EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Лукойл:Защо повишаваме цените?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Лукойл:Защо повишаваме цените?

mail17:50 | 23.02.2012прегледи 976 коментарикоментари 0


Цените на горивата се качват заради поскъпването на нефта, по-големите разходи на компаниите и високите акцизни ставки, сочи анализ за състоянието на пазара на горивата на експертите на "Лукойл България". Структура на цената на дребно на бензин А-95 показва, че стойността на нефта формира 41 на сто от цената на горивото, преработката е 5 %, експлоатационните разходи -включващи транспорт, съхранение и маркетинг - 11 %, данъци и акцизи - 44 %, а загубата е един процент от крайната цената на горивата, показват данните.

Най-резкият скок на цената на дизеловото гориво е от началото на тази година. Причините са административни - от първи януари 2012 г. бе въведена задължителна 5 на сто биосъставка в дизеловото гориво. Повишаването на акцизната ставка на дизела с 2,5 на сто и отпадането на облекчението в акцизната ставка за гориво с биокомпонент доведоха до повишаване на цената му с 4,2 на сто за един ден, посочват експертите. Основно влияние върху цените на горивата оказва изменението на цените на суровината. От началото на 2011 г. досега, на международния пазар петролът тип Брент е поскъпнал с 28 на сто, което е довело до поскъпване на дизеловото гориво с 29 на сто и на безоловния бензин - с 26 на сто. По-голямото повишение на цените на дизела спрямо бензините е резултат от по-голямото му търсене.
Има тенденцията към все по-голямото използване на дизеловото гориво на европейския пазар на дребно. Докато през 2008 г. делът на дизеловото гориво в продуктовия микс е бил под 44 на сто, през 2011 г. той е вече 50 на сто. За да се отговори на необходимостта от производство на повече дизелово гориво и по малко бензини от единица нефт, рафинериите инвестират в увеличаване на дълбочинността на преработката. Поддържането на по-ниска цена на дизела спрямо бензина в редица страни-членки на ЕС се дължи на акцизната и данъчната им политика. В тези страни, стремежът е данъчната тежест върху дизела като бизнес-гориво да се намали, за сметка на тази върху бензина, защото дизелът се смята за гориво на личния автомобил.

В повечето от страните в Европейския съюз акцизната ставка върху бензина е значително по-висока от тази върху дизеловото гориво, като разликата в някои държави е над 25 евроцента на литър. Така крайната потребителска цена на бензина сe поддържа по-висока от тази на дизела. Във всички страни, в които разликата между акцизните ставки на бензините и дизела е под 8 евроцента на литър (в България е 0,04 евро), в момента дизеловото гориво е по-скъпо от бензина. През зимния период, до края на февруари, на пазара се предлага специален зимен дизел, издръжлив на по-ниски температури, чиято производствена цена е по-висока от тази на стандартния дизел. Преминаването към стандартен дизел от 1 март ще се отрази и на неговата цена, посочват от компанията.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg