EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Нова ж.п. компания на Балканите на крачка от голямото

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Нова ж.п. компания на Балканите на крачка от голямото

mail16:30 | 17.09.2010прегледи 631 коментарикоментари 0


През юли, когато железопътните компании на Сърбия, Хърватия и Словения съобщиха, че ще създадат нова съвместна фирма, можеше да се долови почти носталгично подсмиване в бивша Югославия. Между 1918 и 1929 югославските железници бяха наричани Железници на Кралството на сърби, хървати и словенци. Вероятно припомняйки си тази величественост, когато трите компании по същество се сляха този месец, те избраха най-скучното име, което би могло да се измисли: Карго 10, пише "Икономист".
Въпреки това смисълът зад Карго 10 е отегчителен. Името се съотнася към Коридор 10, пан-европейски път и железопътен коридор, свързващ централна и югоизточна Европа. Това е още един пример за компании в бивша Югославия, които си сътрудничат, осъзнавайки колко малък е вътрешният им пазар. И зад него стоят големи международни амбиции. Днес са необходими над 60 часа за превоз на товари от границата на Словения и Хърватия до Истанбул. Игор Хрибар от словенските железници се оплаква от това, че ако влакът пристигне през нощта и митническите служители не са в настроение да го обработят, "те не го правят". При по-голямо сътрудничество от страна на България и Турция, пътуването ще се намали до 37 часа. Целта е това да става за само 25 часа.
До балканските войни от 90-те по-голямата част от товарите между Турция и Западна Европа преминаваха през Югославия. След това се отклониха към Румъния и България. Сега едва около 2 % от превозите от Турция се транспортират от железниците. Близо 22 % се превозват по пътищата и 75 % - с кораби. Горан Бранкович, генерален директор на Словенските железници заяви, че за турските компании е по-евтино и по-бързо да изпращат контейнери по море до Триест и да превозват по въздуха шофьорите на камиони да приемат стоките на техните финални дестинации. Създателите на Коридор 10 се надяват на голяма промяна на превозите на товари към железниците. Те желаят да бъдат повече от само брънка във веригата между Истанбул и Европа. През следващите няколко години железопътен тунел ще бъде открит под Босфора, 150 години след като той бе за пръв път обсъден като възможност.
Босфорът е стеснена част на железопътния превоз между Европа и Азия. Когато тунелът бъде открит, възможностите ще са безгранични. Преди Първата световна война германците мечтаеха (за британците това бе кошмар) за линия Берлин-Багдад. Сега турците и китайците преговарят за железница, която да свърже Истанбул (и по този начин Европа) с Урумджи в западната част на Китай. Един ден призивът може да бъде: всички на експреса Берлин-Пекин през Белград. /БГНЕС


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg