EUR 1.9558
USD 1.8018
CHF 1.9937
GBP 2.2783
CNY 2.4960
you tube
mobile version

Ниската мотивация на персонала съсипва фирмите

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Ниската мотивация на персонала съсипва фирмите

mail13:18 | 03.02.2010прегледи 3051 коментарикоментари 1


Като основен проблем за 2009 г. ръководителите на фирми посочват липсата на инициатива на персонала, като това дори измества недостига на квалифицирани кадри и отсъствието по здравословни причини на служители от работа, които са сред постоянните проблеми за бизнеса. Това коментира днес управителят на компанията за човешки ресурси "Job Tiger" Светлозар Петров, цитиран от БТА, при представянето на изследване на финансовите показатели и управлението на човешките ресурси във фирмите от хранително-вкусовата промишленост.
Изследването е първо от поредица подготвяни анализи и обхваща една четвърт от всички фирми в хранително-вкусовата промишленост с годишен оборот над 100 000 лв., обясни Дивил Кулев, директор в "Ноема".
Освен проблемите, породени от икономическата криза, като забавяне на плащанията и увеличаване на междуфирмената задлъжнялост, основен проблем в управлението на компаниите през изминалата година е липсата на инициатива в персонала, което е следствие от понижаване на мотивацията за работа и е предпоставка за по-слаба мобилизация на служителите, коментира Светлозар Петров.
Петров коментира, че през последната година предлаганите от фирмите бонуси са намалели и все повече мениджъри се обръщат към експерти по човешки ресурси за намиране на формула за обвързване на заплащането на персонала с качеството на работа.
Типът бонуси, които се явяват социални придобивки, като ваучери  за храна, допълнително здравно и пенсионно осигуряване и други, са запазени, дори има лек ръст в отделни фирми, отбелязва още Петров. Масово обаче мениджърите се опитват да заложат изискване за качество на работа при дадено заплащане.
За да се обвържат бонусите и изобщо заплащането на служителите с качеството на работа, трябва много ясно да се формулират задълженията и отговорностите на всеки един служител и те да са съизмерими с конкретна продуктова единица, обясни Петров съветите си към управленските екипи. Например на база бизнес план и план за продажби мениджърите на дадено предприятие могат да поставят цели пред своите служители и тяхното изпълнение или неизпълнение да се обвърже със заплащането. При всяко отделно производство има специфика и е важно какво е качеството на продукцията, какъв е бракът и така нататък, посочи Петров.
Бонусите не са се променили в сравнение с предоставяните преди една две години, въпросът е колко често те постигат целите си, коментира още Петров. Всички бонуси, които са свързани с общото представяне на фирмите, най-често са отпаднали, понеже
повечето фирми имат проблеми с продажбите и събираемостта на задълженията си, посочи управителят на "Job Tiger". Има редица фирми, които през 2009 г. на хартия имат високи обороти, продали са много, но не могат да си съберат парите и така нямат възможност да изплащат никакви бонуси, коментира експертът.
В отговор на въпрос как фирмите могат да се справят със ситуацията и да повишат инициативността и мотивацията на персонала си, Петров посочи, че това, от което служителите във фирми в момента най-много се нуждаят, е повече откритост, прозрачност на процесите и откровеност.
Мотивацията е сбор от много неща и, живеейки в несигурни времена, е важно за хората да знаят какво се изисква от тях и как могат да запазят работното си място, ако са достатъчно продуктивни, смята специалистът.
Според Петров така нареченият тиймбилдинг е хубава практика за повишаване мотивацията и сплотеността на колектива, стига да се поставят конкретни цели пред екипа и да се проследи дали те са постигнати. Безцелният тиймбилдинг е излишен разход за фирмите, коментира още Петров. За да се пристъпи към тиймбилдинг трябва да се формулира конкретен проблем в общуването между членовете на даден колектив, смята експертът. Обикновено с тиймбилдингът се цели преодоляване на конфликт в едно звено или в отделни звена на една фирма, хората се събират заедно и им се поставят общи задачи за преодоляване, обясни Петров. 
През 2009 г. има значителен спад във финансирането на подобни дейности. 

 


 
Коментари
 
Петър - 08-02-2010 г. 01:51:16

Тимбилдинг Уважаеми Петров е дружно чистене на снега както от работниците така и инжинерите - не че не е полезно ама е малко сбъркано. Болшинството собственици са ни наследство от Комунистическото време- а за напред и техните деца. Когато управлението на процесите е слабо слаби ще са и резултатите. Каква ще е мотивацията на Експертния персонал без ръководни функции за основната си деиност след като нерегламентирано товари и разтоварва камиони и каквото се сетите.Хамалува по частните строежи на работодателите. С орезването на заплатите и съкращаване на персонал не се вдига производителност. Така часния бизнес ще си остане сам с глезените си синове и снахи сам да си се мотивира. Работника и Служителя ли ще му сключват сделки? Персонала отива сутрин на работа за да продаде своята работна сила. а като не я оползотворяват часниците или плащат за състоянието " в разпореждане" или си остават сами.

 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg