EUR 1.9558
USD 1.8361
CHF 2.0130
GBP 2.2896
CNY 2.5369
you tube
mobile version

Къде да работя - в малка или в мултинационална компания?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Къде да работя - в малка или в мултинационална компания?

mail10:46 | 26.03.2010прегледи 4282 коментарикоментари 0


За да успеете да намерите най-подходящата за вас работа, е много важно да можете да се ориентирате в предложенията, които срещате, докато търсите. А за да успеете, трябва да знаете точно какво можете и какво искате. Големите мениджъри в световен мащаб са били наясно къде е силата им и какво искат да работят още в университета. Опитайте се да бъдете като тях! И не се страхувайте да си поставите за цел успешна кариера в голяма международна компания само защото името й звучи прекалено респектиращо. Там също работят хора като вас и единствено от качествата ви зависи дали ще станете един от тях.
Най-напред започнете с внимателен анализ какво можете да предложите на бъдещия си работодател на базата на предишен опит и допълнителни квалификации или на образование, ако за вас това е първа работа. Това ще ви помогне да се ориентирате в морето от обяви за свободни позиции.
Много важно е да имате ясна представа каква работа търсите и в каква сфера. Някои предпочитат сигурната и постепенна кариера в държавната администрация. Други желаят да усвоят международен опит, знания и умения в голяма компания, позната в цял свят като нашата. Трети искат работа, която може да им донесе бързи пари, като инвестиционен посредник например.
Трябва да си отговорите и на въпроса дали искате да работите в голяма и утвърдена компания или в някоя по-малка, но за която смятате, че е обещаваща. И едните, и другите имат своите предимства и недостатъци.
Големите и стабилни международни компании предлагат възможности, които за по-малките играчи невинаги са възможни. В тях се научавате да работите в многонационална среда и свиквате с корпоративна култура, която много се цени и ще ви помогне за бъдещето ви развитие в големи международни компании. Станете ли част от такава компания, ще имате възможност за развитие, тъй като тези фирми много ценят собствените си кадри. Това е нормално при положение, че разполагат с хора, в чието обучение са инвестирали и които познават компанията отвътре. Ще ви дам само един пример – при нас 90% от ръководните позиции са заети от хора, които през последните години са работили и са се развивали във фирмата.
Параметрите на бизнеса на по-младите компании не биха могли да ви предоставят възможност да работите в подобни мащаби. Може да ви звучи странно, но не всеки знае как се води кореспонденция в международни компании или е участвал в телефонна или уеб конференция с хора от различни страни. И това са само част от уменията, необходими, за да работите успешно в международна бизнес среда.
При малките фирми можете да се договорите за по-високо заплащане, тъй като за тях това е начин да привлекат и задържат качествени кадри. Но трябва да се има предвид, че те невинаги са толкова стабилни, колкото една компания, която има подкрепата на голяма международна група, особено в сегашната динамична среда. За такива компании често е трудно да конкурират големите. Не са много и тези от тях, които могат да си позволят да се помещават в луксозни бизнес сгради с всички удобства. От друга страна, понякога рискът си заслужава – възможно е по-малката компания да ви предостави възможност за по-бърза кариера. Може да се окаже и че сте попаднали в следващия Microsoft, а може и при първия трус на пазара да останете без работа.
 

Не забравяйте и възможностите да повишавате квалификациите и уменията си, докато работите. За съжаление в по-малките фирми никой няма да ви разреши да се отклонявате от преките си задължения, тъй като просто няма да има кой да свърши работата ви.
При големите компании, за да се развивате, трябва да повишавате квалификацията си и те ви помагат за това още от самото начало. Ние например търсим добрите си служители още докато те са в университета чрез стажантска програма. Оттам започва тяхната квалификация и много наши успешни служители са попаднали в компанията именно като стажанти. Имаме и отлично работеща система за вътрешни обучения. Както и богата фирмена библиотека, от която може да се възползва всеки амбициозен служител.
 За всеки човек са много важни и бонусите. Някои компании имат гъвкава и атрактивна система за стимулиране на служителите си. Сред нашите е много популярна програмата за признание "Служител на годината", като за победителите има атрактивни награди. Но може би най-големият стимул за нашите хора, които работят дълго и качествено в компанията ни, е възможността да придобият акции, защото като акционер в една компания със сигурност човек има съвсем друго отношение към смисъла на собствената си работа, а и е много вероятно старините ви да са още по-приятни.


*Автор: Моника Стаменова притежава магистърска степен по „Управление на човешките ресурси” от НБУ. От 1991 до 2008 работи в DHL.  От юни 2008 е директор „Човешки ресурси” в БНП Париба Лични Финанси, България. Член е на Българската асоциация за управление и развитие на човешките ресурси от нейното създаване и е участвала в разработването на българските професионални стандарти за управление на човешките ресурси.
Източник:Human Capital-Jobs.bg


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg