EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

МС твърди, че 8.2 млрд.лв. са без ОП

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

МС твърди, че 8.2 млрд.лв. са без ОП

mail16:55 | 30.06.2021прегледи 763 коментарикоментари 0


Публичните предприятия от 1 януари 2019 г. до 30 април 2021 г. са сключили договори за над 20 млрд. лева, от които договори за 11,7 млрд. лева са били с обществени поръчки, а за 8,6 млрд. лева - без. Над 42 на сто от парите, които държавните предприятия харчат, са без обществени поръчки, каза финансовият министър Асен Василев на пресконференция в МС след края на заседанието на служебния кабинет.
    Тези пари са раздадени без търг и конкурс по инхаус - това са пенсиите за девет месеца, коментира министърът.
    По думите му инхаус поръчките са предвидени, ако има общинско, държавно предприятие или министерство, които могат да свършат съответната дейност, без да ползват подизпълнители. За съжаление, това е начин да се избегнат обществените поръчки и да се дадат пари на подизпълнители без търг и конкурс, уточни финансовият министър.
     Подобни практики са констатирани в министерствата на регионалното развитие и на икономиката.
     С ПМС от 2018 г. и второ от 2019 г., държавата осигурява 3,7 млрд. лева от бюджета за магистрала "Хемус", напомни министър Комитова. След това, по етапен ред - министерство, Агенция "Пътна инфраструктура" и "Автомагистрали" - се пренасочват парите, като строителното държавно дружество получава 1,140 млрд. лева към края на 2020 г. и дружеството раздава 976 млн. лева на 45 - 50 фирми авансово за бъдещото строителство на магистралата в участъци от едно до девет.
     С ПМС от 2019 г. са отпуснати 570 млн. лева от бюджета за укрепване на 84 свлачища, от които е завършено само едно, припомни друг проект министър Комитова. По схемата "Автомагистрали" получава  188 млн. лева, които превежда авансово на 30 фирми да изпълнят дейности по укрепване на свлачищата без обществени поръчки. На всяка от фирмите сумата, която се превежда, се определя по оферта, дадена от фирмата.
    В Министерството на икономиката схемата е работила чрез Държавната консолидационна компания, обясни министър Кирил Петков. Той съобщи, че за изграждане на правителствения комплекс от 90 000 квадратни метра в София тех парк има договор без обществена поръчка за 182,2 млн. лева на фирма за инженеринг.
     Схемата е аналогична и при ремонта на опасните язовири, за което на ДКК са дадени 630 млн. лева, с които тя авансира държавното дружество "Монтажи" и досега има десет приключили ремонта.
       В отговор на въпрос икономическият министър съобщи, че Комисията за прозрачност и контрол към министерството се занимава и с проверка на дейностите във военно-промишлената индустрия. Петков каза също, че министерството ще заведе иск за вреди към двама от досегашните членове на надзора на ББР, заради техни действия, които водят до невъзможност за работа на банката с малките и средни фирми.
     Финансовият министър съобщи, че се подготвя промяна в нормативната база и методическите указания на Агенцията за обществените поръчки, като целта е всичко да минава през обществени поръчки. Той уточни, че няма да спре работа по започнати поръчки. Финансовият министър съобщи, че на следващия обществен съвет в МФ ще се оповестят данни за причините защо много от обществените поръчки са били само с един кандидат.
      В отговор на въпрос финансовият министър каза, че развалянето на сключени договори е специфично за всеки договор. В повечето случаи те са написани по начин, по който е трудно да бъдат прекратени. Според министъра по-притеснителното е, че тези договори са авансирани  - напред са разплатени огромни суми по тях, и в много случаи без да има банкови гаранции. Ако фирмата не си изпълни договора, шансът да можем да си върнем парите е почти нулев, коментира финансовият министър.
     По основните инфраструктурни проекти ще продължи работата, в това число и по магистрала "Хемус", за която в бюджета за следващата година ще се заложат средства, но така, че те да минат през обществени поръчки, каза финансовият министър.
     Министър Комитова заяви в отговор на въпрос, че в пътното строителство се е развило явлението "фирмено робство". Това значи, че една фирма се сдобива с договор за много милиони без да има капацитет за строителство и след това си наема подизпълнители -  фирми "роби", които й работят без договори, и не могат за нищо да се оплачат, защото нямат документи, обясни министър Комитова. Тя заяви, че не трябва да има инженеринг, когато става дума за стандартни строежи.
     В отговор на въпрос говорителят на служебното правителство Антон Кутев заяви, че заради кратките срокове за доставка на допълнителните машини за изборите, правителството е приложило инхаус процедурата, но тя е направена от производителя на машините, избран от предишното правителство и през "Информационно обслужване". Това е целта на инхаус - когато се налага нещо спешно да се изпълни, допълни Кутев.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Трейлър на руския игрален "ВЫЗОВ", заснет в Космоса

13:39 | 03-09-23 | 4161