спонсори на проекта:

C’M’S‘ Reich-RohrwigHainz, KunsthalleWien, Erhard&IngeSchöwel, Bernhard&ElisabethHainzCollection, KWIZDA, Gabriela&BurkhardGantenbeinCollection, HerbertStepic, ViennaInsuranceGroup, RaiffeisenBANK, LENIKUSCollection, BULSTRAD, DOVERIE, C’M’S‘ LawTax, Backaldrin, MoraArtFoundation, PorscheLeasing, ArtelierCollection, TomislavKličkoCollection, LAUBA, MayaMiteva, GalerieEmanuelLayr, PorscheLeasing&PaoloPalmieri.

Стъпки към реализацията на проекта в София през 2017 - 2018 г .:

• Организиране на VIP презентация на проекта в австрийската резиденция през юни 2017 г.

• Организиране на изложба за представяне на проекти в Градската галерия София, юни-юли 2017 г.

• Разговори с представители на българското Министерство на културата, Министерството на българското председателство на Съвета на ЕС и представители на Столична община

• Принципно одобрение за реализацията на проекта от Столична община през август 2017 г.

• Организиране на пет публични обсъждания на проекта в Художествената академия, Съюза на архитектите, Нов български университет, Университет по архитектура и Столична библиотека

• Организиране на интервюта, телевизионни изяви на Пламен Деянофф и / или представители на посолството

• Обсъждане и одобрение на проекта в Комисията за култура и образование.

• Решение на Столичен общински съвет

• Издаване на необходимите разрешителни за изграждането на скулптурата

• Становище на Специализирания експертен съвет за изобразителни изкуства към Министъра на културата

• Изливане на бетонния фундамент и укрепване на основата

• Изработване на необходимите допълнителни бронзови елементи

• Представяне на проекта по време на посещението на Федералния канцлер Александер Ван дер Белен, заедно с кмета на София Йорданка Фандъкова

• Изграждане на скулптурата

• Монтиране на осветлението

• Откриване

 

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg