EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Невиждани сделки за самолети

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Невиждани сделки за самолети

mail07:10 | 24.03.2013прегледи 1699 коментарикоментари 0


Ива Стойкова
Гигантски сделки със самолети заваляха през последните дни. Ирландската нискобюджетна авиокомпания Ryanair обяви, че е направила поръчка за 175 самолета Boeing 737-800 по каталожна цена от $15,6 млрд. Според Ryanair това е най-голямата поръчка, правена някога от европейска авиокомпания. Конкурентният европейски самолетостроител Airbus спечели рекордна поръчка за 234 самолета на обща стойност 18,4 млрд. евро. Поръчката е на индонезийската авиокомпания Lion Air и това е най-големият договор за граждански самолети, печелен досега от Airbus. Междувременно Turkish Airlines и Lufthansa поръчаха самолети и Airbus, и Boeing.
zoom_sss

Забележка: До 2025 г. Lufthansa трябва да получи общо 236 поръчани самолета (Airbus и Boeing с каталожна цена $22 млрд. Ако Turkish Airlines поръчат обещаните 35 Airbus-а, поръчката ще достигне стойност над $15,5 млрд. за 117 самолета.

zoom_sss

През миналата година Airbus получи поръчки за 914 нови самолета. В края на 2012 г. европейският самолетостроител може да се похвали с 4 682 машини на теоретична стойност 503 млрд. евро. От тях 3 688 са от семейството на A320. Изразено във време, самолетостроителят има продукция за 8,5 години, оборот за 13 години и по 42 самолета на месец. От друга страна, Airbus вече продаде еквивалента на 8 години продукция.
Американският самолетостроител Boeing обяви, че е доставил рекордните 601 самолета за гражданската авиация през 2012 година, когато е ускорил темповете на производство, и е отчел втората най-добра година по поръчки в историята си. Доставките бележат растеж от 26% спрямо 2011 година, когато Boeing съобщи за едва 477 машини. Миналата година компанията е получила 1203 нетни поръчки, което прави 2012 година втората най-добра година в историята на Boeing. Компанията приключва 2012 година със списък от брутни поръчки за 4373 машини - най-много от създаването на предприятието.
Спекулативен балон на самолетните поръчки?
Финансовите среди в самолетостроенето имат сериозни притеснения, че се създава спекулативен балон при самолетните поръчки. Най-малко три са причините за това, според анализ на френския Les Echos:

Срокове
Първият проблем е свързан със сроковете за изпълнение на поръчките - много години, които представляват риск за компанията, купила самолетите (бъдещи промени в нейната активност, обменни курсове, условия на финансиране). Например, цените на Airbus са в долари, а разходите - в евро. За да се намалят сроковете, единствената опция е да се увеличи производителността. Airbus и Boeing правят точно това вече две години.
Отстъпки
Вторият въпрос е свързан с безпрецедентните отстъпки, на които всъщност се дължат огромните поръчки, обявени през последните дни. Ръководителите на Airbus признаха още през 2011 и 2012 г. за ценова война с Boeing. Предполагаемата отстъпка, която дава европейският самолетостроител е 35%.
Обезценяване
Третата обезпокоителна тема е пропастта между рекордните продажби на нови самолети и трудността, с която се продават старите самолети. Мобилизирайки капитали, за да финансират поръчките на нови самолети, Airbus и Boeing допринасят за усложняването на тази ситуация. Рискът е да се намалят чувствително цените на машините втора употреба, което ще доведе до по-трудно обновяване на авиопарка. Някои анализатори предупреждават и за още една опасност - стойността на действащите флоти в сметките на авиокомпаниите е чувствително завишена, което в даден момент може да означава милиарди долари обезценени активи.
 

Резултати и прогнози за авиосектора
През 2012 г. европейският авиационен и отбранителен консорциум (EADS) отчете печалба от 3 млрд. евро, което е 68% ръст спрямо 1.8 млрд. през 2011 г. Нетната печалба е нараснала с 19% до 1.2 млрд., като върху нея са натежали извънредни разходи, свързани с разработката на Airbus A350.
Най-големите проблеми за Boeing напоследък са свързани с техническите проблеми и спирането на полетите на всички 787 Dreamliner – основната алтернатива на A350.
Американската компания обяви, че печалбата ѝ през четвъртото тримесечие на 2012 г. е намаляла на годишна база, но посочи, че прогнозата ѝ за 2013 г. „предполага незначително финансово въздействие“ от забраните за полети на модела 787 Dreamliner. Печалбата на компанията от въздухоплавателния и отбранителния сектор се е понижила до $1,28 на акция, докато за четвъртото тримесечие на 2011 г. е била $1,32.
Резултатът обаче надхвърли очакванията на анализаторите, които бяха за средна печалба от $1,19 на акция. Тримесечните приходи са нараснали с 14% до $22,3 млрд.
От своя страна, Международната асоциация за въздушен транспорт IATA повиши прогнозата си за печалбата на авиокомпаниите по света за 2012 и 2013 година, но предупреди, че секторът остава уязвим за рискове, включително дълговата криза в еврозоната и опасността от фискалната скала в САЩ.
Общата печалба на самолетните компании за 2012 г. достига $6,7 млрд. За 2013 г. прогнозата е за печалба от $8,4 млрд., като по-рано Асоциацията прогнозираше печалба от $7,5 млрд.
Очаква се приходите на сектора да нараснат през 2013 година до $659 млрд. спрямо $637 млрд. през миналата година, а разходите съответно до $640 млрд. спрямо $623 млрд.
 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg