EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

От германско село до славата

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

От германско село до славата

mail11:03 | 20.09.2023прегледи 1124 коментарикоментари 0


Сцената как актрисата Марго Роби сменя обувките си с високи токчета за розови "Биркенщок" (Birkenstock) в летния хит "Барби", може да послужи като илюстрация за превръщането на прочутите сандали от лишени от блясък, практични обувки в силно желан моден аксесоар.

Компанията, основана преди 250 години в селските райони на Германия, бе семейна собственост, докато наследниците - братята Алекс и Кристиан, не продадоха мажоритарния дял през 2021 година. 

Фирмата обяви по-рано тази седмица, че се подготвя за следващата стъпка в "лигата на големите" - първично публично предлагане на акции на Нюйоркската форндова борса, при което според някои информации стойността й може да достигне над 8 млрд. долара (7,4 млрд. евро). 

През шестте месеца до 31 март "Биркенщок" е увеличила оборота си с 18,7 на сто до около 644,2 млн. евро. 

Франс прес представя някои интересни факти за "Биркенщок"  

От германско село до славата 

Компанията може да проследи корените си назад до 1774 г. и Йохан Адам Биркенщок, обущар в Ланген-Бергхайм, малка община в Западна Германия. 
 
През 1896 г. Конрад Биркенщок се насочва към ортопедични обувки, разработвайки удобни, ясно очертани стелки, предназначени да омекотят стъпването. 

Сандалите постигат международна известност, след като пристигат в САЩ през 60-те години, където са посрещнати ентусиазирано от хипитата, възприемащи грубоватия им вид като символ на отхвърляне на модния диктат. 

Едва пред 90-те години обаче успяват наистина да се отърсят от асоциирането си с германците и предпочитанието им към комбинацията от сандали с чорапи и да станат модна, задължителна част от гардероба, след като супермоделът Кейт Мос ги носи по време на фотосесия. 

Компанията остава в ръцете на семейството на основателя до 2021 г., когато братя Биркенщок продават мажоритарния дял. Той е придобит от свързаната с модния конгломерат LVMH инвестиционна компания L Catterton и семейния холдингов фонд на Бернар Арно Financiere Agache, за предполагаемата сума от 4 млрд. евро. 

Братя Биркенщок все пак запазиха миноритарен дял. 

От "Аризона" до "Мадрид" 

Най-прочутият модел на "Биркенщок" са сандалите "Аризона", с две широки странични каишки с катарами, на характерните за компанията подметки от корк и латекс. 

Пуснати през 1973 г., те стават символ на контракултурата в САЩ и макар да се предлагат в различни цветове и материали, основният им дизайн не се е променил. 


 
Моделът "Мадрид", който е само с една каишка, е пуснат десетилетие преди "Аризона" и допринася да бъдат положени основните на последващия успех на компанията. Първоначално той е известен като "гимнастически сандал", тъй като упражнява мускулите крака на носещия го по време на ходене. 

Друг модел е вдъхновеният от Египет "Гиза" с каишка между пръстите в препратка към древната история. 

Оригиналният модел има редица вариации, например сандали на платформи и водоустойчиви варианти, а "Биркенщок" произвежда и други типове обувки - от кроксове до гуменки. 

Макар компанията като цяло да се придържа към производството на обувки, изпробва силите си и в други продукти, включително луксозни легла и козметика. 

Обувките й обаче не са евтини, като цената на най-сложните модели може да достигне 230 евро. 
    
Произведено (основно) в Германия 

Докато други компании прехвърлят производството си на места, където трудът като цяло е по-евтин например Азия, "Биркенщок" твърди, че 95 процента от продуктите й са направени в Германия. 

Централата й в живописния град Линц ам Рейн в Западна Германия, компанията има няколко производствени центъра в страната и около 6200 работници по света. 

Най-новата й фабрика е край Пазевалк, в източната провинция Мекленбург - Западна Померания, започна производство по-рано този месец. 

Любими на звездите  

Марго Роби е едва последната звезда, която нахлува вече свръх-модните "Биркенщок". Цяла процесия от първокласни холивудски звезди и поп изпълнители през последните години са забелязвани със сандалите на фирмата - от певиците Кейти Пери и Бритни Спиърс до актрисата Кейти Холмс, често предпочитайки класическия модел "Аризона". 
  
"Биркенщок" започна партньорства с модни марки, включително "Пако Рабан" (Paco Rabanne), "Валентино" (Valentino) и "Селин" (Celine), който разработват собствени версии. 

Устойчивост 

"Биркенщок" посочва, че защитата на природните ресурси е залегнала в сърцето на продуктите й. Компанията използва материали от устойчиви източници като корк, естестевен латекс, юта и кожа. 

Тя предлага и "веган сандали", произведени изцяло от растителни и синтетични материали. 
    
Коркът, който е ключов материал в продуктите на компанията, заема централно място и в козметичните й продукти. Екстрактът от корков дъб, за който се твърди, че има подмладяващо действие, е основна съставка в продуктите на компанията за грижа за кожата. 

 /БТА, снимка: birkenstock.com/


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg