EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Нагласени ли са пробите от пътищата?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Нагласени ли са пробите от пътищата?

mail09:05 | 24.10.2023прегледи 619 коментарикоментари 0


165 километра нови и основно ремонтирани пътища, които още са в гаранция, са проверени през месец септември от Института по пътищата и мостовете към Агенция „Пътна инфраструктура“. При над 50% от инспектираните участъци са установени отклонения от качеството и техническите изисквания.

Това обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков, който заедно със заместник-министър Николай Найденов и инж. Веселин Димитров – директор на Института за пътища и мостове, представиха резултатите от извършените проверки на участъци от републиканската пътна мрежа.

Взети са общо 312 сондажни проби от 12 обекта в гаранционен срок, като на 7 от тях са установени разминавания на дебелината на асфалтовите пластове с проектните. На 4 от проверените 13 пътища за равност са открити нередности.

Агенция „Пътна инфраструктура“ вече е изпратила писма до фирмите изпълнители на ремонта и надзора за отстраняване на констатираните пропуски в рамките на гаранционните срокове.

Към този момент вече са предприети действия за отстраняване на дефектите в близо 9-километров участък по направлението Бяла Слатина – Плевен, като няма претенции от страна на изпълнителя за констатираните отклонения. 

Проверките стартираха през септември 2023 г., като на първа фаза с профилограф се обследва равността на настилките по магистрални и първокласни участъци от републиканската пътна мрежа.

Данните от този тип образна диагностика служат за индикатор за това дали има по-сериозни деформации и евентуално дали има проблеми с качеството на вложения материал, с носимоспособността на настилката и с дебелината на пътната конструкция, за което се вземат проби с помощта на ядки от пътищата от основния, износващ и биндер пласт.

„Целта ни е да се осъществяват регулярни проверки на качеството на вече приети и изпълнени проекти по основен ремонт или изграждане на нова пътна инфраструктура в рамките на гаранционните срокове, така че държавата да упражни правата си по рекламации и допуснати недостатъци в рамките на гаранцията“, заяви министър Цеков. Той допълни, че проверките продължават.

Министърът обобщи, че в някои от обектите допуснатите недостатъци са локални, тоест отнасят се до определени малки участъци на пътното платно, а в други са констатирани системни нередности – по протежения на целия пътен участък са открити отклонения от проектните и нормативни изисквания.

„Изводите са, че очевидно има пропуски при осъществяването на текущия контрол по време на изпълнението на ремонтите, които водят до отклонения от изискуемото качеството. Това е сериозен сигнал, относно функционирането на системите за контрол от изпълнителите, надзора и държавата, за което е необходимо да се повиши качеството по време на изпълнението“, отбеляза министър Цеков.

Регионалният министър даде пример, че по магистрала „Струма“ са констатирани недостатъци в 12 различни участъци, с обща дължина 1300 нелинейни метра в общо 16 км трасе. Там има индикатор за намален контрол при изпълнение, но не се засяга целият участък.

По друг начин стоят нещата с обходния път на град Ахелой, където в участък от около 5 км, от взетите 32 сондажни ядки, 22 не отговарят на проектните и нормативни изисквания.

Разлика има в основните асфалтови пластове и цялата дебелина на асфалта, като отклоненията са различни в различните участъци. „Ако проектните изисквания са за 21 см дебелина на асфалта, с допустимо отклонение 10% , или 19 см толеранс, имаме участъци с асфалтово покритие около 15 см. Това е най-фрапиращият случай.

Същото е по околовръстното на Добрич, на път III-1304  Бяла Слатина – Плевен и др. Дали сме предписания за отстраняване на недостатъците, като ще направим и последваща проверка дали след ремонта шосетата вече отговарят на изискванията по проекта“, коментира още регионалният министър.

Той бе категоричен, че графикът за проверки се базира на едно обективно обстоятелство – кога изтича гаранцията. Затова първите инспекции са концентрирани най-напред в участъците, където тя е пред изтичане. „Метеорологичните условия не могат да влияят на дебелината на асфалта. Там, където липсват 3 или 4 см от асфалта не може да се изпарят от топлото време“, каза още регионалният министър.

Той подчерта, че писма са изпратени до всички изпълнители, като до момента няма възражения за констатираното. Разбира се, те като страна в процеса, могат да търсят защита, но констатациите стъпват на обективни и научни данни. 

Взетите ядки са според методиката на Института по пътища и мостове – по една на всеки 2000 кв. м трасе.  „Може да съпоставите и с проверките, които се правеха от служебното правителство, което взе 9 ядки от 4 магистрали“, каза още Цеков.

Той допълни, че проверените пътища са строени в различни периоди, като гаранционната поддръжка също е с различни срокове – 7 г. за магистрали, 5 г. за първокласни пътища, 4 г. за второкласни пътища. „Съобразяваме се с датите на изтичане на гаранциите и ще продължим до тогава,  докато е необходимо. На всеки един пътен участък, който е в гаранция, ще извършим необходимите проверки.

Основна отговорност на АПИ и на МРРБ е да осигури точното изпълнение на сключените договори. Ако е изпълнено с лошо качество – то трябва да се оправи в срока на гаранция.

ДНСК ще проверява дали има разлика в изпълненото и отчетеното по документи и ако се установи, че има документи, които са с невярно съдържание, тогава ще има евентуално основание за наказателно производство“, каза още министър Цеков.

  „Работата на държавата е без оглед на това кой е изпълнителят да упражни правата си, така че да гарантира, че възложеното от държавата и заплатеното с пари на данъкоплатците, е такова, каквото изисква проектът и законът. Не съм се интересувал кои са изпълнителите“, подчерта още регионалният министър.

„До средата на месец ноември ще обявим решението на работната група как ще продължи строителството на АМ „Хемус“. Няма да влизам в детайли, защото те стават повод за манипулации, най-вече политически, а казусът е чисто правен и може да се реши с действия на правителството и парламента“, коментира министър Цеков в отговор на запитване от медии.

„Зимното поддържане на републиканските пътища е осигурено и няма повод за притеснение, имаме договори. Те са сключени от служебния кабинет, бюджетите им не са изчерпани изцяло и ще стигнат за целия зимен сезон, това гарантирам“, коментира още министър Цеков.

Контрактите са в сила до избор на нов изпълнител. Той подчерта, че заради правни спорове с бранша повече от година и половина няма договори за текущ ремонт и поддръжка на пътищата, но има вариант за авариен ремонт на най-опасните пътни участъци преди падането на снега.

Системата за контрол на един и същи орган дава две различни становища за едни и същи пътища. Това заяви пред БНР бившият министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов след оповестените данни за качеството на пътищата у нас.

Институтът по пътищата и мостовете прави текущи проверки по време на строителството, в лабораториите на института се изследват ядки от строителството, уточни бившият регионален министър. Същият институт е участвал при издаването на акт 16 за същите тези пътища, за които сега се твърди, че са некачествени, изтъкна той.

Едно и също тяло в АПИ има две противоположни твърдения. Трябва да се влезе по-дълбоко и да се види кои са служителите, които първоначално са казали, че пътищата са годни за шофиране, а сега излизат със становище, че са негодни, коментира Гроздан Караджов в предаването "Преди всички", като призова да се отвори документацията и да се види чии подписи стоят в нея.

Установено е, че пътищата в България са в ужасно състояние – както на новите, така и онези, на които се прави основен ремонт. Проверките са станали формален повод да се поиска от фирмите да отстранят недостатъците, допълни бившият регионален министър.

Според него обаче "няма какво сега с пиар акции да проверяваме старите пътища".
Няма проблем с финансирането. АПИ и тази година ще върне пари. Няма договори, защото се отмениха предишните процедури и всеки министър решава да си прави негови си", поясни Караджов.

 

 



 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Новите пенсионери през 2023

15:05 | 04-03-24 | 1037