EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Най-скъпо платените спортисти на Олимпиадата

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Най-скъпо платените спортисти на Олимпиадата

mail13:57 | 12.02.2010прегледи 983 коментарикоментари 0


Радослав Лазаров
През февруари миналата година производителят на енергийната напитка Red Bull построи улей за халфпайп на сноубордиста Шон Уайт на стойност половин милион долара. Именно там Уайт, когото всички наричат „Летящия домат” заради дългата му рижава коса, усъвършенства своето 1260-градусово завъртане във въздуха, което му донесе златния медал на екстремните игри преди месец. Точно този изключително труден елемент вероятно ще донесе златния олимпийски медал на Шон в дисциплината халфпайп, а популярността на сноубордиста ще помогне на Red Bull да си върне инвестицията от преди година със солидна печалба.
За първото място през януари на зимните X Games, „Летящия домат” прибави към сметката си 40 000 долара от наградния фонд, но това са просто джобни пари в сравнение със сумите, които Уайт печели от спонсорски договори. Според класацията на списание Forbes, Шон е най-печелившият спортист на ХХІ зимни Олимпийски игри във Ванкувър, Канада. Авторитетното издание е подредило спортистите според сумите, които са спечелили от наградни фондове, бонуси лицензни и спонсорски договори през календарната 2009 г. В статистиката не са включени годишните заплати на спортистите. Ако и те бяха включени, то челната десятка би била запълнена само от хокеисти, играещи за водещите отбори в Националната хокейна лига на САЩ и Канада.
През 2009 г. 23-годишният Уайт си е докарал общо 8 млн. долара от своите спонсори: производителят на принадлежности и дъски за сноуборд Burton, Red Bull, веригата супермаркети Target, производителят на очила Oakley, компанията за компютърни игри Ubisoft и телекомуникационния гигант AT&T. С тези доходи той е най-добре печелещият спортист на Олимпиадата във Ванкувър.
Според данните на Forbes, „Летящия домат” дели първото място с корейката Ким Ю-На. Комбинацията й от тройни скокове на световното първенство през миналата година я направи не само шампионка при жените, но и любимка на публиката. Чаровното и усмихнато 19-годишно момиче се превърна в желан маркетингов обект в родината си и тя подписа многомилионни договори с международни компании като Hyundai Motor, Kookmin Bank, Nike и Procter & Gamble. На нейно име Samsung кръсти един от моделите си мобилни телефони - Yu-Na Haptic и той счупи всички рекорди по продажби в Азия. Приходите на Ким Ю-На също са оценени на 8 млн. долара.
По отношение на приходите от спонсорски договори Уайт и Ю-На са типични олимпийци, които печелят много малко от парите си от заплати и наградни фондове. Повечето техни колеги във Ванкувър са повлияни тежко от финансовата криза и много от тях загубиха своите спонсори точно в най-важната за всеки спортист година – олимпийската. Тази тенденция не подмина дори и Уайт, който загуби като спомоществователи American Express и Hewlett-Packard.
Нерадостната съдба застигна и петкратният олимпийски медалист в шорттрека Аполо Антон Оно, който бе една от най-харизматичните личности на Олимпиадата в Торино преди четири години. Въпреки това той успя да спечели през миналата година 1,5 млн. долара от компании като Coca-Cola, AT&T, Alaska Airlines и Procter & Gamble и се нареди на пета позиция.
Пред него са американките алпийци Линдзи Вон (3 млн. долара) и Тед Лигети (2 млн. долара). Техните приходи също намаляха значително през 2009 г. Производителят на ски екипировка Rossignol реши да съкрати наполовина отпусканите за спонсорство финансови средства, което накара двукратната носителка на световната купа Вон да смени екипировката си с тази на Head. Сред другите спонсори на Линдзи са Red Bull, Under Armour, Procter & Gamble и Rolex.
На шесто място е известният със своята капризност и непостоянство колега на Вон и Лигети – Боде Милър, който ще се състезава на трета Олимпиада. За 2009 г. той си осигури приходи от спонсори като Nike, Head и Superfund. Но Боде е и един от най-находчивите спортисти – наскоро той обяви, че след края на зимния сезон започва да участва в турнири по тенис от нисък ранг. Целта на 32-годишния скиор е да си осигури достатъчно точки в ранглистата, за да бъде допуснат до участие в откритото първенство по тенис на САЩ през август. Дори и да не успее, той ще със сигурност ще зарадва своите спонсори, а това е начин да събере предостатъчен бюджет за следващия зимен сезон.

 

Най-печелившите спортисти на Олимпийските игри във Ванкувър:

1. Шон Уайт, САЩ (сноуборд) - $ 8 млн.
1. Ким Ю На, Южна Корея (фигурно пързаляне) – $ 8 млн.
3. Линдзи Вон, САЩ (ски-алпийски дисциплини) - $ 3 млн.
4. Тед Лигети, САЩ (ски-алпийски дисциплини) - $ 2 млн.
5. Аполо Антон Оно, САЩ (шорттрек) - $ 1,5 млн.
6. Боде Милър, САЩ (ски-алпийски дисциплини) - $ 1,3 млн.
7. Гретчън Блайлър, САЩ (сноуборд) - $ 1 млн.
7. Линдзи Джакобелис, САЩ (сноуборд) - $ 1 млн.
7. Хана Тетър, САЩ (сноуборд) - $ 1 млн.
7. Мария Рийш, Германия (ски-алпийски дисциплини) - $ 1 млн.


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Новите пенсионери през 2023

15:05 | 04-03-24 | 1153