АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Лизинг с остатъчна стойност за нова кола, защо не?



Иван Стойков, старши анализатор, Българският Финансов Пътеводител, moitepari.bg
По данни на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в страната (ААП) продажбите на нови автомобили у нас се увеличават. За първите четири месеца на годината новите возила по родните пътища вече са 6495. Това е с 21.40% повече в сравнение със същия период на миналата година. Данните са обнадеждаващи, което дава повод отново да поговорим за покупката на нов автомобил.
Известни са общо три начина да се сдобием с нова кола:
1.Като я платим веднага с налични пари;
2.Като изтеглим кредит, потребителски например;
3.Лизинг, което практически също е кредит.
Оказва се, че ако наличните средства липсват, вариантът е кредит в неговите разновидности. Лизингът е една от тях, и във времето доби популярност. И докато почти всеки се е сблъсквал с кредит от банка и там неяснотите вече са все по-малко, то при лизингите ситуацията не е същата. Макар да е популярна форма за покупка на автомобил, пазарът е достатъчно динамичен, за да има какво ново да предложи.
Какво е лизинг
Само да припомним - с една дума това е кредит. Да, кредит, особено когато става дума за придобиване на актива след изтичане на срока на лизинга. Това е т.нар. „финансов лизинг“. При него закупуваният актив, в случая нова кола, безусловно се придобива. Има и друг вид лизинг, често прилаган от вносителите и търговците на автомобили – оперативният. Образно казано това е ползване на колата под наем. В наемната вноска са включени и застраховките "Автокаско" и "Гражданска отговорност", както и разходите за сервизна поддръжка и обслужване на автомобила. След изтичане на лизинговия срок автомобилът трябва да се върне на лизингодателя. Съществува, обаче, и вариант след този срок автомобилът да бъде купен. Тогава се заплаща останалата част от стойността му и той става Ваш.
Лизинг с остатъчна стойност
Новост или не това е форма на придобиване на автомобил, която все по-често присъства в офертите на лизингодателите. Основното предимство на тази схема е, че е по-лека за изпълнение. Оставяйки определен процент от стойността на автомобила за края на лизинга, месечната вноска може чувствително да намалее. Нагледно изгодата би могла да изглежда така:
Цена на автомобила с ДДС: 20000 евро, лично участие: 10%, срок на лизинга: 3 г, лихва: 4%. При тези условия, без да се ползва остатъчна стойност, месечната вноска би била около 530 евро. Ако приложим дори и един от най-ниските проценти за остатъчна стойност (10%), разликата е видима – ок. 480 евро месечна вноска. При 20% тя вече е под 430 евро.
Има няколко момента, обаче, на които трябва да се обърне внимание преди да се вземе решение дали да се използва тази схема или не:
•Всички изчисления са базирани на стойността на автомобила с ДДС. Възможно е да попаднете и на погасителни планове, при които ДДС се начислява допълнително, след като бъде изчислена месечната вноска (погасителни планове базирани на стойност на автомобила без ДДС);
•Търсете собствените лизингови схеми на вносителите на автомобили, защото те могат да са чувствително по-изгодни от тези на лизинговите компании;
•Автомобилът остава собственост на лизингодателя – особеност, която е характерна за всички видове лизинги и тук не може да бъде избегната
Tweet |
|