EUR 1.9558
USD 1.8361
CHF 2.0130
GBP 2.2896
CNY 2.5369
you tube
mobile version

Министър за милиарди ІV

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Министър за милиарди ІV

mail08:00 | 13.03.2013прегледи 1974 коментарикоментари 0


Ива Стойкова
Какво свърши министърът на околната среда и водите Нона Караджова за близо четирите години на власт? Каква е оценката за напредъка по ОП „Околна среда”? И какво препоръчва бизнесът за следващия програмен период, независимо кой ще управлява оперативната програма в следващото правителство?
В седмицата на отчетите и ден преди да предаде поста на служебния си приемник, министър Караджова публикува чрез сайта на МОСВ обширен документ с главните предизвикателства, които е заварила, и основните реформи, проекти и дейности под нейно ръководство.
Безспорна гордост е договарянето на 100% от средствата по ОПОС. Към февруари 2013
г. разплатените средства са 652 млн. лв., при ресурс на Програмата 3 520 млн. лв. За сравнение, към средата на 2009 г. са разплатени разплатени 45 млн. лв. и договорени под 20% от ресурса.

zoom_sss

Наваксано е изоставането и натрупаните в годините проблеми по Програма ИСПА с цел рязко ускоряване на строителството на инфраструктурните проекти. Резултатът - 92% усвояване на средствата по сключените през 2003 - 2004 г. финансови меморандуми с Европейската комисия. Благодарение на предприетите спешни мерки е предотвратена загуба в размер на десетки милиони левове, които следваше да се възстановят на Европейската комисия поради изтичащия срок на програмата и наложените финансови корекции.

Оценка на бизнеса*: положителна
Все пак се отчита притеснение, че договорени проекти далеч не означава изпълнени и разплатени проекти. Рискът да не бъдат усвоени средствата в пълен размер е голям, защото като цяло фазите на Програмата се движат със закъснение. Представителите на бизнеса настояват интервенциите на ОПОС да се концентрират върху постигането на основните цели и да се ограничат инвестициите във второстепенни и подкрепящи действия.

Проектите в цифри (голяма част от тях в процес на изпълнение):

- Пречиствателни станции за отпадъчни води - нови или разширени и модернизирани за нуждите на 4 602 000 жители.
- Пречиствателни станции за питейни води - обслужват над 380 000 жители.
- Подмяна или изграждане на нова ВиК мрежа - общо 5050 км: изградена 940 км; в изпълнение – 4 110 км.
- Пречиствателни станции за отпадъчни води на основните курорти по морето: Балчик, Албена, Варна, Златни пясъци, Поморие, Слънчев бряг – Несебър, Бургас, Созопол;
- 9 000 разрешителни за използване на водите и разработване и въвеждане на интегрирана информационна система – публичен регистър за тези разрешителни.
- Нови 380 проекта за оползотворяване на минерални води с цел развитие на отдих и туризъм, спортни комплекси, оранжерии и използване в социални заведения, включително чрез предоставяне на 43 общини експлоатацията на находища на минерални води - държавна собственост за развитие на местната икономика.
- 69 проекта за енергийна ефективност на обществени сгради (училища, детски градини, университети и др.) с помощта на приходи по сделките, реално са намалени
емисиите на парникови газове с над 10,5 млн. тона и са спестени значителни средства за топло - и електроенергия от съответните институции – 4, 4 млн. лв. годишно.

Задължителен акцент следва да се постави върху проблема с отпадъците. Постигнатото досега:
- закриване и рекултивация на 78 стари общински депа за битови отпадъци.
- обезвреждане на опасни отпадъци - стари пестициди, натрупани през последните 10 години.
- рязко намаляване на количеството на образуваните битови отпадъци в страната –
с 862 000 тона само за 3 години /през 2008 г. - 3 615 000 тона; през 2011 г. - 2 753 000 тона/
- рязко увеличение на рециклираните и оползотворените отпадъци от депата за битови
отпадъци /през 2008 г. – 0 тона; през 2011 г. – 160 000 тона/ диаграма и процент.

zoom_sss
- значително увеличение на количеството на рециклираните масово разпространени отпадъци, особено на отпадъците от опаковки, основно в резултат на въведения контрол от страна на министерството върху организациите за оползотворяване на отпадъци от опаковки /през 2008 г. – 152 000 тона; през 2011 г. – 205 000 тона.
- почти три пъти се увеличи количеството на отпадъците, предадени за оползотворяване на енергията чрез изгаряне /през 2008 г. – 332 тона; през 2011
г. – 847 тона.
- Системите за организирано събиране на населените места обхващат почти цялото население на страната и от 94% обхванати жители през 2008 г. достига 99% през
2011 г.

Към горния списък се прибавя работата по НАТУРА 2000 - нови защитени зони и територии, забрана за строителство, включително на ВЕЦ-ове в защитени зони. Екопътеки, сероочистващи инсталации, засилен контрол на РИОСВ и т.н.

Какво може да се промени през следващия програмен период 2014-2020 г.*
Основната част от средствата по програмата са насочени към еднотипни проекти – изграждане на пречиствателни съоръжения и депа за отпадъци на общините. Всяка община подготвя проект и на конкурентен принцип го представя, за да получи евентуално финансиране. Това прави процесът хаотичен и възпрепятства планираното, организирано и ефективно усвояване на средствата. Възможно решение е процесът по подготовката на общински проекти да се централизира, като се въведе график на финансирането (започвайки от най-големите населени места).
Остава проблемът с обществените поръчки и множеството обжалвания, които забавят изпълнението на проектите. Не е тайна, че в много търгове се поставят условия за влаганите материали, които насочват към конкретни производители и доставчици.
Примери: в тръжна процедура вместо да се посочва, че стъклопластовите тръби трябва да отговарят на стандарти БДС EN 1796 и БДС EN 14364, се посочва уточнението, че тръбите трябва да са произведени по конкретна технология, което очевидно ограничава конкуренцията и увеличава цената на доставените материали.
Решение: Стандартизация на условията по търговете така, че да се минимизират основанията за обжалване на процедурите по повод ограничителни условия. Сроковете на самите търгове също не бива да бъдат максимално скъсявани, с цел да се навакса вече регистрираното забавяне или предвидено такова от евентуално обжалване. Кратките срокове, съчетани със струпването на много процедури едновременно, води до изготвяне и предаване на некачествени проектни предложения. По-удачно е да се потърсят законодателни и/или административни промени, които да гарантират бърз процес на разглеждане на преписките при обжалване.
В момента загубите при пренос на вода са около 70%. 70% от водопроводите в България са етернитови, а 65% от тях са на възраст над 35 г.
Решение: ВиК операторите също следва да бъдат конституирани като бенефициенти по оперативната програма (а не както в момента – да имат статут само на асоциирани партньори).

*Официално становище на Асоциацията на индустриалния капитал в България.
 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg